Regulamin Organizacyjny - 2004-02-05
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W BOJSZOWACH
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bojszowach, zwany dalej GOPS działa na podstawie:
1) Uchwały Nr XIV/80/2003 Rady Gminy w Bojszowach z dnia 3.12.2003 r. w sprawie utworzenia Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojszowach
2) Ustawy z dnia 29 listopada 1990r o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz.414 z 1998 r.
z późn. zm.)
3) Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojszowach nadanego Uchwałą Nr
XIV/81/2003 z dnia 3.12.2003r.
2. Regulamin organizacyjny zwany dalej regulaminem określa nazwę, siedzibę, organizację i szczegółowe zasady działania, szczegółowy zakres zadań Ośrodka i jego strukturę organizacyjną.
3. Ilekroć w regulaminie jest mowa o :
Ośrodku – należy przez to rozumieć Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bojszowach,
Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
§ 2
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej jest samorządową, samodzielną jednostką organizacyjną ,wykonującą w imieniu Gminy Bojszowy zadania własne oraz zlecone w zakresie pomocy społecznej.
2. Ośrodek używa nazwy " Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bojszowach".
3. Obszarem działania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest Gmina Bojszowy.
§ 3
Pracą Ośrodka kieruje Kierownik podległy Wójtowi Gminy Bojszowy. Kierownik jest organizatorem i koordynatorem pomocy społecznej na terenie gminy, dysponuje środkami finansowymi na pomoc społeczną i odpowiada za jej poziom.
II. STRUKTURA ORGANIZACYJNA GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 4
1. Strukturę organizacyjną Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej tworzą :
1) Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
2) Dział Księgowo - Kadrowy
· Główny Księgowy
· Księgowy
3) Dział Świadczeń
4) Radca Prawny
5) Informatyk
6) Terenowy punkt pomocy społecznej
7) Placówka wsparcia dziennego dla dzieci
2. Schemat organizacyjny wraz z liczbą etatów na poszczególnych stanowiskach pracy przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
III. ZASADY KIEROWANIA GMINNYM OŚRODKIEM
POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 5
1. Ośrodkiem kieruje Kierownik.
2. Kierownik reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
§ 6
1. Zakres obowiązków Kierownika obejmuje:
· Sprawne i skuteczne kierowanie pracą Ośrodka w zakresie finansów, organizacji, bezpieczeństwa, warunków pracy, jakości opieki;
· Wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy wobec wszystkich pracowników Ośrodka;
· Opracowanie budżetu Ośrodka;
· Ustalenie sposobu organizacji pracy w podległych komórkach organizacyjnych;
· Ustalenie zakresu obowiązków pracowników zatrudnionych w Ośrodku;
· Stwarzanie atmosfery wzajemnej życzliwości i zaufania;
· Dbałość o dobre stosunki międzyludzkie wśród pracowników Ośrodka;
· Prowadzenie Ośrodka w sposób zapewniający mu dobrą opinię w środowisku lokalnym i w mediach;
· Wydawanie wewnętrznych zarządzeń, poleceń, decyzji w sprawach regulujących działalność Ośrodka;
· Wprowadzanie w życie nowo wydanych przepisów prawa i nadzór nad ich przestrzeganiem w zakresie dotyczącym działalności Ośrodka;
· Organizację funkcjonowania Ośrodka w sposób zapewniający racjonalizację kosztów i wysoką wydajność pracy;
· Bieżący nadzór nad przestrzeganiem przez bezpośrednio podległych pracowników przepisów bhp i ppoż;
· Sprawowanie kontroli wewnętrznej;
· Nadzorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych instytucji zewnętrznych;
· Przyjmowanie stron i pracowników w sprawach skarg i wniosków;
· Utrzymywanie kontaktów z organami samorządu powiatowego, gminnego, organizacjami społecznymi o charakterze wyższej użyteczności publicznej działającymi w środowisku lokalnym;
· Dbanie o podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników;
· Przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej powziętej w związku z pełnionym stanowiskiem;
2. Kierownik ponosi odpowiedzialność za:
· Realizację powierzonych mu obowiązków i przyznanych uprawnień do kierowania Ośrodkiem;
· Podejmowanie decyzji i przestrzeganie przepisów o finansach publicznych;
· Realizację budżetu Ośrodka;
· Zapewnienie zgodnych z prawem warunków bhp;
§ 7
Pracownicy Ośrodka posiadają ustalony przez Kierownika zakres obowiązków, który znajduje się w aktach osobowych.
