Statut gimnazjum - 2003-06-26
statut
STATUT
GMINNE GIMNAZJUM Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. ROKU JUBILEUSZOWEGO w BOJSZOWACH

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Nazwa szkoły:
GMINNE GIMNAZJUM Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI im. ROKU JUBILEUSZOWEGO w BOJSZOWACH
- Siedzibą gimnazjum jest budynek położony w Bojszowach przy ulicy Św. Jana 33a.
§ 2
- Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w następującym brzmieniu:
Gminne Gimnazjum
Z Oddziałami Integracyjnymi
im. Roku Jubileuszowego w Bojszowach
- Na pieczęci używana jest nazwa:
GMINNE GIMNAZJUM
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. ROKU JUBILEUSZOWEGO
W BOJSZOWACH
3. Na stemplu:
GMINNE GIMNAZJUM
Z Oddziałami Integracyjnymi
im. Roku Jubileuszowego
43-220 Bojszowy, ul. Św. Jana 33a
tel/fax: 032/218-99-40
NIP 646-24-84-188 R 276609477
INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM
§ 3
- Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Bojszowy.
- Cykl kształcenia trwa 3 lata.
- Zajęcia dydaktyczne odbywają się w systemie jednej zmiany.
- skreślony.
- Gimnazjum prowadzi klasy integracyjne.
- Obsługę finansową szkoły prowadzi ZEAS powołany w tym celu przez organ prowadzący.
7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty.
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
§ 4
- Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty /tekst jednolity: Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 z 1997r., Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz. 943 oraz z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126/ oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
- Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia gimnazjum poprzez:
1) atrakcyjny i nowatorski proces nauczania - stosowanie aktywizujących metod nauczania, tworzenie projektów edukacyjnych i wychowawczych;
2) udział w kołach przedmiotowych i warsztatach zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami;
3) stałe doskonalenie kadry pedagogicznej - współpraca z wojewódzkimi i rejonowymi ośrodkami metodycznymi oraz uczelniami pedagogicznymi.
- Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub zawodu poprzez
1) organizowanie spotkań i zajęć z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych, giełdy szkół średnich, pracownikami biur pośrednictwa pracy oraz firm marketingowych;
2) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne;
3) udział w warsztatach z preorientacji zawodowej prowadzonych przez pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej;
4) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
- Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:
1) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum;
2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów i stałą współpracę z rodzicami w tym zakresie;
3) realizację celów programu wychowawczego gimnazjum:
a) a/ wzmacnianie szkoły jako instytucji społecznej i środowiska wychowawczego,
b) b/ ułatwianie uczniom adaptacji do nowych warunków życia,
c) c/ wprowadzenie uczniów w kulturę rozumianą jako przedmiot nauczania, wychowania i bycia ucznia w świecie kultury oraz aktywne jej doświadczanie,
d) d/ zapobieganie i eliminowanie niepożądanych zachowań i postaw uczniów oraz wdrażanie do postępowania wynikającego z powszechnie uznanego systemu wartości zgodnego z normami moralnymi, dobrym obyczajem i prawem;
4) realizację programu profilaktyki szkolnej:
a) a/ promocja zdrowia, zapobieganie problemom związanym z dysfunkcjami,
b) b/ wczesna identyfikacja, odnajdywanie osób zagrożonych, pomoc im,
c) c/ pomoc psychologiczno-pedagogiczna z elementami terapii, wyrównywanie braków (warunek: uzyskanie zgody rodziców).
- S prawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
1) zorganizowanie zajęć świetlicowych;
2) umożliwianie nieodpłatnego żywienia uczniom najbardziej potrzebującym w porozumienie z SP Bojszowy i MOPS;
3) zbiórkę i rozdawnictwo używanej odzieży, podręczników;
4) pozyskiwanie funduszy na pomoc materialną;
5) stopniowe dostosowywanie budynku do potrzeb uczniów niepełnosprawnych;
6) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, a w razie konieczności innych.
Zajęcia, o których mowa wyżej prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną specjalistyczną z jednoczesnym uwzględnieniem posiadanych środków finansowych.
- Ustala się następujące zasady sprawowania zadań opiekuńczych szkoły z uwzględnieniem potrzeb środowiska oraz ogólnie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny:
1) opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas wszelkiego rodzaju zajęć sprawują nauczyciele prowadzący te zajęcia (zgodnie z ustalonym tygodniowym planem zajęć i przydziałem czynności dodatkowych). Dopuszcza się możliwość sprawowania opieki przez osoby nie będące nauczycielami, a legitymujące się uprawnieniami do pracy z młodzieżą (np. trener, przewodnik);
2) w czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych uczniowie nie mogą pozostawać bez nadzoru osób odpowiedzialnych za ich bezpieczeństwo;
3) w czasie zajęć z wychowania fizycznego należy zwracać szczególną uwagę na stopień aktualnej sprawności fizycznej i wydolności organizmów poprzez dobór ćwiczeń o odpowiednim zakresie intensywności;
4) uczestnicy uskarżający się na złe samopoczucie lub dolegliwości powinni być zwolnieni w danym dniu z wykonywania ćwiczeń i w miarę możliwości kierowani do lekarza;
5) ćwiczenia powinny być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo;
6) wydawanie uczniom sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia jest zabronione;
7) nauczyciele – opiekunowie pracowni i sali gimnastycznej są zobowiązani do opracowania szczegółowych regulaminów korzystania z nich i zapoznania z nimi uczniów;
8) uczniowie nie mogą być pozostawieni bez opieki nauczycielskiej w żadnej sali, a tym bardziej pracowni,
9) udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiedni sprzęt i środki ochrony oraz zapewnieniu właściwej opieki i bezpiecznych warunków pracy;
10) uczniowie mają prawo do opieki nauczyciela podczas przerw między zajęciami szkolnymi, realizowanej w formie nauczycielskich dyżurów,
11) zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa regulamin dyżurów,
12) zajęcia poza szkołą i organizację wycieczek określają odrębne przepisy.
- W gimnazjum obowiązkowe jest ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków powstałych z winy umyślnej lub nieumyślnej oraz nauczycieli od odpowiedzialności cywilnej.
- Gimnazjum współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki poprzez:
1) organizowanie spotkań informacyjnych, wywiadówek, prelekcji;
2) udział w warsztatach;
3) pozyskiwanie informacji zwrotnych – ankiety, opinie;
4) angażowanie rodziców w realizację zadań szkoły.
9. Program wychowawczy i program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 5
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępu w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny i ma na celu: poinformowanie ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, poczynionych postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach, motywowanie do dalszej pracy, umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców/ prawnych opiekunów, bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach określonych poniżej, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych na zasadach określonych poniżej, ustalanie ocen klasyfikacyjnych na poszczególne ćwiartki i na koniec roku szkolnego oraz zasad ich poprawiania.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA SYSTEMU OCENIANIA
§ 6
1. Na początku pracy z daną klasą przeprowadza się diagnozę w oparciu o wyniki sprawdzianu startowego i sprawdzianu kompetencji po 6 klasie szkoły podstawowej.
1) Diagnoza jest podstawą formułowania realnych wymagań programowych, to jest – dostosowanych do rzeczywistych potrzeb uczniów.
2) Diagnoza jest podstawą tworzenia strategii pracy z daną klasą.
2. Nauczyciele przedmiotów w oparciu o realizowany program nauczania opracowują szkolne kryteria wymagań edukacyjnych.
1) Wymagania edukacyjne oraz zasady oceniania muszą uwzględniać specyfikę nauczania każdego przedmiotu.
2) Powinny być określone wspólnie dla poszczególnych przedmiotów w ramach zespołów przedmiotowych działających w szkole.
3. Przy określaniu wymagań edukacyjnych i ustalaniu ocen z wychowania fizycznego, techniki, sztuki nauczyciel zobowiązany jest przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
4. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
5. Dopuszcza się możliwość spisania kontraktu między nauczycielami i uczniami określającego zasady pracy. Zapis kontraktu jest przestrzegany przez obie strony.
Z kontraktem mogą być zapoznani rodzice.
6. Przyjmuje się IV ćwiartki w roku szkolnym kończące się klasyfikacją. Terminy klasyfikacji ćwiartkowych określa każdorazowo Rada Pedagogiczna na posiedzeniu poprzedzającym nowy rok szkolny.
7. Na miesiąc przed końcoworoczną klasyfikacją /posiedzenie Rady Pedagogicznej/ nauczyciele przedmiotowcy informują rodziców o sytuacji dziecka, jego postępach i zagrożeniach.
1) Informacji udziela się w trakcie wywiadówki ogólnoszkolnej.
