REGULAMIN
RADY GMINY BOJSZOWY
I. Postanowienia ogólne.
§ 1
Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Bojszowy w szczególności tryb obradowania na sesjach, tryb podejmowania uchwał oraz zasady działania stałych i doraźnych komisji rady.
§ 2
Rada gminy rozpatruje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał lub wniosków i opinii wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile przepisy nie stanowią inaczej.
II. Przygotowanie sesji.
§ 3
- Sesje zwołuje przewodniczący rady ustalając projekt porządku obrad, miejsce, dzień
i godzinę sesji.
- O sesji powiadamia się radnych najpóźniej 5 dni przed ustalonym terminem – wysyłając radnym zawiadomienia wraz z projektami uchwał i niezbędnymi materiałami związanymi
z przedmiotem sesji.
- Materiały na sesję poświęconą uchwaleniu budżetu lub rozpatrzeniu jego wykonania przesyła się radnym najpóźniej na 10 dni przed terminem sesji.
III. Obrady.
§ 4
Przewodniczący rady podaje do wiadomości mieszkańców informację o terminie, miejscu i przedmiocie obrad, co najmniej na 3 dni przed sesją poprzez rozplakatowanie ogłoszeń na tablicach informacyjnych usytuowanych na terenie gminy.
§ 5
W celu zapewnienia porządku na sali obrad, dla zaproszonych gości i publiczności wyznacza się odrębne miejsca na sali.
§ 6
- Sesja może składać się z jednego lub kilku posiedzeń.
- Przewodniczący obrad podejmuje decyzję o przerwaniu posiedzenia w przypadku stwierdzenia braku quorum w trakcie obrad, wyznaczając nowy termin posiedzenia
w ramach tej samej sesji. Fakt przerwania obrad oraz nazwiska radnych, którzy
z przyczyn nieusprawiedliwionych opuścili obrady odnotowuje się w protokole sesji. Radnym tym nie przysługuje prawo do diety.
§ 7
Sesję otwiera i obradami kieruje przewodniczący rady.
§ 8
- Przewodniczący obrad przy wykonywaniu swej funkcji korzysta z insygniów – orła
z koroną w kolorze srebrnym z napisem w otoku Przewodniczący RG, zawieszonego na srebrnym łańcuchu.
- Otwarcie sesji następuje przez wypowiedzenie przez przewodniczącego obrad formuły „Otwieram sesję Rady Gminy Bojszowy”.
- Po otwarciu sesji przewodniczący obrad stwierdza na podstawie listy obecności radnych prawomocność obrad. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których sesja się nie odbyła.
§ 9
- Po stwierdzeniu prawomocności obrad, przewodniczący przedstawia porządek obrad.
- Wnioski o zmianie porządku obrad zgłaszają radni. Rada gminy wprowadza zmiany
w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
- Większością głosów ustawowego składu rady do porządku obrad może być włączony temat lub projekt uchwały nie umieszczony w programie sesji.
§ 10
Na początku sesji rada przyjmuje protokół z poprzedniej sesji z ewentualnymi poprawkami zgłoszonymi przez radnych.
§ 11
- W porządku obrad każdej sesji winien być ujęty punkt, w którym przewodniczący umożliwia radnym zgłaszanie interpelacji i zapytań w istotnych sprawach gminy.
- Przewodniczący rady może włączyć na wniosek radnego sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację lub zapytanie do projektu porządku obrad kolejnej sesji, bądź wójta gminy zobowiązuje się do udzielenia odpowiedzi pisemnej.
§ 12
- Przewodniczący udziela głosu w kolejności zgłoszeń, a w uzasadnionych przypadkach może udzielić głosu poza kolejnością.
- Przewodniczący może przyjąć wystąpienie radnego sformułowane na piśmie do protokołu sesji, informując o tym radę.
- Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością radnym zgłaszającym wnioski formalne, których przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:
- stwierdzanie quorum,
- zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,
- zakończenia dyskusji,
- zamknięcia listy mówców,
- ograniczenia czasu wystąpień dyskutantów,
- reasumpcja głosowania,
- zgłoszenia poprawek do projektu uchwał,
- ogłoszenia przerwy w obradach.
- Przewodniczący poddaje wnioski pod głosowanie, głosując w pierwszej kolejności wniosek najdalej idący.
- Rada rozstrzyga o sprawach będących przedmiotem wniosku w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
§ 13
- Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad i zachowaniem porządku na sali obrad.
- Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania wystąpień na sesji.
- W przypadku stwierdzenia, że w wystąpieniu swoim radny wyraźnie odbiega od przedmiotu
- obrad lub znacznie przekracza przeznaczony dla niego czas, przewodniczący
po dwukrotnym upomnieniu radnego może odebrać mu głos.