IV. ORGANIZACJA PRACY
§ 8
1. W Ośrodku funkcjonują następujące wewnętrzne akty normatywne związane
z organizacją pracy Ośrodka:
1). Statut Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bojszowach
2). Zarządzenia, decyzje, polecenia, instrukcje
3). Regulamin Premiowania
2. Zarządzeniem reguluje się sprawy mające charakter ogólny.
3. Decyzjami rozstrzyga się szczegółowe problemy istotne dla działalności Ośrodka, indywidualne sprawy pracowników (np. decyzje kadrowe, płacowe, lokalowe).
4. Poleceniami na piśmie reguluje się sprawy doraźne wymagające uregulowania lub podjęcia ustaleń na czas określony.
5. Instrukcje określają sposób postępowania w danej sprawie.
§ 9
1. Treść wewnętrznego aktu normatywnego opracowują pracownicy komórki organizacyjnej, w której zakresie działania znajdują się zagadnienia ujęte w akcie pod merytorycznym nadzorem kierownika.
2. Projekt sporządzonego aktu normatywnego zatwierdza Kierownik.
3. Każdy akt normatywny powinien zawierać następujące dane:
1). rodzaj aktu,
2). datę wydania,
3). kolejny numer, dwie ostatnie cyfry roku kalendarzowego,
4). określenie sprawy jaką reguluje,
5). treść merytoryczną podzieloną wg problemów,
6). terminy realizacji,
7). wykonawcę i odpowiedzialnego za wykonanie,
8). klauzulę o anulowaniu poprzednich aktów dotyczących danej sprawy,
9). termin wejścia w życie,
10). podpis osoby upoważnionej do wydania aktu,
11). wykaz osób zobowiązanych do zapoznania się z treścią aktu.
§ 10
1. Ewidencję wszystkich aktów wewnętrznych prowadzi dział księgowo - kadrowy.
2. Wewnętrzne akty normatywne wydają:
1). zarządzenia – kierownik
2). decyzje – kierownik lub inna osoba upoważniona
3). polecenia – kierownik, główny księgowy
4). instrukcje – kierownik
§ 11
1. Dokumentację finansowo-księgową zatwierdza Kierownik przy kontrasygnacie Głównego Księgowego.
2. Pisma wychodzące z Ośrodka podpisuje Kierownik lub inna osoba upoważniona.
§ 12
Zasady obiegu korespondencji reguluje instrukcja kancelaryjna.
§ 13
1. Do podpisywania poleceń wyjazdów służbowych - delegacji upoważniony jest kierownik.
2. Rachunek kosztów podróży pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym potwierdza księgowy.
§ 14
Kierownik Ośrodka przyjmuje w sprawie skarg i wniosków w każdą środę od godz. 900 do godz.1100.
§ 15
1. Do używania pieczątek z określeniem stanowiska służbowego upoważnieni są: kierownik, główny księgowy, księgowy, specjalista pracy socjalnej, pracownik socjalny.
2. Rejestr używanych pieczątek prowadzi komórka księgowości;
3. Pracownik, z którym rozwiązano umowę o pracę lub jeśli z innych przyczyn utracił prawo używania pieczątki - zobowiązany jest zwrócić pieczątkę do księgowości;
§ 16
1. Zasady archiwizowania dokumentów określa odrębna instrukcja;
2. Archiwum domu prowadzi komórka księgowości;
V. ZAKRES REALIZOWANYCH ZADAŃ
§ 17
Do realizacji zadań działu księgowo – kadrowego należy :
1. Opracowanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, zatrudnienia, funduszu płac.
2. Bieżąca analiza realizacji budżetu, dokonywanie zmian w planach i przedkładanie wniosków wynikających z analizy Kierownikowi Ośrodka.
3. Sporządzanie sprawozdawczości finansowej w zakresie realizacji budżetu.
4. Prowadzenie księgowości-ewidencji składników majątkowych, ich inwentaryzacji i rozliczeń.
5. Sprawdzanie dokumentów będących podstawą do księgowania kosztów i wyceny składników majątkowych pod względem formalnym i rachunkowym.
6. Prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie rachunkowości Ośrodka.
7. Prowadzenie kasy Ośrodka oraz dokumentacji związanej z wypłatami.
8. Realizację zobowiązań domu w terminach wynikających z zawartych umów bądź określonych przez dostawców.
9. Prowadzenie obowiązującej dokumentacji zamówień publicznych.
10. Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu zamówień publicznych.
11. Sporządzanie umów i porozumień w sprawach zamówień publicznych.
12. Współpraca z bankiem, ZUS, Urzędem Skarbowym oraz innymi instytucjami.
13. Sprawdzanie i zatwierdzanie pod względem formalnym i rachunkowym przekazywanych dokumentów.
14. Sporządzanie przelewów, przekazów pocztowych i zestawień do pobierania gotówki
z banku.
15. Nadzorowanie terminowości regulowania wszelkich należności wobec Ośrodka
16. Prowadzenie gospodarki materiałowej Ośrodka.
17. Sporządzanie listy płac zgodnie z obowiązującymi przepisami.
18. Sporządzanie deklaracji podatkowych i ZUS.
19. Prowadzenie kasy Ośrodka.
20. Prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników Ośrodka.
§ 18
Dział świadczeń zajmuje się:
- Przygotowaniem decyzji administracyjnych dotyczących świadczeń z pomocy społecznej;
- Decyzje przygotowane są zgodnie z wnioskami zawartymi w wywiadach środowiskowych oraz zgodnie z wskazówkami Kierownika Ośrodka;
- Dział prowadzi rejestr klientów Ośrodka oraz gromadzi wszystkie wywiady środowiskowe wraz z wynikającymi z nich decyzjami administracyjnymi dotyczącymi pomocy społecznej;
- Pracownik działu realizuje zadania związane z organizacją pracy kancelarii;
- Współpraca ze szkołami, organizacjami pozarządowymi, Kościołem Katolickim i innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi;
§ 19
Radca prawny realizuje zadania w zakresie :
- Opracowywania opinii i wyjaśnień w sprawach związanych z działalnością Ośrodka;
- Opiniowania pod względem prawnym projektów umów i innych dokumentów wywołujących skutki prawne;
- Udzielanie porad prawnych pracownikom Ośrodka;
§ 20
Terenowy punkt pomocy społecznej wykonuje swoje zadania przy pomocy pracownika socjalnego oraz specjalisty pracy socjalnej do którego zadań należy:
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na podstawie zgłoszonych i uprzednio zarejestrowanych wniosków lub przyjęcie wniosku do protokołu,
- wywiad przeprowadza się w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o potrzebie przyznania świadczeń lub o zmianie sytuacji osobistej i majątkowej osoby lub rodziny korzystającej ze świadczeń,
- w sytuacjach wymagających bezzwłocznego przyznania świadczeń wywiad przeprowadza się nie później niż w ciągu 2 dni od daty powzięcia informacji,
- przeprowadzenie wywiadów środowiskowych i kontrolnych w miejscu zamieszkania,
- rozeznanie sytuacji środowiskowej i przedstawienie propozycji dotyczących udzielenia pomocy,
- planowanie pomocy,
- prowadzenie w GOPS dokumentacji dotyczącej klientów GOPS-u,
- prowadzenie rejestru wpływu wniosków i zeszytu wyjść,
- terminowe załatwianie wniosków,
- przekazywanie wywiadów środowiskowych wraz z proponowaną wysokością świadczeń do zatwierdzenia Kierownikowi GOPS,
- wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,
- współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi mające na celu rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,
- organizowanie różnorodnych form pomocy, a także udział w rozwijaniu infrastruktury odpowiedniej do zmieniających się potrzeb społecznych,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,
- wykonywanie i prowadzenie innych dodatkowych zadań zleconych przez Kierownika GOPS.
§ 21
- Placówka wsparcia dziennego realizuje zadania z zakresu szeroko rozumianej profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych wśród dzieci i młodzieży.
- Placówka przeznaczona jest dla dzieci w wieku od 6 do 15 lat z utrudnioną socjalizacją, z zaburzeniami zachowania, mających trudności w nauce, wychowujących się w trudnych warunkach materialnych i wychowawczych, zagrożonych uzależnieniem.