2) Przewidywane zagrożenia – oceny niedostateczne powinny być potwierdzane podpisem rodzica w dzienniku lub też w przypadku nieobecności rodzica na wywiadówce - przesyłką poleconą.
8. Uczeń może być okresowo zwolniony z zajęć wychowania fizycznego.
1) Decyzje o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
2) W takim przypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny /ćwiartkowej, końcoworocznej/ wpisuje się „zwolniony”.
OGÓLNE ZASADY OCENIANIA WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH PRZEDMIOTÓW
§ 7
1. Wiedzę i umiejętności ocenia się według następującej skali ocen:
celująca – cel - 6
bardzo dobra – bdb - 5
dobra – db - 4
dostateczna – dst - 3
dopuszczająca – dop - 2
niedostateczna – ndst - 1
1) Oceny końcoworoczne wpisuje się w pełnym brzmieniu – słownie.
2) Oceny ćwiartkowe wpisuje się w formie skróconej.
2. Oceny cząstkowe /bieżące/ wpisuje się cyfrą według skali: 6, +5, 5,-5, +4, 4, -4, +3, 3, -3, +2, 2, -2, +1, 1.
1) Stosuje się znaki +, -. Przy czym system przeliczania przyjętych znaków na ocenę określany jest w szkolnych wymaganiach edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów.
3. Ocenianie uwzględnia wszystkie formy aktywności ucznia.
4. Ocena ćwiartkowa/ końcoworoczna powinna być efektem systematycznej pracy w ciągu całej ćwiartki/ roku.
5. Ocenie podlegają:
1) wypowiedź ustna,
2) prace pisemne,
3) prace terminowe (np. zadania domowe),
4) prace dodatkowe,
5) aktywność na lekcji (umiejętność pracy na lekcji),
6) sposób prowadzenia zeszytu przedmiotowego,
7) konkursy i inne formy zaangażowania w życie szkoły i środowiska,
8) projekty,
9) umiejętność pracy w zespole,
10) umiejętności praktyczne zgodne z wymaganiami przedmiotowymi.
6. Zasady dotyczące prac pisemnych (sprawdziany, testy, prace klasowe, kartkówki):
1) terminy sprawdzianów ustala się z dwutygodniowym wyprzedzeniem i wpisuje do dziennika;
2) obowiązuje zasada: 1 sprawdzian dziennie i nie więcej niż 2 w tygodniu;
3) prace pisemne powinny być poprawione w ciągu 2 tygodni (termin poprawy można zmienić za zgodą uczniów i nauczyciela);
4) rodzice i uczniowie mają dostęp do prac w każdym czasie (kserokopia pracy);
5) kartkówki obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji, mogą odbywać się bez uprzedzenia; powinny być poprawione w ciągu 1 tygodnia.
7. Nieprzygotowanie do lekcji:
1) zgłoszenie nieprzygotowania odbywa się przed lekcją i nie zwalnia ucznia z aktywności na lekcji;
2) nieprzygotowanie nauczyciel odnotowuje w dzienniku;
3) czas na uzupełnienie zaległości oraz zakres poprawy sprawdzianów, które odbyły się pod nieobecność ucznia zostają ustalone indywidualnie między uczniem a nauczycielem.
8. Przygotowanie do konkursów przedmiotowych daje uczniowi prawo do zwolnienia z odpowiedzi z innych przedmiotów bądź dni wolnych od zajęć szkolnych:
1) drugi etap konkursu – 2 dni;
2) trzeci etap konkursu – 3 dni.
9. Uczniowie biorący udział w zawodach i konkursach przedmiotowych (innych niż olimpiady) mają prawo do zwolnienia z pytania na dzień przed konkursem, w dniu konkursu, i w dniu następnym.
10. Z pytania są zwolnieni także uczniowie biorący udział w danym dniu oraz w dniu poprzednim w poza szkolnych rozgrywkach sportowych i występach artystycznych.
11. Nauczyciel prowadzący konkurs ma obowiązek zostawienia w dzienniku listy uczestników konkursów bądź zawodów (§ 7 ust. 8, 9, 10).
12. Wiadomości i umiejętności zdobyte w trakcie nauczania ścieżek edukacyjnych wpisuje się na świadectwie – zaliczony / niezaliczony.
1) ścieżka edukacyjna realizowana w ramach dodatkowej – odrębnej godziny może być zaliczana z wyróżnieniem.
13. Wystawiona przez nauczyciela ocena ćwiartkowa jest ostateczna.
1) W przypadku uzyskania przez ucznia oceny ćwiartkowej niedostatecznej, uczeń powinien zaliczyć materiał danej ćwiartki w terminie i według zasad określonych przez nauczyciela w przedmiotowych kryteriach wymagań edukacyjnych.
14. Wystawiona przez nauczyciela ocena końcoworoczna – niedostateczna może zostać zmieniona /podwyższona/ w wyniku egzaminu poprawkowego.
1) Ocena końcoworoczna powinna odpowiadać faktycznemu stanowi wiedzy ucznia
w końcu roku, a przede wszystkim uwzględniać postęp wiedzy i umiejętności ucznia poczynionych w ciągu IV ćwiartek.
2) Ocena końcoworoczna nie jest oceną za jedną ćwiartkę lecz łączną za IV minione ćwiartki.
3) Oceny cząstkowe powinny być w dzienniku lekcyjnym opisane w wyznaczonych do tego rubrykach/ np. A-aktywność, T- test, SPR- sprawdzian .../ .
4) Wszystkie oceny uzyskiwane przez uczniów są jawne i powinny być skomentowane przez nauczyciela.
a/ Uczeń może wystąpić do nauczyciela z prośbą o szczegółowe uzasadnianie uzyskanej oceny,
b/ Szczegółowego uzasadniania oceny nauczyciel dokonuje w formie ustnej po lekcji.
PROMOCJA I WYRÓŻNIENIA UCZNIA
§ 8
1. Uczeń, który uzyskał z zajęć edukacyjnych przewidzianych programem nauczania w danej klasie /z wyłączeniem religii i dodatkowego języka obcego/ oceny końcoworoczne pozytywne uzyskuje promocję do klasy następnej. W klasie programowo najwyższej uzyskuje świadectwo ukończenia szkoły.
2. Promocję z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen z przedmiotów przewidzianych programem nauczania w danej klasie /bez religii i drugiego dodatkowego języka obcego/ powyżej 4,75 i ocenę z zachowania co najmniej dobrą.
3. Uczeń może być wyróżniany:
1) świadectwem z wyróżnieniem /z paskiem/;
2) nagrodą książkową;
3) lub w innej formie /np. listem pochwalnym dyrektora, fundowaną nagrodą rzeczową lub pieniężną/.
4. Świadectwo końcowe z wyróżnieniem otrzymuje uczeń, który uzyskał średnią ocen z przedmiotów /bez religii i drugiego dodatkowego języka obcego/ powyżej 4,75 i ocenę z zachowania co najmniej dobrą oraz uzyskał z obu części egzaminu gimnazjalnego łącznie co najmniej 70 punktów.
1) W takim przypadku zostaje wyróżniony:
a/ świadectwem końcowym z wyróżnieniem /z paskiem/,
b/ listem pochwalnym skierowanym do rodziców,
c/ w innej formie.
EGZAMINY SZKOLNE
§ 9
1. Ustala się następujące rodzaje egzaminów kontrolujących wiedzę i umiejętności ucznia:
1) egzamin klasyfikacyjny;
2) egzamin poprawkowy;
3) sprawdzający w formie przewidzianej niniejszym regulaminem.
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY – INDYWIDUALNY TOK NAUKI
§ 10
1. Ustala się następujący tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych w przypadku indywidualnego toku nauki ucznia:
1) uczeń lub rodzice zwracają się z prośbą o egzamin klasyfikacyjny do Dyrektora szkoły;
2) Dyrektor szkoły powołuje komisję egzaminacyjną w składzie: Dyrektor szkoły lub jego zastępca jako przewodniczący, nauczyciel przedmiotu jako egzaminator i nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako egzaminator pomocniczy;
3) pytania /zadania do egzaminu przygotowuje nauczyciel egzaminator w oparciu
o obowiązującą podstawę programową i program nauczania danego przedmiotu:
a) egzaminator przygotowuje zestawy pytań odpowiednie dla przyjętej formy egzaminu,
b) pytania /zadania/ muszą odpowiadać różnemu stopniowi trudności, nazwanemu w szkolnych wymaganiach edukacyjnych,
c) przygotowane pytania /zadania powinny uwzględniać zadanie na ocenę celującą,
d) w przypadku uzyskania przez ucznia oceny niedostatecznej na poprzednim egzaminie klasyfikacyjnym przygotowane zestawy pytań powinny uwzględniać również niezaliczone treści,
4) nauczyciel przedmiotu na prośbę zainteresowanego ucznia informuje go o wymaganiach i zakresie materiału obowiązującego na egzaminie klasyfikacyjnym;
5) egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej:
a) formę egzaminu określa nauczyciel egzaminator uwzględniając specyfikę przedmiotu, ograniczony czas odpowiedzi oraz różne sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia,
b) część pisemna egzaminu trwa 45 minut, podczas których uczeń odpowiada na pytania lub rozwiązuje zadania,
c) w części ustnej uczeń losuje jeden z przygotowanych zestawów zawierający 3 pytania, a następnie ma do dyspozycji 15 minut na przygotowanie odpowiedzi i 15 minut na udzielenie odpowiedzi,
d) jeżeli uczeń, po rozwiązaniu dotychczasowych poleceń podjął się rozwiązywania zadania na ocenę celującą, czas jego odpowiedzi zostaje odpowiedni wydłużony.