- Jeżeli treść lub sposób wystąpień albo zachowanie radnego w oczywisty sposób zakłócają porządek obrad, bądź uchybiają powadze sesji – przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie to nie odnosi skutku, może odebrać radnemu głos lub zobowiązać go do opuszczenia sali obrad.
- Postanowienia ust. 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do osób spoza rady, biorących udział
w sesji.
- Odebranie głosu radnemu lub nakazanie opuszczenia sali odnotowuje się w protokole obrad
z podaniem motywów decyzji przewodniczącego.
§ 14
Przewodniczący może udzielić głosu osobom spośród publiczności, na ich wniosek.
§ 15
Po wyczerpaniu porządku obrad, przewodniczący kończy sesję wypowiadając formułę „Zamykam sesję Rady Gminy Bojszowy”.
§ 16
Warunki organizacyjne niezbędne dla prawidłowej pracy rady zapewnia Referat Organizacyjny Urzędu Gminy.
§ 17
- Z każdej sesji sporządza się protokół stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad
i podejmowanych rozstrzygnięć. Do protokołu załącza się listę obecności radnych i osób spoza rady oraz podjęte przez radę uchwały.
- Protokół winien być sporządzony do 14 dni od dnia sesji rady i wyłożony do wglądu radnym
w siedzibie urzędu gminy..
Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu, o których uwzględnieniu decyduje rada na następnym posiedzeniu.
- Protokoły z sesji wraz ze skorowidzem uchwał według kolejności ich podjęcia stanowią Księgę Protokołów Rady.
IV. Uchwały Rady.
§ 18
- Rada rozstrzyga sprawy rozpatrywane na sesjach poprzez podjęcie uchwał.
- Uchwały rady stanowią odrębne dokumenty z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które są odnotowane wyłącznie w protokole sesji, np. dotyczące powołania komisji skrutacyjnej.
§ 19
- Z inicjatywą podjęcia uchwały przez radę (inicjatywa uchwałodawcza) występują wójt gminy
i komisje rady.
- Wykonanie inicjatywy uchwałodawczej koordynuje przewodniczący rady kierując projekty uchwał w miarę potrzeb do zaopiniowania przez właściwe komisje rady.
§ 20
- Uchwała rady powinna zawierać:
- datę i tytuł,
- podstawę prawną,
- określenie zadań i w miarę możliwości środków ich realizacji,
- określenie odpowiedzialnych za wykonanie uchwały oraz organów sprawujących nadzór nad jej realizacją,
- termin wejścia w życie uchwały oraz ewentualny czas jej obowiązywania.
- Uchwały opatruje się numerem uchwały według kolejności jej podjęcia i datą.
- Uchwały rady podpisuje przewodniczący rady lub wiceprzewodniczący rady.
- Oryginały uchwał przechowuje się wraz z protokołami sesji.
- Odpowiedzialnym za przekazanie uchwał wojewodzie i Regionalnej Izbie Obrachunkowej jest wójt gminy.
V. Tryb głosowania.
§ 21
- W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki. Za oddane głosy uznaje się te, które oddano „za”, „przeciw” oraz „wstrzymuje się”.
- W głosowaniu tajnym radni głosują kartami opatrzonymi pieczęcią podłużną rady gminy
w sposób ustalony każdorazowo dla danego głosowania przez komisję skrutacyjną.
- Za oddane głosy ważne uznaje się te karty, na których radni głosowali w sposób zgodny
z ustalonymi zasadami.
- Głosami nieważnymi są głosy oddane:
- na innych kartach niż ustalone,
- niezgodne z przyjętymi zasadami głosowania,
- na kartach całkowicie przedartych.
§ 22
- Do przeprowadzenia głosowania tajnego powołuje się dwuosobową komisję skrutacyjną, która wybiera ze swego grona przewodniczącego komisji.
- Komisja skrutacyjna przygotowuje karty do głosowania.
- Komisja skrutacyjna sporządza ze swych czynności protokół, który podpisują członkowie komisji, a który jest ogłoszeniem wyników głosowania.
- Po przeprowadzonym głosowaniu i podpisaniu protokołu z wynikami głosowania, karty
do głosowania ulegają zniszczeniu.
§ 23
Do obowiązków przewodniczącego komisji skrutacyjnej należy:
- zarządzenie rozdania kart do głosowania,
- sporządzenie protokołu,
- ogłoszenie wyników głosowania,
- zniszczenie kart do głosowania.
VI. Powoływanie i odwoływanie przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady.
§ 24
Rada wybiera przewodniczącego rady i dwóch wiceprzewodniczących w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady.
§ 25
Przewodniczącego rady wybiera się spośród dowolnej liczby kandydatów .
- Każdy z kandydatów zobowiązany jest do ustnego wyrażenia zgody na kandydowanie.