- Placówki mają na celu zapobieganie niedostosowaniu społecznemu dzieci
i młodzieży oraz zapewnienie pomocy rodzinom mającym trudności w sprawowaniu opieki.
- Do Placówki przyjmowane są dzieci wskazane przez Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej, Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczne, dyrektorów szkół, pedagogów, składając stosowny wniosek.
- Do zadań Placówki należą:
1) wspieranie rodziny w sprawowaniu jej podstawowych funkcji; 2) zapewnienie pomocy rodzinie i dzieciom sprawiającym problemy wychowawcze, zagrożonym demoralizacją, przestępczością, uzależnieniami; 3) współpraca ze szkołami, Ośrodkami Pomocy Społecznej, innymi instytucjami w rozwiązywaniu problemów wychowawczych; 4) zapewnienie dzieciom wyrównania opóźnień rozwojowych i szkolnych; 5) rozwój zainteresowań i indywidualizowanie oddziaływań wychowawczych; 6) organizowanie pomocy w nauce, tworzenie warunków do nauki własnej, przygotowanie do samodzielnych działań w zakresie nauki szkolnej; 7) organizowanie gier i zabaw ruchowych oraz innych form spędzania wolnego czasu; 8) rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, organizowanie specjalistycznych zajęć w tym zakresie; 9) organizowanie kulturalnej rozrywki oraz kształtowanie nawyków kultury życia codziennego; 10) dbałość o zachowanie zdrowia, kształtowanie nawyków higieny i czystości; 11) wdrażanie podopiecznym odpowiedzialności za ochronę swojego zdrowia działania profilaktyczne; 12) rozwijanie samodzielności i samorządności oraz społecznej aktywności; 13) współdziałanie z rodzicami i nauczycielami wychowanków oraz placówkami specjalistycznymi, ukierunkowanymi na wspieranie podstawowych funkcji rodziny; 14) skazywanie przykładów umożliwiających integrację z środowiskiem regionu; 15) udzielanie pomocy psychologicznej dzieciom i ich rodzinom w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych; 16) wzmacnianie pozytywnych cech dziecka, ułatwiających funkcjonowanie społeczne; 17) umożliwienie podjęcia pracy psychologicznej w zakresie istniejących dysfunkcji; 18) wspieranie rodziny w podejmowaniu nowych zachowań poprawiających funkcjonowanie układu rodzinnego; 19) zorganizowanie dzieciom bezpłatnego dożywiania poprzez zapewnienie im gorącego napoju i podwieczorku; 20) opracowanie i realizacja indywidualnego planu pracy z dzieckiem; 21)prowadzenie karty pobytu dziecka oraz innej niezbędnej dokumentacji dotyczącej dziecka i jego rodziny.
- Placówka prowadzi następujące formy pracy środowiskowo - profilaktycznej:
1) zajęcia integracyjne pomagające budować otwartość i zaufanie wśród uczestników, 2) zajęcia świetlicowe - gry, zabawy, koła zainteresowań, 3) pomoc w odrabianiu lekcji, 4) socjoterapię grupową, 5) psychologiczną grupę wsparcia, 6) konsultacje psychologiczne, 7) terapię indywidualną.
- Placówka realizuje swe działania poprzez działalność:
- diagnostyczną, - terapeutyczną, - profilaktyczną, - edukacyjną, - doradczą.
§ 22
Do zadań informatyka należy:
1. Administracja siecią urządzeń komputerowych.
2. Udzielanie bieżących konsultacji informatycznych.
3. Sprawowanie nadzoru nad wdrażaniem oprogramowania systemowego
i aplikacyjnego.
4. Konserwacja urządzeń komputerowych.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 23
- Obowiązki i odpowiedzialność poszczególnych pracowników Ośrodka zawierają zakresy i czynności umieszczone w aktach osobowych.
- Na okres nieobecności pracownika w pracy zastępstwo wyznacza Kierownik GOPS.
- Przy zmianach personalnych pracowników Ośrodka obowiązuje protokolarne przekazywanie zakresu pracy i obowiązków.
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej ma swoją siedzibę w lokalu przy ulicy Sierpowej 38 w Świerczyńcu.
- Urzędowanie odbywa się w godzinach od 730 do 1530 od poniedziałku do piątku.
|