6) ocenę ustala komisja egzaminacyjna według przyjętej skali ocen.
Ustalona przez komisję ocena pozytywna jest ostateczna. Ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku kolejnego egzaminu klasyfikacyjnego.
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY – NIEOBECNOŚCI UCZNIA
§ 11
1. Uczeń nieklasyfikowany nie jest promowany do klasy wyższej, a w przypadku ucznia klasy III nie kończy szkoły.
2. Prawo do egzaminu klasyfikacyjnego przysługuje uczniowi, który opuścił ponad 50% zajęć dydaktycznych z danego przedmiotu w roku szkolnym:
1) w przypadku nieobecności usprawiedliwionej (choroba, leczenie) uczeń automatycznie uzyskuje prawo do egzaminu klasyfikacyjnego;
2) w przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej uczniowi przysługuje prawo do zdawania egzaminu klasyfikacyjnego tylko raz w cyklu kształcenia. W pozostałych przypadkach uczeń jest nieklasyfikowany i nie otrzymuje promocji do następnej klasy.
3. Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego lub z większej ilości przedmiotów.
4. Egzaminy klasyfikacyjne odbywają się na zakończenie roku szkolnego, w terminie określonym przez Dyrektora szkoły po konsultacji z rodzicem /opiekunem prawnym/ ucznia.
5. Egzaminy klasyfikacyjne odbywają się w terminach poprzedzających konferencję klasyfikacyjną, tj. do jej dnia:
1) w uzasadnionych przypadkach Dyrektor szkoły może przedłużyć okres klasyfikacji ucznia jednak z zastrzeżeniem następujących terminów:
a/ dla uczniów klas I – II do dnia 31 sierpnia bieżącego roku szkolnego,
b/ dla uczniów klas III do dnia konferencji końcowej klasyfikacji tych klas.
6. Ustala się następujący tryb przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych z powodu nieobecności ucznia:
1) uczeń i jego rodzice /opiekunowie prawni/ występują z pisemną prośbą do Dyrektora szkoły o przyznanie egzaminu klasyfikacyjnego;
2) Dyrektor przedstawia prośbę o której mowa wyżej na Radzie Pedagogicznej;
3) wychowawca ucznia występującego o egzamin klasyfikacyjny informuje członków Rady Pedagogicznej o sytuacji wychowawczej i rodzinnej ucznia oraz o przyczynach jego nieobecności;
4) Dyrektor szkoły:
a/ po konsultacji z rodzicami /prawnymi opiekunami/ ucznia ustala termin egzaminu klasyfikacyjnego,
b/ powołuje komisję egzaminacyjną składającą się z Dyrektora szkoły lub jego zastępcy jako przewodniczącego, nauczyciela przedmiotu jako egzaminatora i nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako egzaminatora pomocniczego,
5) Nauczyciele właściwych przedmiotów na prośbę zainteresowanego ucznia informują go o wymaganiach i zakresie materiału obowiązującego na egzaminie klasyfikacyjnym.
6) Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej za wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, wychowania fizycznego, z których to egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych:
a/ formę egzaminu określa nauczyciel egzaminator uwzględniając specyfikę przedmiotu, ograniczony czas odpowiedzi oraz różne sposoby sprawdzenie wiedzy i umiejętności /sprawności/ ucznia,
b/ część pisemna egzaminu trwa 90 minut, podczas których uczeń odpowiada na pytania /problemy/ lub rozwiązuje zadania,
c/ w części ustnej uczeń losuje jeden z przygotowanych zestawów, zawierających 3 pytania, a następnie ma do dyspozycji 15 minut na przygotowanie odpowiedzi i 15 minut na udzielenie odpowiedzi,
d/ jeżeli uczeń, po rozwiązaniu poleceń o których wyżej, podjął się rozwiązania zadania na ocenę celującą, czas jego odpowiedzi zostaje odpowiednio wydłużony,
e/ egzamin w formie ćwiczeń praktycznych trwa 90 minut.
f/ pytania /zadania/ do egzaminu przygotowuje powołany nauczyciel egzaminator na podstawie obowiązującej podstawy programowej i programu nauczania;
g/ egzaminator przygotowuje zestawy pytań dostosowane do przyjętej formy egzaminu,
h/ pytania /zadania/ muszą odpowiadać różnemu stopniowi trudności, określonemu na podstawie szkolnych wymagań edukacyjnych,
i/ przygotowane pytania /zadania/ powinny uwzględniać również zadanie na ocenę celującą,
j/ jeżeli egzamin klasyfikacyjny jest przeprowadzony z materiału programowego III i IV ćwiartki danej klasy, a uczeń na koniec I i II ćwiartki uzyskał oceny niedostateczne, egzaminator przygotowuje pytania uwzględniające materiał z całego roku szkolnego.
7) Na podstawie przeprowadzonego egzaminu komisja egzaminacyjna ustala ocenę stosownie do przyjętej skali ocen:
a/ w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego z materiału programowego z zakresu III i IV ćwiartki, w sytuacji kiedy uczeń na I i II ćwiartkę uzyskał ocenę niedostateczną, ocena z egzaminu klasyfikacyjnego staje się oceną końcoworoczną,
b/ w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego z materiału programowego z zakresu III i IV ćwiartki, w sytuacji kiedy uczeń na I i II ćwiartkę uzyskał ocenę śródroczną pozytywną, ocena z egzaminu nie jest oceną końcoworoczną. Ocenę końcoworoczną dla ucznia ustala nauczyciel przedmiotu mając na uwadze określone cele oceniania wewnątrzszkolnego oraz biorąc pod uwagę wynik egzaminu klasyfikacyjnego i oceny za I i II ćwiartkę.
8) Możliwości zmiany /podniesienia/ oceny wystawionej w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego:
a/ ocena końcoworoczna - niedostateczna – może być zmieniona /podwyższona/ wyłącznie w wyniku egzaminu poprawkowego,
b/ ocena końcoworoczna – pozytywna – może być zmieniona /podwyższona/ wyłącznie w wyniku egzaminu sprawdzającego.
EGZAMIN POPRAWKOWY
§ 12
1. Ocena końcoworoczna niedostateczna może być zmieniona wyłącznie w trybie egzaminu poprawkowego.
2. Prawo do egzaminu poprawkowego przysługuje wyłącznie uczniom klas I i II.
3. W myśl obowiązujących przepisów, uczniom klas programowo najwyższych /klas III/ prawo do egzaminu poprawkowego nie przysługuje.
4. Uczeń ma prawo zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania końcoworocznej oceny niedostatecznej z jednego przedmiotu:
1) egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu sierpnia bieżącego roku szkolnego w terminie ustalonym przez Dyrektora szkoły;
2) przewiduje się następujący tryb przeprowadzania egzaminu poprawkowego:
a/ chęć zdawania egzaminu poprawkowego wyraża uczeń w formie pisemnego wniosku zawierającego uzasadnienie prośby, skierowanego do Dyrektora szkoły najpóźniej do dnia konferencji klasyfikacyjnej. Egzamin poprawkowy przyznawany jest uczniowi automatycznie,
b/ Dyrektor na konferencji klasyfikacyjnej:
· informuje Radę Pedagogiczną o złożonych wnioskach,
· ustala terminy egzaminów poprawkowych,
· powołuje komisję egzaminacyjną składającą się z Dyrektora szkoły lub jego zastępcy jako przewodniczącego, nauczyciela przedmiotu jako egzaminatora i nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako egzaminatora pomocniczego;
3) wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców /opiekunów prawnych/ o terminie egzaminu poprawkowego i przypomina o ogólnych zasadach jego przeprowadzania:
a/ informacja przesyłana jest na adres domowy ucznia listem poleconym,
b/ pismo w tej sprawie zostaje przesłane w terminie do 7 dni po konferencji klasyfikacyjnej;
4) nauczyciele właściwych przedmiotów na prośbę zainteresowanego ucznia informują go o wymaganiach i zakresie materiału obowiązującego na egzaminie poprawkowym;
5) egzamin poprawkowy składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej za wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, wychowania fizycznego, z których to egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych:
a/ formę egzaminu określa nauczyciel uwzględniając specyfikę przedmiotu, ograniczony czas odpowiedzi oraz różne sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności /sprawności/ ucznia,
b/ część pisemna trwa 90 minut, podczas których uczeń odpowiada na pytania /problemy/ lub rozwiązuje zadania,
c/ w części ustnej uczeń losuje jeden z zestawów zawierających 3 pytania, a następnie ma do dyspozycji 15 minut na przygotowanie odpowiedzi i 15 minut na udzielenie pełnej odpowiedzi,
d/ egzamin w formie ćwiczeń praktycznych trwa 90 minut.
