Statut Szkoły - 2003-06-26
statut
STATUT
GMINEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ im. ks. JERZEGO POPIEŁUSZKI
w ŚWIERCZYŃCU ul. SIERPOWA 38
( tekst jednolity )

Opracowano zgodnie z art. 60 ust. 1 ustawy z 7 września 1991 roku o systemie oświaty ( tekst jednolity : Dz. U. Z 1996 roku nr 67, poz. 329 ze zm. ) oraz
na podstawie :
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół ( Dz. U. Nr 61, poz. 624 oraz z 2002 roku nr 10, poz. 96 ).
- rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 marca 2001 roku w sprawie warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
i zatwierdzono Uchwałą Nr 2 Rady Pedagogicznej z dnia 29 października 2002 roku po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Rodziców i Samorząd uczniowski
Rozdział I
NAZWA SZKOŁY I INNE INFORMACJE O SZKOLE
§ 1
1. Gminna Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki w Świerczyńcu,
ul. Sierpowa 38
2. Szkoła jest publiczną sześcioletnią szkołą podstawową.
3. Gminna Szkoła Podstawowa w Świerczyńcu powstała 1 września 1996 roku w
wyniku połączenia Szkoły Podstawowej w Bojszowach Nowych przy ul.
Korzenickiej 6 i Szkoły Podstawowej w Świerczyńcu przy ul. Barwnej 94
( Uchwała nr XXV/ 110/ 96 Rady Gminy z dnia 28 sierpnia 1996 roku )
4. Organem prowadzącym i utrzymującym szkołę jest Rada Gminy Bojszowy, a
sprawującym nadzór pedagogiczny – Kuratorium Oświaty w Katowicach .
5. Obsługę finansową szkoły prowadzi Zespół Ekonomiczno – Administracyjny Szkół
Bojszowy z siedzibą w Świerczyńcu.
6. Ustalona nazwa szkoły w pełnym brzmieniu :
a) na pieczęciach okrągłych :
Gminna Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki w Świerczyńcu
b) na stemplach podłużnych :
Gminna Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki,
ul. Sierpowa 38 43 – 220 Świerczyniec
7. Dopuszczalne jest używanie skrótu nazwy szkoły :
GSP Świerczyniec
8. Imię ks. J. Popiełuszki nadał szkole organ prowadzący na wspólny wniosek rady
pedagogicznej, rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
( Uchwała nr XIII / 76 / 99 Rady Gminy w Bojszowach z dnia 29 grudnia 1999 roku )
9. Szkoła posiada własny sztandar
( Uchwała nr XXI / 120 / 2000 Rady Gminy Bojszowy z dnia 18 października 2000
roku ) przedstawiający :
a) na awersie : wizerunek ks. Jerzego Popiełuszki jako patrona szkoły ( na
popielatym tle ) ; napis „ Gminna Szkoła Podstawowa im. ks. Jerzego Popiełuszki
w Świerczyńcu ” ( na tle błękitnym ) i w prawym dolnym rogu – znak milenijny.
b) na rewersie : biały orzeł na czerwonym tle.
10. Szkoła przyjęła za hymn pieśń patriotyczną „ Polakiem być ”
11. Szkoła obchodzi Święto Szkoły w rocznicę nadania szkole imienia oraz wręczenia
i poświęcenia sztandaru w III dekadzie października każdego roku.
Uroczystość tę łączy się z pasowaniem pierwszoklasistów. Dzień ten jest wolnym
od zajęć dydaktycznych i ma charakter uroczystości środowiskowej.
Rozdział II
CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 2
1. Szkoła umożliwia uczniom :
( 1 ) zdobycie wykształcenia podstawowego, które stanowi podbudowę do dalszej
edukacji w gimnazjum
( 2 ) rozwój umiejętności porozumiewania się w mowie i piśmie ;
( 3 ) poznawanie i rozumienie świata
( 4 ) ujawnianie oraz rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i budowanie na nich
własnej tożsamości i siły
( 5 ) rozumienie siebie, innych ludzi i ich poglądów
( 6 ) poszukiwanie duchowych wartości życia oraz kształtowanie własnej wartości i
jej oceny, rozwijanie potrzeby doskonalenia się
( 7 ) przygotowanie do odpowiedzialnego współtworzenia świata i odnajdywania w
nim własnego miejsca
( 8 ) samoidentyfikację narodową i kulturową
( 9 ) kształtowanie postaw patriotycznych, poczucie przynależności do społeczności
lokalnej, grupy etnicznej, narodu, społeczności międzynarodowej
( 10 ) korzystanie z pomieszczeń budynku szkolnego
( a ) pomieszczeń klasowych z niezbędnym wyposażeniem
( b ) sali gimnastycznej i zaplecza wraz z prysznicem
( c ) biblioteki
( d ) stołówki
( e ) szatni
( f ) świetlicy szkolnej
( g ) pracowni komputerowej
( 11 ) kontakt z poradnią psychologiczno – pedagogiczną
( a ) poznawanie szkodliwości używek oraz zagrożeń jakie niosą ze sobą
uzależnienia
( b ) poznawanie pożądanych wzorców zachowań
2. Szkoła zapewnia :
( 1 ) opiekę, bezpieczne i korzystne dla zdrowia ucznia warunki edukacji
( 2 ) środowisko przyjazne uczniowi z atmosferą ciepła, życzliwości, zrozumienia i
tolerancji
( 3 ) poszanowanie praw dziecka i ucznia ( w tym ochronę przed złem, przemocą,
okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją )
( 4 ) warunki prawidłowego rozwoju psychofizycznego
( 5 ) pomoc psychologiczno – pedagogiczną, terapię logopedyczną oraz opiekę
medyczną pielęgniarki szkolnej
( 6 ) poznanie się wzajemne i budowanie zaufania
3. Szkoła wspiera :
( 1 ) rozwój osobowości w zgodzie z systemem wartości, który respektuje prawa
innych oraz przyjęte normy i wartości uniwersalne jakimi są dobro, prawda
i piękno
( 2 ) aktywność poznawczą i twórczą
( 3 ) rozwój emocjonalny ucznia i jego wrażliwość na problemy społeczne
( 4 ) samowychowanie, samokształcenie i kierowanie własnym rozwojem
( 5 ) prospołeczne, prorodzinne i prozdrowotne działania ucznia, w tym propagowanie
