Bojszowy, dnia 23.12.2004r.
KW 0914/12/2004
PROTOKÓŁ VII/2004
Kontroli wewnętrznej problemowej – wyrywkowej przeprowadzonej w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Bojszowach, obejmującej zakresem co najmniej 5% wydatków za 2004r. Kontrola przeprowadzona została przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej mgr Agnieszkę Janosz na podstawie upoważnienia nr 3/2004 wydanego przez Wójta Gminy Bojszowy w dniu 22.11.2004r.
Kontrolę przeprowadzono w dniu 21.12.2004r.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej działa na podstawie Uchwały Nr XIV /80/2003 Rady Gminy Bojszowy z dnia 03.12.2003r. w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej o nazwie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Funkcję kierownika sprawuje mgr Anna Młocek – na podstawie Zarządzenia Nr 0151/38/2003 Wójta Gminy Bojszowy z dnia 04.12.2003r. w sprawie powierzenia obowiązków kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojszowach.
Funkcję głównego księgowego pełni p. Bożena Kończalska.
Kontrola przeprowadzona została na podstawie:
1. Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lipca 2000 r. w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego. (Dz. U. z 2000r. Nr 61 poz. 708 z późn. zmianami),
2. Ustawy z dnia 26listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003 Nr 15 poz. 148 z późn. zmianami ).
W kontrolowanej jednostce obowiązuje ponadto Regulamin wynagradzania dla pracowników GOPS w Bojszowach oraz Regulamin premiowania pracowników GOPS w Bojszowach obowiązujący od 02.01.2004r.
Kontrolą objęto:
Prawidłowość ustalania i wypłaty wynagrodzeń pracowników za okres 08-12/2004.
Sprawdzeniu poddano umowy o pracę, zakresy czynności, listy płac, listy premii oraz przelewy wynagrodzeń.
Na dzień 21.12.2004r. GOPS w Bojszowach zatrudnia 10 pracowników, w tym zatrudnionych na ¼ etatu – 1 pracownik, na ½ etatu – 2 pracowników, na ¾ etatu – 1 pracownik. Pozostali pracownicy zatrudnieni są w pełnym wymiarze czasu.
2 osoby pobierają dodatek funkcyjny, 5 osób pobiera dodatek za wysługę lat.
Stwierdzono, iż elementy składników wynagrodzeń oraz stawki wynagrodzeń na poszczególne stanowiska są zgodne z angażami i tabelami zaszeregowań.
Porównano czy staż pracy odpowiada przydzielonej stawce procentowej za wysługę lat – nie stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie.
Weryfikacji poddano prawidłowość sporządzania list płac. Są one wykonywane przy pomocy arkusza kalkulacyjnego Excell. Na listach widnieją podpisy i pieczątki osoby sporządzającej i zatwierdzającej do wypłaty.
Stwierdzono brak podpisu osoby sprawdzającej pod względem merytorycznym i formalno – rachunkowym listy płac. Ponadto w liście płac z miesiąca września stwierdzono błąd rachunkowy przy podsumowaniu pozycji składników za dodatek funkcyjny i za wysługę lat – poprawiono w trakcie kontroli.
W kontrolowanej jednostce sporządzane są oddzielnie listy premii i nagród, zawierające: imię i nazwisko pracownika, wymiar etatu, zajmowane stanowisko, płacę zasadniczą, dodatek funkcyjny, % premii, kwotę premii, wysługę lat.
Stwierdzono w odniesieniu do 3 pracowników niezgodne kwoty stawki podstawowej z kwotami określonymi w umowie o pracę, w odniesieniu do której należy obliczyć kwotę premii. Jednakże kwota do wypłaty została ustalona prawidłowo, a zaistniały błąd wynikł ze źle wpisanej formuły w arkuszu kalkulacyjnym w którym sporządzono listę premii – poprawiono w trakcie kontroli.
W liście nagród sporządzonej dnia 26.11.2004r. zostały wyszczególnione kwoty przysługującej pracownikom nagrody, jednakże nie wiadomo według jakiego kryterium kwoty te zostały zróżnicowane – stwierdzono brak stosownego zapisu w Regulaminie wynagradzania obowiązującego w GOPS w Bojszowach.
Wprawdzie jest w nim mowa o tworzeniu funduszu nagród dla pracowników, ale nie widnieje zapis o kwotowym czy procentowym różnicowaniu przyznawanych kwot.
Wszyscy pracownicy jednostki otrzymują wynagrodzenia na konta bankowe.
Stwierdzono brak aktualnego oświadczenia 1 pracownika upoważniającego do dokonywania przelewów wynagrodzeń na wskazany przez niego rachunek bankowy – uzupełniono w trakcie kontroli.
W dalszej kolejności kontroli poddano zgodność naliczonych w liście płac wynagrodzeń netto z dokonanymi przelewami na rachunki bankowe pracowników – nie stwierdzono w tym zakresie żadnych nieprawidłowości.
Zachowane zostały terminy wypłaty wynagrodzeń jak również odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, Fundusz Pracy i zaliczek na podatek dochodowy.
Na tym zakończono czynności kontrolne.
Informacje końcowe:
Stosownie do pkt. 9 Regulaminu wewnętrznej jednostki kontroli Urzędu Gminy Bojszowy kontrolowany ma prawo w terminie 7 dni od dnia podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu.
Niniejszy protokół zawiera 4 (cztery ) strony kolejno numerowane.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden pozostawiono w jednostce kontrolowanej.
........................................ ..........................................
jednostka kontrolowana jednostka kontrolująca
........................................ ...........................................
podpis kontrolującego podpis kierownika jednostki kontrolowanej
|