6) Pytania /zadania/ do egzaminu przygotowuje powołany nauczyciel egzaminator na podstawie obowiązującej podstawy programowej i programu nauczania danego przedmiotu:
a/ egzaminator przygotowuje zestawy pytań odpowiednie dla przyjętej formy egzaminu,
b/ przygotowane pytania /zadania/ muszą odpowiadać różnemu stopniowi trudności, określonym na podstawie przyjętych przez siebie wymagań edukacyjnych.
7) Na podstawie przeprowadzonego egzaminu komisja egzaminacyjna ustala ocenę według przyjętej skali.
8) Ocena wystawiona uczniowi z danego przedmiotu na podstawie egzaminu poprawkowego jest ostateczna.
5. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów, z których uczeń uzyskał oceny końcoworoczne niedostateczne:
1) rozpatrzenie wniosku ucznia lub rodziców/ opiekunów prawnych/ o przyznanie egzaminu poprawkowego z dwóch przedmiotów, z których uczeń uzyskał oceny końcoworoczne niedostateczne następuje wyłącznie w przypadku udokumentowanych wypadków losowych i pod warunkiem, iż liczba godzin nieobecnych nieusprawiedliwionych uzyskanych przez ucznia w ciągu całego roku szkolnego nie przekracza w sumie 10 godzin lekcyjnych,
2) egzamin poprawkowy przyznaje Rada Pedagogiczna według następującej procedury:
a/ uczeń lub rodzice/ opiekun prawny w terminie do dwóch dni po zakończeniu klasyfikacji składają u Dyrektora szkoły wniosek o egzaminy poprawkowe zawierający uzasadnienie prośby,
b/ najpóźniej na trzy dni przed konferencją Dyrektor szkoły informuje wychowawcę klasy i nauczycieli właściwych przedmiotów o złożeniu wniosku,
c/ na konferencji klasyfikacyjnej:
· Dyrektor szkoły przedstawia pisemny wniosek ucznia lub jego rodziców /opiekunów prawnych/ o przyznanie egzaminów poprawkowych;
· nauczyciele przedmiotów, z których uczeń uzyskał ocenę niedostateczną przedstawiają motywację wystawionych ocen niedostatecznych;
· wychowawca klasy przedstawia przygotowaną w porozumieniu z samorządem klasowym charakterystykę ucznia;
· następuje głosowanie członków Rady Pedagogicznej:
- w przypadku pozytywnego dla ucznia wyniku głosowania Dyrektor ustala termin egzaminów poprawkowych i powołuje komisję egzaminacyjną składającą się z Dyrektora szkoły lub jego zastępcy jako przewodniczącego, nauczyciela przedmiotu jako egzaminatora i nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako egzaminatora pomocniczego;
- w przypadku negatywnego dla ucznia wyniku głosowania uczeń nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej /powtarza klasę/;
· decyzja Rady Pedagogicznej jest ostateczna.
3) Wychowawca informuje ucznia i jego rodziców /opiekunów prawnych/ o decyzji Rady Pedagogicznej, a w przypadku decyzji pozytywnej podaje również ustalony termin egzaminów poprawkowych i przypomina uczniowi i jego rodzicom o zasadach jego przeprowadzania:
a/ informacja przesłana jest na adres domowy ucznia listem poleconym;
b/ pismo w tej sprawie zostaje przesłane w terminie do 7 dni po konferencji klasyfikacyjnej.
4) Egzaminy poprawkowe o których mowa, co do formy i zasad przebiegają tak jak egzamin poprawkowy z jednej oceny niedostatecznej.
6. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Rada Pedagogiczna może 1 raz w ciągu całego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z 1 przedmiotu, pod warunkiem że przedmiot ten jest kontynuowany w klasie programowo wyższej.
EGZAMIN SPRAWDZAJĄCY
§ 13
1. Ocena końcoworoczna pozytywna może być podniesiona wyłącznie w trybie egzaminu sprawdzającego.
1) egzamin sprawdzający przyznaje się wyłącznie z jednego przedmiotu.
2. O egzamin sprawdzający może starać się uczeń który :
1) uzyskał z przedmiotu ocenę końcoworoczną pozytywną i ubiega się o jej podniesienie o jeden stopień;
2) nie ma z innych przedmiotów ocen końcoworocznych niedostatecznych;
3) liczba godzin nieusprawiedliwionych w ciągu roku szkolnego nie przekracza 10 godz.;
4) był obecny na wszystkich sprawdzianach jakie nauczyciel przeprowadzał w ciągu roku lub w przypadku usprawiedliwionych nieobecności napisał sprawdziany wskazane przez nauczyciela przedmiotu, w późniejszym terminie;
5) uzyskał ocenę z zachowania co najmniej poprawną.
3. Przyjmuje się następującą procedurę przyznawania uczniowi egzaminu sprawdzającego:
1) po wystawieniu ocen końcoworocznych /zakończeniu klasyfikacji/, w terminie do dwóch dni, uczeń lub rodzice /opiekunowie prawni/ składają do Dyrektora szkoły pisemny wniosek o przyznanie prawa do egzaminu sprawdzającego;
2) Dyrektor szkoły podejmuje decyzję po zasięgnięciu opinii wychowawcy i nauczyciela uczącego przedmiotu. Decyzja Dyrektora szkoły jest ostateczna;
3) w razie pozytywnej dla ucznia decyzji Dyrektor szkoły zarządza egzamin sprawdzający
w trzecim dniu od złożenia podania;
4) uczeń lub rodzic /opiekun prawny/ otrzymuje wiążącą odpowiedź wraz z uzasadnieniem nazajutrz, po złożeniu podania.
4. Do przeprowadzenia egzaminu Dyrektor szkoły powołuje komisję egzaminacyjną składającą się z Dyrektora szkoły lub jego zastępcy jako przewodniczącego, nauczyciela przedmiotu jako egzaminatora i nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu jako egzaminatora pomocniczego.
5. Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, techniki, wychowania fizycznego, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych:
1) formę egzaminu określa nauczyciel egzaminator uwzględniając specyfikę przedmiotu, określony czas odpowiedzi oraz różne sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności /sprawności/ ucznia;
2) część pisemna egzaminu trwa 45 minut, podczas których uczeń odpowiada na pytania /problemy/ lub rozwiązuje zadania;
3) w części ustnej uczeń losuje jeden z przygotowanych zestawów zawierających 3 pytania, a następnie ma do dyspozycji 15 minut na przygotowanie odpowiedzi i 15 minut na udzielenie pełnej odpowiedzi;
4) egzamin w formie ćwiczeń praktycznych trwa 45 minut.
6. Pytania /zadania/ do egzaminu przygotowuje nauczyciel egzaminator na podstawie obowiązującej podstawy programowej i programu nauczania danego przedmiotu.
7. Uczeń który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej lub nie ukończył szkoły musi powtarzać klasę.
8. Nauczyciel przedmiotu powołany przez Dyrektora szkoły do komisji egzaminacyjnej może być zwolniony z udziału w pracy tej komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor szkoły powołuje na egzaminatora innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
9. Uczniowi, który z powodów udokumentowanych wypadków losowych nie przystąpił do egzaminów: klasyfikacyjnego, poprawkowego, dyrektor szkoły wyznacza inny termin egzaminu.
10. Zasady usprawiedliwienia nieobecności i zwalniania uczniów z lekcji ustalone są w regulaminie szkolnym.
KRYTERIA OCEN Z ZACHOWANIA
§ 14
1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o:
- wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych;
- respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych;
- postawie ucznia wobec kolegów, pracowników szkoły i innych osób;
- kulturze osobistej.
- Wychowawca na pierwszej lekcji wychowawczej informuje wychowanków o zasadach oceniania zachowania.