§ 26
Wiceprzewodniczących rady wybiera się odrębnie, według zasad ustalonych w § 24-25. Wybór na stanowiska, o których mowa w § 24 stwierdza się uchwałami – odrębnie dla wyboru przewodniczącego rady, odrębnie dla wyboru wiceprzewodniczących rady.
§ 27
- Rada może dokonywać zmian na stanowiskach przewodniczącego i wiceprzewodniczących rady w toku kadencji, w trybie właściwym dla ich wyboru.
Z wnioskami w tych sprawach mogą występować radni w liczbie ¼ ustawowego składu rady.
- W przypadku złożenia rezygnacji przez radnego zajmującego jedno ze stanowisk wymienionych w ust. 1 rada przyjmuje rezygnację w głosowaniu jawnym, nie później niż
w ciągu jednego miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.
- Sprawy związane z wyborem i zmianami na stanowiskach przewodniczącego
i wiceprzewodniczących stanowią odrębny punkt porządku obrad rady.
VII. Komisje rady.
§ 28
- Przewodniczących komisji i sekretarzy wybierają spośród siebie radni – członkowie komisji. Skład osobowy komisji zatwierdzany jest w formie uchwały Rady na wniosek komisji.
- Komisje działają na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego komisji, co najmniej raz na kwartał. Posiedzenia komisji nie mogą odbywać się w dniu posiedzeń rady.
- Przewodniczący komisji kieruje pracami komisji, a w szczególności:
- czuwa nad przygotowaniem posiedzeń,
- zapewnia członkom komisji otrzymanie w odpowiednim czasie, należycie przygotowanych materiałów,
- reprezentuje komisję na posiedzeniach rady, przed wójtem gminy, a także przed innymi jednostkami i instytucjami w zakresie przedmiotu działalności komisji.
- W razie czasowej niemożności wykonywania czynności przewidzianych dla przewodniczącego komisji – jego funkcję wykonywać będzie sekretarz komisji.
- W skład Komisji Finansów Publicznych i Rozwoju Gminy wchodzą przewodniczący rady gminy oraz przewodniczący stałych komisji rady z wyłączeniem przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§ 29
- Przewodniczący rady działając w porozumieniu z wójtem gminy koordynuje prace komisji
w zakresie udostępnienia pomieszczeń w celu odbycia posiedzeń, udostępnienia akt spraw należących do przedmiotu działania komisji, zapewnienia uczestnictwa przedstawicieli urzędu lub jednostek organizacyjnych gminy oraz obsługi komisji.
- Przewodniczący komisji może zaprosić do udziału w pracach komisji także inne osoby spoza składu komisji.
§ 30
- Komisja podejmuje rozstrzygnięcia w formie przegłosowanych wniosków i opinii.
- Wnioski i opinie przyjmowane są zwykłą większością głosów.
- Wraz z wnioskami i opiniami oraz z przygotowanymi projektami uchwał rady sporządza się protokół obejmujący zapis przebiegu posiedzenia.
§ 31
- Protokół z posiedzenia komisji wraz z załącznikami przewodniczący komisji przekazuje przewodniczącemu rady.
- Wnioski lub opinie komisji dotyczące powstania zobowiązań finansowych gminy powinny być zaopiniowane przez Komisję Finansów Publicznych i Rozwoju Gminy.
- Zbiorcze zestawienie wniosków i opinii przewodniczący rady przekazuje wójtowi gminy.
- `Komisja winna w ciągu 30 dni otrzymać pisemne odpowiedzi na swoje wystąpienia.
W przypadku niemożliwości zachowania wyżej wymienionego terminu, komisja powinna być poinformowana o powyższym fakcie z podaniem uzasadnienia.
VIII. Radni.
§ 32
- Każdy radny może wnosić pod obrady rady lub poszczególnych komisji sprawy, które wynikają z postulatów mieszkańców.
- Na sesjach radni mają prawo kierować do wójta gminy interpelacje i zapytania na piśmie lub ustnie, których przedmiotem są sprawy związane z realizacją zadań samorządu.
- Radni zobowiązani są do ochrony informacji niejawnych.
§ 33
- Radni stwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji, do których zostali powołani podpisem na liście obecności.
- W razie niemożności uczestnictwa w sesji lub posiedzeniu komisji radny powinien usprawiedliwić swoją nieobecność przed przewodniczącym rady lub komisji.
§ 34
Przewodniczący rady udziela radnym pomocy związanej z realizacją posiadanych przez nich praw i w uzasadnionych wypadkach podejmuje stosowne interwencje.
§ 35
Referat Organizacyjny wydaje radnym stosowne dokumenty stwierdzające ich udział w pracach rady.
IX. Postanowienia końcowe.
§ 36
- Zmiany niniejszego regulaminu wprowadzane są uchwałami rady.
- Przewodniczący rady zapewnia przestrzeganie postanowień regulaminu i udziela pomocy
we właściwej jego interpretacji.
|