zdrowego stylu życia
( 6 ) wychowawczą rolę rodziny
4. Szkoła realizuje naukę religii zgodnie z wolą rodziców.
5. Szczegółowe zadania szkoły o charakterze wychowawczym oraz profilaktycznym
określają odpowiednio :
( 1 ) Program wychowawczy szkoły
( 2 ) Szkolny program profilaktyki
uchwalone przez radę pedagogiczną po zasięgnięciu opinii rodziców i samorządu
uczniowskiego.
Rozdział III
ZESPOŁY NAUCZYCIELSKIE I ICH ZADANIA
§ 3
1. Zespół nauczycieli kształcenia zintegrowanego
( 1 ) doskonalenie warsztatu pracy poprzez współpracę z metodykiem nauczania
zintegrowanego
( 2 ) ewaluacja programów nauczania
( 3 ) przygotowanie dzieci do udziału w konkursach :
( a ) poranek śląski
( b ) recytatorski
( c ) literacki
( d ) językowy
( e ) inne
2. Zespół nauczycieli prowadzących zajęcia w danym oddziale
( 1 ) ustalenie zestawu programów nauczania dla tego oddziału na dany rok
szkolny
( 2 ) modyfikowanie zestawu programów w miarę potrzeb
( 3 ) realizacja treści ścieżek międzyprzedmiotowych ( szczegółowy przydział treści
ścieżek poszczególnym nauczycielom odbywa się na początku roku szkolnego;
odpowiedzialnym za ich realizację czyni się nauczyciela wychowawcę )
3. Zespół nauczycieli – wychowawców
( 1 ) realizacja planów pracy wychowawczej, spójnych z Programem wychowawczym
szkoły
( 2 ) ewaluacja programu wychowawczego szkoły
( 3 ) ścisła współpraca z rodzicami zwłaszcza w obszarze wychowania i opieki
( 4 ) częste kontakty z rodzicami w celu przekazywania im rzetelnej i obiektywnej
informacji o dziecku
( 5 ) obowiązki i zadania nauczyciela wychowawcy określone zostały w Programie
wychowawczym szkoły
4. Zespoły przedmiotowe ( humanistyczny i matematyczno – przyrodniczy )
( 1 ) organizowanie i przeprowadzanie konkursów interdyscyplinarnych ( I etap )
( 2 ) opracowywanie testów integrujących treści poszczególnych zajęć edukacyjnych
5. Zespoły problemowo – zadaniowe liczące co najmniej 3 osoby, powoływane w celu
wykonania określonego zadania, np.,
( 1 ) zespół oceniający – przeprowadzający wewnętrzne mierzenie jakości pracy
szkoły
( 2 ) zespół do spraw szkolnego programu profilaktyki ( skonstruowanie programu,
jego stała ewaluacja, ewentualna naprawa )
Rozdział IV
ZASADY OCENIANIA UCZNIÓW
§ 4
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów
nauczania oraz formułowania oceny.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu :
( 1 ) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w
tym zakresie
( 2 ) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
( 3 ) motywowanie ucznia do dalszej pracy
( 4 ) dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielom informacji o
postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia
( 5 ) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno
- wychowawczej
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje :
( 1 ) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o
nich uczniów i rodziców ( prawnych opiekunów )
( 2 ) bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie
( 3 ) przeprowadzenie egzaminów klasyfikacyjnych
( 4 ) ustalenie ocen klasyfikacyjnych na koniec roku szkolnego i warunki ich
poprawiania
4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz rodziców
( prawnych opiekunów ) o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego
przez siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć
edukacyjnych uczniów.
5. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz
rodziców ( prawnych opiekunów ) o zasadach oceniania zachowania.