- W pierwszym miesiącu nauki Dyrektor szkoły organizuje spotkanie z rodzicami uczniów, na których wychowawcy klas informują rodziców o zasadach oceniania zachowania.
- Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych oraz na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Ocena zachowania ma wpływ na promocję z wyróżnieniem.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy według zasad określonych w ustępach: 15 - 18.
- Wychowawca przy ustaleniu oceny zachowania może uwzględnić opinię: członków Rady Pedagogicznej, innych pracowników szkoły, Samorządu Uczniowskiego i klasowego itp. osiągnięcia ucznia.
- W terminie określonym przez dyrektora (na trzy dni przed) klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca, ustala ocenę zachowania dla każdego ucznia według skali:
1) wzorowe;
2) dobre;
3) poprawne;
4) nieodpowiednie
z zastrzeżeniem I i II ćwiartki I klasy, gdzie obowiązuje ocena opisowa.
- O ustalonej ocenie zachowania wychowawca powiadamia ucznia.
- Uczeń, rodzice lub samorząd klasowy mogą wystąpić z odwołaniem od wystawionej oceny. W takim przypadku osoby w/w składają na ręce wychowawcy klasy pisemny wniosek z odpowiednim uzasadnieniem, w terminie do dnia konferencji klasyfikacyjnej:
1) wniosek /odwołanie/ o ponowne ustalenie przez wychowawcę klasy oceny
2) zachowania może być złożony przez wymienione osoby tylko w przypadku, gdy wychowawca nie zastosował ustalonych kryteriów (ustępy: 15 – 18);
3) wychowawca ma obowiązek przedstawić wniosek Radzie Pedagogicznej na najbliższym jej posiedzeniu.
- Jeżeli w wyniku ponownego rozpatrzenia oceny zachowania wychowawca zmieni ocenę – ocena ta jest ostateczna.
- W innym przypadku, po wysłuchaniu wychowawcy Rada Pedagogiczna zatwierdza ocenę zachowania.
- Wniesienie wniosku oraz decyzja wychowawcy podlegają zaprotokołowaniu w protokolarzu Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca jest zobowiązany zapoznać z powyższym zapisem: uczniów – na pierwszej godzinie wychowawczej w nowym roku szkolnym oraz rodziców – na pierwszym zebraniu w nowym roku szkolnym organizowanym przez Dyrekcję szkoły w pierwszym miesiącu nauki.
- Ocenę wzorową otrzymuje uczeń:
- wzorowo spełnia wszystkie wymagania szkolne, jest wzorem do naśladowania dla innych uczniów w szkole i środowisku;
- na tle klasy wyróżnia się kulturą osobistą wobec wszystkich pracowników szkoły, uczniów a także w swoim otoczeniu i prezentuje taką postawę na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę i poza nią;
- wykazuje dużą inicjatywę w pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
- nosi stroje i ubiory zgodne z ogólnie przyjętymi normami obyczajowymi;
- jest pilny w nauce i sumienny w pełnieniu obowiązków powierzonych mu przez nauczycieli;
- systematycznie uczęszcza do szkoły i dostarcza usprawiedliwienia wszystkich nieobecności w terminie wyznaczonym przez wychowawcę;
- nie spóźnia się na zajęcia;
- nie ma nieusprawiedliwionej absencji;
- dąży do rozwijania własnych zainteresowań i zdolności na miarę swoich możliwości;
- szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów;
- dba o zdrowie i higienę własną oraz innych;
- nie ulega nałogom /palenie tytoniu, picie alkoholu, używanie narkotyków i środków odurzających oraz innych/.
16. Ocenę dobrą, będącą oceną wyjściową dla innych ocen, otrzymuje uczeń, który:
- spełnia wszystkie szkolne wymagania i jest systematyczny w nauce;
- cechuje go kultura osobista i kultura zachowania wobec wszystkich pracowników szkoły i kolegów;
- bierze udział w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska;
- nosi stroje i ubiory zgodne z przyjętymi normami obyczajowymi;
- spełnia funkcje i zadania powierzone mu przez nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- systematycznie uczęszcza do szkoły, nieobecności usprawiedliwia w terminie wyznaczonym przez wychowawcę;
- w ćwiartce nie ma nieusprawiedliwionych godzin;
- nie opuszcza lekcji /wagary/;
- szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów;
- nie ulega nałogom.
17. Ocenę zachowania poprawną otrzymuje uczeń, który:
- czasami nie wywiązuje się z obowiązków ucznia wynikających ze statutu i regulaminu szkoły;
- cechuje go przeciętna kultura osobista i kultura zachowania wobec osób dorosłych i kolegów;
- uczy się w miarę swoich możliwości i warunków;
- szanuje mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów;
- przestrzega zasad zdrowia, higieny, i estetyki osobistej oraz najbliższego otoczenia;
- stara się nie ulegać nałogom i nie namawia do nich kolegów;
- nie prowokuje kłótni, konfliktów i bójek;
- w ćwiartce ma nie więcej niż 5 nieusprawiedliwionych godzin;
- nie zawsze wykazuje chęć współpracy z wychowawcą.
18. Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- nie wywiązuje się z obowiązków ucznia wynikających ze statutu i regulaminu szkoły;
- swoim zachowaniem rażąco narusza zasady współżycia społecznego i przyjęte normy etyczne;
- ma lekceważący stosunek do pracowników szkoły i kolegów;
- znęca się fizycznie lub psychicznie nad słabszymi;
- nie przestrzega zasad czystości, higieny i estetyki osobistej oraz otoczenia;
- nie przestrzega stroju szkolnego i zasad właściwego zachowania na uroczystościach i imprezach organizowanych przez szkołę;
- nie pracuje na miarę swoich możliwości i warunków;
- nie wykazuje chęci współpracy z wychowawcą;
- w ćwiartce ma więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych;
- liczba godzin nieusprawiedliwionych przekraczająca 10 jest dostateczną podstawą do ustalenia oceny nieodpowiedniej;
- wdaje się w bójki, często prowokuje kłótnie i konflikty;
- niszczy mienie szkolne i społeczne oraz mienie kolegów;
- stosuje szantaż, zastraszenie, wyłudzenie wobec kolegów;
- ulega nałogom i namawia do nich innych;
- ze względu na swoje zachowanie stanowi zagrożenie dla otoczenia i środowiska;
- nie wykazuje poprawy mimo zastosowanych przez szkołę środków zaradczych.
19. Postępowanie w przypadku pojawienia się godzin nieusprawiedliwionych:
1) w przypadku opuszczenia przez ucznia 10 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia w jednej ćwiartce uczeń otrzymuje pierwsze ostrzeżenie, o którym zawiadomieni zostają rodzice;
2) w przypadku opuszczenia przez ucznia 20 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia w jednej ćwiartce uczeń otrzymuje naganę, o której również zostają zawiadomieni rodzice;
3) przy 30 godzinach lekcyjnych bez usprawiedliwienia w jednej ćwiartce uczeń otrzymuje naganę Dyrektora szkoły;
4) 4/ zawiadomienia rodziców, o których mowa dokonuje wychowawca klasy pisemnie
5) w liście poleconym.
ORGANY GIMNAZJUM
§ 15
1. Organami gimnazjum są:
1) Dyrektor Gimnazjum;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
2. Kompetencje poszczególnych organów funkcjonujących w gimnazjum:
3. DYREKTOR GIMNAZJUM
1) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą gimnazjum.
2) Sprawuje nadzór pedagogiczny nad działalnością nauczycieli i wychowawców.
3) Organizuje mierzenie jakości pracy szkoły i opracowuje raport.
4) Przewodniczy Radzie Pedagogicznej.
5) Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, jeżeli są zgodne z prawem oświatowym, niezgodne zaś wstrzymuje i powiadamia o tym fakcie organ prowadzący.
6) Powierza stanowisko Wicedyrektora i odwołuje z niego po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.
7) Zatrudnia i zwalnia nauczycieli i pracowników gimnazjum zgodnie z odrębnymi przepisami.
8) Dysponuje środkami finansowymi przewidzianymi w planie budżetowym.
9) Opracowuje arkusz organizacyjny.
10) Dba o powierzone mienie.
11) Wydaje polecenia służbowe.
12) Dokonuje oceny pracy nauczycieli oraz oceny pracy nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
13) skreślony.
14) Realizuje pozostałe zadania wynikające z ustawy Karta Nauczyciela.
15) Kontroluje spełnienie obowiązku szkolnego i wydaje decyzje administracyjne w zakresie zezwolenia na realizację obowiązku poza szkołą i przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego.
16) Reprezentuje gimnazjum na zewnątrz.
17) Współpracuje z Radą Rodziców, Radą Pedagogiczną i Samorządem Uczniowskim.
