Informacja o sposobie załatwiania skarg i wniosków - 2003-06-26
skargi i wnioski
INSTRUKCJA
w sprawie: organizacji, przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków dotyczących działalności Gminnego Gimnazjum
im. Roku Jubileuszowego w Bojszowach.
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Wszystkim podmiotom działającym w szkole służy prawo do składania do dyrektora Gimnazjum skarg i wniosków. Skargi i wnioski można składać w interesie własnym, innych osób, a także w interesie społecznym.
§ 2
Złożenie skargi lub wniosku pociąga za sobą następujące obowiązki:
1) przyjęcie skargi (wniosku),
2) rozpatrzenie i załatwienie skargi (wniosku),
3) udzielenie odpowiedzi na skargę (wniosek).
§ 3
Przedmiotem skargi mogą być wszystkie sprawy dotyczące działalności i funkcjonowania szkoły.
§ 4
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy, zapobieganie nadużyciom.
§ 5
O tym, czy pismo jest skargą albo wnioskiem decyduje treść pisma, a nie forma zewnętrzna. Nie jest ważne jak strona tytułuje przesłane pismo, ani jaki tytuł swego wystąpienia zaproponuje do protokołu. Ważne jest natomiast, aby z treści wypowiedzi wynikało że strona wyraża niezadowolenie albo, że zamierza zaproponować ulepszenie działalności.
§ 6
Organem właściwym do rozpoznawania skarg jest dyrektor Gimnazjum.
§ 7
Wnioski składa się do dyrektora Gimnazjum.
§ 8
Skargi i wnioski, aby mogły być rozpatrzone i załatwione powinny zawierać imię, nazwisko oraz adres wnoszącego.
Skargi lub wnioski nie zawierające w/w danych pozostawia się bez rozpatrzenia.
§ 9
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefonu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
II. Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
§ 10
Skargi i wnioski składane na piśmie są przyjmowane i ewidencjonowane w rejestrze skarg prowadzonym w sekretariacie szkoły.
§ 11
Na żądanie wnoszących potwierdzana jest na kopiach pism data przyjęcia pisma.
§ 12
Dyrektor przyjmuje strony w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach urzędowania.
§ 13
Informacje o godzinach przyjęć w sprawach skarg i wniosków są wywieszone na drzwiach sekretariatu szkoły.
§ 14
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnego przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół przyjęcia skargi lub wniosku podając w nim imię, nazwisko, adres osoby zgłaszającej oraz zwięzły opis treści sprawy. Protokół podpisuje przyjmujący zgłoszenie.
§ 15
Na żądanie wnoszącego przyjmujący ustną skargę lub wniosek sporządza protokół w dwóch egzemplarzach potwierdzając datę przyjęcia.
III. Rozpatrywanie i załatwienie skarg i wniosków
§ 16
Skargi i wnioski powinny być rozpatrywane i załatwiane z należytą starannością, wnikliwie i terminowo.
Załatwienie skargi lub wniosku powinno być poprzedzone rozpatrzeniem wszystkich okoliczności sprawy.
Załatwienie polega na rozstrzygnięciu, wydaniu poleceń lub podjęciu innych stosownych środków, usunięciu stwierdzonych uchybień i w miarę możliwości przyczyn ich powstawania oraz zawiadomienia w sposób wyczerpujący skarżącego (zgłaszającego wniosek) o wynikach załatwienia.
§ 17
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, należy zażądać od wnoszącego skargę lub wniosek złożenie wyjaśnienia lub uzupełnienia w określonym 7-dniowym terminie z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez biegu.
§ 18
Skargi i wnioski, które nie wymagają zbierania dowodów postępowania wyjaśniającego oraz badania akt powinny być rozpatrzone niezwłocznie nie później jednak niż w terminie 14 dni. Każda skarga i wniosek bez względu na trudności związane z przygotowaniem odpowiedzi na jej treść, powinna być załatwiona w terminie jednego miesiąca od daty otrzymania skargi lub wniosku. W razie niezałatwienia skargi w powyższym terminie organ załatwiający sprawę obowiązany jest zawiadomić stronę podając przyczynę zwłoki i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.
§ 19
Dyrektor Gimnazjum jest zobowiązany zawiadomić wnoszącego skargę lub wniosek pisemnie o sposobie załatwienia skargi lub wniosku. Kopię odpowiedzi należy pozostawić w dokumentacji w celu odnotowania sposobu załatwienia sprawy w rejestrze skarg.
§ 20
Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi powinno zawierać oznaczenie organu, od którego pochodzi, wskazanie w jaki sposób skarga została załatwiona oraz podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać ponadto uzasadnienie.
§ 21
W przypadku, gdy skarga w wyniku jej rozpatrzenia, uznana została za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może w odpowiedzi na tę skargę podtrzymać swoje poprzednie stanowisko.
§ 22
Osoby winne naruszenia postanowień niniejszej instrukcji będą pociągane do odpowiedzialności dyscyplinarnej zgodnie z obowiązującym regulaminem pracy. |