18) Rozstrzyga sprawy sporne i konfliktowe pomiędzy organami szkoły.
19) Przestrzega postanowień statutu w sprawie rodzaju nagród i kar stosowanych wobec uczniów.
20) Podejmuje decyzje o zawieszeniu zajęć dydaktycznych z zachowaniem warunków określonych odrębnymi przepisami.
21) skreślony.
22) Prowadzi dokumentację szkoły zgodnie z odrębnymi przepisami.
23) Zatwierdza szkolny zestaw programów nauczania.
24) Tworzy warunki do rozwoju organizacyjnego szkoły.
4. RADA PEDAGOGICZNA
1) Zatwierdza plany pracy – Zadania gimnazjum.
2) Tworzy szkolny zestaw programów nauczania.
3) Opracowuje wewnątrzszkolny system oceniania.
4) Zatwierdza wyniki klasyfikacji i promocji uczniów.
5) Podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych.
6) Podejmuje uchwały w sprawie skierowania ucznia do klas przysposabiających do zawodu.
7) skreślony.
8) Występuje z umotywowanym wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie z funkcji Dyrektora lub Wicedyrektora.
9) Deleguje jednego przedstawiciela do komisji konkursowej na stanowisko Dyrektora.
10) Opiniuje tygodniowy podział godzin.
11) Opiniuje projekt planu finansowego.
12) Opiniuje propozycje Dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału stałych prac i zajęć.
13) Uczestniczy w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli – ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli we współpracy z liderem WDN, którego może wybrać sama /jeżeli istnieją po temu warunki/.
14) Wykonuje kompetencje przewidziane dla rady gimnazjum zgodnie z art. 52.2 ustawy o systemie oświaty;
15) Występuje z wnioskiem o nowelizację statutu gimnazjum.
16) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
17) W skład Rady wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum.
18) Rada Pedagogiczna ustala Regulamin swojej działalności, a jej posiedzenia są protokołowane. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej ½ członków Rady, którzy są zobowiązani do nie ujawniania spraw, będących przedmiotem posiedzeń Rady. Uchwały powinny mieć charakter aktu prawnego.
5. RADA RODZICÓW
1) Występuje do Rady Pedagogicznej i Dyrektora gimnazjum z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
2) Udziela pomocy Samorządowi Uczniowskiemu.
3) Działa na rzecz stałej poprawy bazy szkoły.
4) Pozyskuje środki finansowe w celu wsparcia działalności szkoły.
5) Współdecyduje o formach pomocy dzieciom oraz ich wypoczynku.
6) Współuczestniczy w opracowaniu programu wychowawczego i profilaktyki gimnazjum – opiniuje.
7) Deleguje jednego przedstawiciela do składu komisji konkursowej na Dyrektora gimnazjum.
8) Występuje z wnioskami o nowelizację statutu gimnazjum.
9) Szczegółowe zasady i tryb działania Rady Rodziców zawarte są w regulaminie, który określa między innymi:
10) a/ kadencję, tryb, powoływanie i odwoływanie Rady Rodziców;
11) b/ organy Rady, sposób ich wyłaniania i zakres kompetencji;
12) c/ zasady wydatkowania funduszy.
13) Regulamin opracowuje Rada Rodziców. Jest on zatwierdzany przez zebranie ogólne.
6. SAMORZĄD UCZNIOWSKI
1) Może na prośbę Dyrektora opiniować pracę ocenianych nauczycieli.
2) Reprezentuje interesy uczniów w zakresie:
a) oceniania, klasyfikowania i promowania;
b) form i metod sprawdzania wiedzy i umiejętności przy zachowaniu następujących zasad:
- dwa sprawdziany w ciągu tygodnia, przy czym nie więcej niż 1 dziennie,
- dwutygodniowe uprzedzenie o zamiarze badania kompetencji.
3) Przedstawia Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi gimnazjum wnioski i opinie w zakresie praw uczniów, takich jak:
a) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
b) prawo do organizacji życia szkolnego;
c) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
d) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
e) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
4) Opracowuje regulamin swojej działalności i przedstawia go do zatwierdzenia społeczności uczniowskiej.]
ROZWIĄZYWANIE SPORÓW MIĘDZY ORGANAMI GIMNAZJUM
§ 16
- Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą dla dobra uczniów oraz szkoły jako instytucji.
2. Dyrektor gimnazjum jest zobowiązany do organizowania cyklicznych (a także w miarę potrzeb) spotkań poszczególnych organów szkoły w celu wypracowania wspólnych metod pracy oraz rozwiązywania ewentualnych konfliktów.
3. W sytuacjach przewidzianych prawem Dyrektor występuje w roli mediatora organizując negocjacje między skonfliktowanymi stronami.
4. W przypadkach uniemożliwiających Dyrektorowi pełnienie roli mediatora skonfliktowane strony wybierają mediatora spośród pozostałych organów szkoły z wyłączeniem Samorządu Uczniowskiego.
§ 17
- W gimnazjum tworzy się stanowisko Wicedyrektora.
- Warunkiem wyrażenia przez organ prowadzący zgody na utworzenie stanowiska o którym mowa wyżej, jest odpowiednia liczba oddziałów (min. 12 na 1-go Wicedyrektora) oraz możliwości finansowe lub inne okoliczności uznane przez organ prowadzący za wystarczające.
- Zakres kompetencji Wicedyrektora:
1) zastępuje Dyrektora w przypadku jego nieobecności;
2) przygotowuje projekt tygodniowego rozkładu zajęć;
3) prowadzi księgę zastępstw;
4) opracowuje kalendarz imprez szkolnych;
5) sprawuje nadzór pedagogiczny nad wskazanym przez Dyrektora zespołem nauczycieli;
6) przygotowuje projekty ocen pracy tych nauczycieli;
7) wnioskuje do Dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar dla tych nauczycieli, których bezpośrednio nadzoruje;
8) prowadzi księgę ewidencji uczniów oraz kontroluje spełnienie przez nich obowiązku szkolnego, wspomaga w prowadzeniu dokumentacji szkoły (sekretariat uczniowski);
9) opracowuje materiały analityczne oraz ocenę dotyczącą efektów kształcenia i wychowania;
10) regularnie kontroluje prowadzoną przez nauczycieli dokumentację;
11) wykonuje inne czynności i zadania zlecone przez Dyrektora gimnazjum.
Dyrektor sporządza zakres czynności, którego przyjęcie potwierdza zainteresowany.
ORGANIZACJA GIMNAZJUM
§ 18
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 19
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny do 30 maja.
§ 20
- Podstawową jednostkę organizacyjną jest oddział. Liczba uczniów w oddziale nie powinna być w zasadzie większa niż 26.
- Liczba uczniów w oddziale integracyjnym gimnazjum wynosi od 15 do 20. W tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych.
- Nie tworzy się oddziału tej samej klasy, jeżeli liczba uczniów jest mniejsza niż 20.
- O podziale na oddziały decyduje liczba uczniów z obwodu ustalonego dla gimnazjum, o ile nie zostały przyjęte odrębne porozumienia w powyższej sprawie.
- Uczniowie ci w rocznym kursie danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych przewidzianych planem nauczania zgodnie z programami zatwierdzonymi przez Dyrektora w zestawie szkolnych programów nauczania.
- Podział uczniów na grupy uzależniony jest od możliwości finansowych szkoły oraz wielkości sal i pomieszczeń dydaktycznych.
§ 21
1. Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez Dyrektora gimnazjum na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 22
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (nie dłuższy niż 1 godzina zegarowa) zachowując ogólny tygodniowy czas pracy, obliczany na podstawie ramowego planu nauczania.
§ 23
- Podziału oddziału na grupy dokonuje się na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania oraz z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę.
- skreślony.
- skreślony.
§ 24
Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zasady prowadzenia niektórych zajęć, np. zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne, nauczania dodatkowych języków obcych, koła zainteresowań, które mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych lub między-oddziałowych.
§ 25
- Dla uczniów, którzy ukończyli szkołę podstawową i nie rokują ukończenia gimnazjum w normalnym trybie, można organizować klasy przysposabiające do pracy zawodowej w porozumieniu z dyrektorami innych gimnazjów i organem prowadzącym.
- Klasę organizuje Dyrektor szkoły za zgodą organu prowadzącego w oparciu o odrębne przepisy.
- Dyrektor gimnazjum kieruje ucznia do klasy, o której mowa w ust. 1 na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej, po dokładnym zapoznaniu się z sytuacją i możliwościami ucznia, uwzględniając opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, zgodę rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
- W gimnazjum tworzy się oddziały integracyjne.
5. Zadaniem nauczycieli uczących w oddziale integracyjnym jest ścisła współpraca w zakresie wspierania rozwoju wszystkich uczniów z uwzględnieniem potrze niepełnosprawnych w sferach: dydaktycznej, wychowawczej i społecznej.
- Wychowawcą w oddziale integracyjnym jest nauczyciel posiadający specjalistyczne przygotowanie pedagogiczne wspierający uczniów niepełnosprawnych podczas zajęć z poszczególnych przedmiotów.
- Kwalifikacji uczniów do oddziału integracyjnego dokonuje powołany przez Dyrektora zespół kwalifikacyjny, w składzie którego powinni znaleźć się: wychowawca klasy i pedagog szkolny.
- W stosunku do uczniów niepełnosprawnych zespół kwalifikacyjny uwzględnia przede wszystkim orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych poradni specjalistycznych.
§ 26
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną (w założeniach multimedialną), służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
- Biblioteka zajmuje dwa pomieszczenia z których jedno przeznaczone jest na gromadzenie, przechowywanie i opracowywanie księgozbioru, drugie zaś funkcjonuje jako czytelnia i umożliwia uczniom oraz nauczycielom korzystanie z księgozbioru podręcznego oraz prowadzenie zajęć związanych z realizacją ścieżki edukacyjnej „Edukacja czytelnicza i medialna”.
- Do zadań bibliotekarza należy:
1) opracowanie projektu Regulaminu korzystania z biblioteki i czytelni regulującego zasady korzystania i współpracy z uczniami, rodzicami oraz innymi bibliotekami ;
2) prowadzenie katalogu rzeczowego i alfabetycznego, udostępnienie informacji o zbiorach;
3) określenie godzin wypożyczania książek przy zachowaniu zasady dostępności biblioteki dla ucznia przed i po lekcjach;
4) organizowanie konkursów czytelniczych i wystaw;
5) przedstawienie Radzie Pedagogicznej informacji o stanie czytelnictwa poszczególnych klas;
6) współpraca z nauczycielami gimnazjum;
7) współpraca w realizacji ścieżek edukacyjnych, głównie ścieżki „Edukacja czytelnicza i medialna”;
8) udostępnianie innych niż książki źródeł informacji (taśmy, filmy);
9) zakup i oprawa książek, tworzenie wideo i taśmoteki.
§ 27
- Dla uczniów, którzy chcą dłużej przebywać w szkole, lub powinni podlegać szczególnej opiece organizuje się świetlicę szkolną o charakterze klubu młodzieżowego.
- Czas pracy świetlicy ustala się corocznie w zależności od potrzeb. Warunkiem uruchomienia świetlicy jest istnienie przynajmniej 1 grupy. Jedna grupa wychowawcza liczy w zasadzie nie więcej niż 25 uczniów. Opiekę nad grupą powierza się wychowawcy świetlicy.
- skreślony.
- Do zadań wychowawcy świetlicy należy:
1) organizacja pracy świetlicy;
2) opracowanie Regulaminu świetlicy, który nie może być sprzeczny z postanowieniami Statutu;
3) opracowywanie i przedkładanie Dyrektorowi projektu potrzeb /budżetu/ świetlicy na dany rok;
4) prowadzenie zajęć z młodzieżą;
5) współorganizowanie form wypoczynku dla uczniów oraz pomocy socjalnej;
6) prowadzenie dokumentacji pracy świetlicy.
§ 28
1. Dla realizacji celów statutowych gimnazjum posiada następującą bazę:
1) 10 sal dydaktycznych;
2) 1 pracownia komputerowa;
3) 1 salka gimnastyczna /bez zaplecza/;
4) biblioteka z czytelnią;
5) świetlica;
6) sekretariat;
7) gabinet dyrektora;
8) gabinet pielęgniarki szkolnej;
9) pokój nauczycielski;
10) archiwum;
11) szatnie;
12) portiernia;
13) sklepik;
14) magazyn sprzętu.
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY GIMNAZJUM
§ 29
1. W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
2. Zasady zatrudnienia nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
3. W gimnazjum tworzy się następujące stanowiska:
1) sprzątaczka,
2) konserwator;
3) woźny, szatniarz;
4) palacz, stróż nocny.
4. Szczegółowy zakres czynności dla zatrudnionych pracowników sporządza Dyrektor.
Dokument ten stanowi załącznik do umowy o pracę.
5. Dla sprawnego zarządzania placówką tworzy się stanowisko sekretarza szkoły, dla którego zakres czynności opracowuje Dyrektor.
§ 30
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, jest odpowiedzialny za jakość tej pracy i powierzonych jego opiece uczniów.
2. Do obowiązków nauczyciela należy realizacja zadań wynikających z art. 6 KN oraz:
1) systematyczna kontrola miejsca prowadzenia zajęć pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) uczestnictwo w szkoleniach w zakresie BHP organizowanych przez zakład pracy;
3) przestrzeganie zapisów statutowych;
4) znajomość aktualnych przepisów prawa oświatowego;
5) skreślony;
6) w pracowniach o zwiększonym ryzyku wypadkowości egzekwowanie przestrzegania Regulaminów;
7) skreślony;
8) kontrola obecności uczniów na każdej lekcji;
9) dostosowanie do potrzeb uczniów programów nauczania i metod pracy;
10) stosowanie zasad oceniania zgodne z przyjętymi w szkole kryteriami;
11) dbałość o systematyczne przekazywanie informacji o postępach ucznia jego rodzicom;
12) podnoszenie wiedzy i umiejętności pedagogicznych;
13) pomoc nauczycielom rozpoczynającym pracę pedagogiczną;
14) wzbogacanie warsztat pracy;
15) dbałość o powierzone mienie (art. 124 &1, pkt. 2 Kodeksu Pracy);
16) aktywne uczestnictwo w procesie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli;
17) dbałość o własny rozwój zawodowy i rozwój szkoły jako organizacji;
18) uczestnictwo w warsztatach i kursach doskonalących zgodnie z przyjętym przez Radę Pedagogiczną planem doskonalenia;
19) stosowanie nowatorskich metod pracy i programów nauczania;
20) wspomaganie rozwoju psychofizycznego ucznia poprzez prowadzenie różnorodnych form oddziaływań w ramach zajęć pozalekcyjnych.
§ 31
1. Nauczyciele danego przedmiotu, bloków przedmiotowych lub nauczycieli grupy przedmiotów pokrewnych, wychowawcy klas, tworzą zespoły przedmiotowe i zespół wychowawczy.
2. Pracą zespołu kieruje powołany przez Dyrektora gimnazjum kierownik zespołu.
3. Do zadań zespołu należy:
1) wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji;
2) ewaluacja wewnątrzszkolnego systemu oceniania (stymulowanie rozwoju uczniów);
3) organizowanie WDN oraz doradztwa metodycznego dla nauczycieli stażystów i kontraktowych;
4) opiniowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego nauczycieli;
5) wymiana doświadczeń w zakresie metod nauczania – prowadzenie lekcji koleżeńskich;
6) współpraca z doradcami metodycznymi;
7) organizowanie pracy z młodzieżą nad projektami o charakterze ogólnoszkolnym.
§ 32
1. Dyrektor gimnazjum powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
2. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności pożądane jest, by wychowawca opiekował się tymi uczniami przez cały okres nauczania w gimnazjum.
3. skreślony.
§ 33
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami gimnazjum, a w szczególności:
1) dostosowanie form pracy wychowawczej do potrzeb uczniów i warunków środowiskowych;
2) ścisła współpraca z rodzicami w zakresie wszystkich spraw związanych z wychowaniem i postępami w nauce;
3) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia;
4) przygotowanie ucznia do życia w rodzinie i społeczności;
5) rozwijanie umiejętności rozwiązywania życiowych problemów przez wychowanka.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 winien:
1) zdiagnozować warunki życia i nauki swoich wychowanków;
2) opracować wspólnie z rodzicami i uczniami program wychowawczy uwzględniający wychowanie prorodzinne;
3) utrzymywać systematyczny i częsty kontakt z innymi nauczycielami w celu koordynacji oddziaływań wychowawczych;
4) współpracować z rodzicami, włączając ich do rozwiązywania problemów wychowawczych;
5) współpracować z pedagogiem szkolnym i poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
6) śledzić postępy w nauce swoich wychowanków;
7) dbać o systematyczne uczęszczanie uczniów na zajęcia;
8) udzielać porad w zakresie możliwości dalszego kształcenia się, wyboru zawodu;
9) kształtować właściwe stosunki pomiędzy uczniami, opierając je na tolerancji i poszanowaniu godności osoby ludzkiej;
10) systematycznie kontaktować się z rodzicami w celu bieżącego informowania o postępach dziecka;
11) tworzyć warunki do udziału rodziców w życiu klasy i szkoły;
12) organizować zebrania rodziców co najmniej raz na ćwiartkę;
13) powiadomić o przewidywanym dla ucznia końcoworocznym stopniu niedostatecznym na miesiąc przed zakończeniem roku szkolnego.
3. Wychowawca prowadzi określoną przepisami dokumentację pracy dydaktyczno-wychowawczej (dziennik, arkusze ocen, świadectwa szkolne, teczka wychowawcy klasowego).
4. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony poradni psychologiczno-pedagogicznej i pedagoga szkolnego.
UCZNIOWIE GIMNAZJUM
§ 34
1. Do gimnazjum uczęszczają uczniowie w zasadzie wieku od 13 do 16 lat. Podlegają obowiązkowi szkolnemu, który trwa do 18 roku życia.
2. Do klasy I gimnazjum przyjmuje się z urzędu wszystkich uczniów zamieszkujących ustalony dla szkoły obwód tj. z terenu gminy Bojszowy (Bojszowy, Bojszowy Nowe, Jedlina, Międzyrzecze i Świerczyniec).
3. Warunkiem przyjęcia są: świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, potwierdzenie zameldowania ucznia na danym terenie, złożenie przez rodziców pisemnej deklaracji - zapisu.
4. Dyrektor gimnazjum może na pisemny wniosek rodziców/ opiekunów prawnych przyjąć ucznia z innego obwodu, jeżeli warunki organizacyjne na to pozwalają (wolne miejsca).
5. Rekrutacja do gimnazjum odbywa się w terminie określonym przez Śląskiego Kuratora Oświaty.
6. Na wniosek rodziców ucznia oraz po zasięgnięciu opinii psychologiczno-pedagogicznej Dyrektor może zezwolić na pozaszkolną formę realizacji obowiązku szkolnego.
§ 35
1. Uczeń gimnazjum ma prawo do:
1) własnego rozwoju;
2) wyrażania poglądów, szczególnie w sprawach go dotyczących;
3) swobodnej wypowiedzi oraz otrzymywania i przekazywania informacji;
4) wolności myśli, sumienia i wyznania;
5) prywatności, tajemnicy korespondencji i życia rodzinnego oraz ochrony prawnej;
6) ochrony zdrowia i opieki medycznej;
7) nauki szacunku do praw człowieka i podstawowych wolności;
8) wypoczynku i czasu wolnego;
9) ochrony przed narkomanią;
10) zabezpieczenia przed poniżającym traktowaniem lub karaniem;
11) nauki;
12) informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania;
13) pełnej wiedzy na temat kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania;
14) korzystania z zasad dotyczących sprawdzania wiedzy i umiejętności /według niniejszego Statutu/;
15) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny postępów w nauce;
16) do tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej;
17) do poszanowania swojej godności;
18) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
19) swobodnego wyrażania myśli i przekonań o ile nie naruszają one dobra osobistego osób trzecich;
20) do korzystania z pomocy doraźnej;
21) do życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
22) skreślony;
23) nietykalności osobistej;
24) bezpiecznych warunków pobytu w szkole;
25) korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem i w myśl obowiązujących Regulaminów;
26) reprezentowania szkoły w konkursach, przeglądach i zawodach.
2. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia:
1) Uczeń lub reprezentujące go osoby /rodzice, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego/ wnoszą skargę na piśmie do Dyrektora szkoły;
2) Dyrektor jest zobowiązany do rozpatrzenia skargi wespół z opiekunem Samorządu Uczniowskiego i udzielenia odpowiedzi na piśmie w trybie 7 dni;
3) wszystkie skargi podlegają rejestracji.
3. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie, a zwłaszcza:
1) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych;
2) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
3) zmieniać obuwie przy wejściu do szkoły;
4) wystrzegać się szkodliwych nałogów;
5) naprawiać wyrządzone szkody materialne;
6) przestrzegać zasad kultury współżycia;
7) dbać o honor i tradycję gimnazjum;
8) podporządkować się zaleceniom i zarządzeniom Dyrektora gimnazjum, Rady Pedagogicznej oraz ustaleniom Samorządu Uczniowskiego;
9) zachować w sprawach spornych tryb określony w statucie o ile brak możliwości polubownego rozwiązywania problemu;
10) okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom szkoły i ludziom starszym poprzez stosowanie ogólnie przyjętych normy.
4. Uczeń gimnazjum może otrzymać nagrody i wyróżnienia za:
1) rzetelną naukę i pracę na rzecz szkoły;
2) wzorową postawę;
3) wybitne osiągnięcia;
4) dzielność i odwagę.
5. Nagrodę przyznaje Dyrektor gimnazjum na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego, Rady Pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
6. Ustala się następujące rodzaje nagród dla uczniów klas I – III gimnazjum:
1) pochwała wychowawcy i opiekuna organizacji uczniowskich;
2) pochwała Dyrektora wobec całej społeczności szkolnej;
3) dyplom;
4) bezpłatna wycieczka dla wyróżniających się uczniów (w miarę posiadanych środków);
5) nagroda rzeczowa.
7. Nagrody finansowane są z budżetu szkoły oraz przez Radę Rodziców gimnazjum.
8. Uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem zgodnie z odrębnymi przepisami.
9. Kara może być udzielona za nieprzestrzeganie statutu i regulaminów obowiązujących w szkole, nieprzestrzeganie zarządzeń osób, organizacji lub instytucji upoważnionych do wydawania zarządzeń, naruszenie przepisów lub zarządzeń pozaszkolnych udokumentowanych faktami oraz odpowiednim orzecznictwem.
10. Ustala się następujący rodzaj kar:
1) upomnienie wychowawcy klasy /nieprzestrzeganie regulaminu szkoły/;
2) upomnienie Dyrektora /nieprzestrzeganie statutu, szczególnie zachowania zagrażające zdrowiu i bezpieczeństwu, niszczenie mienia szkolnego/;
3) pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia lub nieusprawiedliwionej absencji;
4) zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych – świadome stwarzanie zagrożenia, przestępstwa/;
5) przeniesienie ucznia do równoległego oddziału tej szkoły /brak chęci poprawy, demoralizacja/.
11. Uczeń, któremu została udzielona kara może odwołać się od niej do Dyrektora szkoły w terminie 2 dni za pośrednictwem Samorządu Uczniowskiego, wychowawcy, rodziców.
1) odwołanie musi zawierać pisemne uzasadnienie.
12. DDyrektor w trybie 7 dni rozpatruje odwołanie i wydaje decyzję (na piśmie).
13. Decyzja Dyrektora, jeżeli nie zostały naruszone przepisy formalne, jest ostateczna.
14. Kara może być zawieszona przez udzielającego na prośbę zainteresowanego lub po złożeniu poręczenia przez młodzież lub rodziców.
15. Przy składaniu poręczenia należy określić czas zawieszenia kary oraz warunki, których spełnienie pozwoli ją darować.
16. Udzielona kara, o ile nie została darowana lub anulowana musi być uwzględniona przy ustaleniu oceny z zachowania.
17. Dyrektor może wystąpić do Kuratora z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum, gdy ten:
1) umyślnie spowodował uszczerbek na zdrowi kolegi;
2) dopuszcza się kradzieży;
3) wchodzi w kolizję z prawem;
4) demoralizuje innych uczniów;
5) regularnie narusza postanowienia statutu gimnazjum.
18. O każdej nagrodzie oraz karze wychowawca klasy ma obowiązek powiadomić Rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 36
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Regulaminy określające działalność organów gimnazjum jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
§ 37
1. Gimnazjum posiada własny sztandar. Awers sztandaru stanowi kremowe tło, na którym centralnie usytuowane jest logo Roku Jubileuszowego (na tle granatowego koła złoty krzyż z pięcioma gołębiami w środku symbolizującymi pięć kontynentów). Na obrzeżu napis: Christus Heri Hodie Semper. Wokół logo umieszczono złoty napis: Gminne Gimnazjum im. Roku Jubileuszowego w Bojszowach. W lewym górnym rogu znajduje się herb Bojszów a w prawym dolnym napis: Iubilaeum A.D. 2000. Rewers sztandaru jest koloru czerwonego. W środku widnieje wizerunek orła białego w koronie.
2. Gimnazjum posiada ceremoniał opisany w Regulaminie ceremoniału szkolnego.
§ 38
1. Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określa organ prowadzący na mocy odrębnych przepisów.
§ 39
Organem kompetentnym do uchwalenia zmian w statucie gimnazjum jest Rada Pedagogiczna.
Z inicjatywą nowelizacji statutu mogą wystąpić wszystkie organy wyszczególnione w § 5 ust. 1 statutu.
|