6. Oceny są jawne zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców (prawnych opiekunów ).
7. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne swoich dzieci rodzice ( prawni
opiekunowie ) otrzymują do wglądu na comiesięcznych spotkaniach rodziców z
nauczycielami.
8. Na prośbę ucznia lub jego rodziców ( prawnych opiekunów ) nauczyciel ustalający
ocenę powinien ją uzasadnić.
9. Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno -
pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, obniżyć wymagania edukacyjne w
stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub
deficyty rozwojowe, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym
wynikającym z programu nauczania.
10. Przy ustaleniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, sztuki - bierze się pod
uwagę w szczególności wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązanie się
z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
11. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony
z niektórych zajęć edukacyjnych lub ich części.
12. Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor szkoły na podstawie
opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej
przez lekarza lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię
specjalistyczną.
13. W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć, w dokumentacji przebiegu nauczania
zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ”zwolniony ”
14. Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć
edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych, według skali określonej w ust.22 oraz
oceny zachowania, wg skali określonej w ust.25 niniejszego dokumentu.
15. Klasyfikowanie śródroczne uczniów przeprowadza się w okresie poprzedzającym
ferie zimowe.
16. Klasyfikowanie końcoworoczne w klasach I - III polega na podsumowaniu
osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym i ustaleniu jednej oceny
klasyfikacyjnej oraz oceny zachowania. Obie oceny są ocenami opisowymi.
17. Klasyfikowanie końcoworoczne, począwszy od klasy czwartej polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć
edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen
klasyfikacyjnych oraz ocen zachowania, według skali, o której mowa odpowiednio
w ust.22 i ust. 25.
18. Na tydzień przed śródrocznym lub końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem
rady pedagogicznej nauczyciele są zobowiązani poinformować ucznia i jego
rodziców ( prawnych opiekunów ) o przewidywanych dla niego ocenach
klasyfikacyjnych.
( 1 ) O przewidywanej dla ucznia śródrocznej lub końcoworocznej ocenie
niedostatecznej należy poinformować ucznia i jego rodziców ( prawnych
opiekunów ), na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady
pedagogicznej, najczęściej w czasie spotkań wychowawców z rodzicami, w
razie nieobecności rodziców na zebraniu – listem poleconym.
Przekazanie informacji o zagrożeniu ucznia oceną niedostateczną
odnotowuje się w klasowym dzienniku lekcyjnym.
Przyjęcie informacji potwierdza co najmniej jedno z rodziców ( prawnych
opiekunów ) własnoręcznym podpisem.
( 2 ) Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej
wychowawca klasy jest zobowiązany do poinformowania ucznia i jego
rodziców ( prawnych opiekunów ) o przewidywanej ocenie zachowania
śródrocznej ( końcoworocznej ).
O przewidywanej dla ucznia ocenie nieodpowiedniej, wychowawca
informuje na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
Sposób informowania rodziców - jak w przypadku ustalenia oceny
niedostatecznej z zajęć edukacyjnych.
19. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcoworoczna
dla ucznia kl. IV - V może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu
poprawkowego. Uczeń kl. VI nie może przystąpić do egzaminu poprawkowego.
20. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne, a ocenę zachowania - wychowawca klasy.
21. Zasady oceniania religii regulują odrębne przepisy.
22. Oceny bieżące i oceny klasyfikacyjne śródroczne i oceny klasyfikacyjne
końcoworoczne, począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, ustala się
w stopniach według następującej skali :
1/ stopień celujący - 6 cel.
2/ stopień bardzo dobry - 5 bdb.
3/ stopień dobry - 4 db.
4/ stopień dostateczny - 3 dst.
5/ stopień dopuszczający - 2 dop.
6/ stopień niedostateczny - 1 ndst.
23. W klasach I - III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
24. Ocena zachowania uwzględnia w szczególności :
( 1 ) funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
( 2 ) respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm
etycznych.
25. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną, począwszy od klasy czwartej szkoły
podstawowej, ustala się według następującej skali:
wzorowe, dobre, poprawne, nieodpowiednie.
wzorowe wz.
dobre db.
poprawne popr.
nieodpowiednie ndp.
26. W klasach I - III ocena zachowania jest oceną opisową.
27. Ocena zachowania nie ma wpływu na :
( 1 ) oceny z zajęć edukacyjnych,
( 2 ) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
28. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
29. Dopuszcza się w klasyfikacji śródrocznej stosowanie przez nauczycieli
( + „ plusów ” i - „ minusów ” ) przy ocenach w skali od „ 2 ” do „ 5 ”, czyli
od oceny dopuszczający do oceny bardzo dobry.
30. Wszelkie uwagi ( pozytywne i negatywne ), wyrażone odpowiednio znakami „plus”,
„ minus ” dotyczące postępów bądź braków ucznia z poszczególnych zajęć
edukacyjnych i zachowania, nauczyciel może zapisywać w swojej dokumentacji
( zeszycie ) lub zeszycie wychowawcy klasowego.
31. Szczegółowe kryteria wewnątrzszkolnego oceniania uczniów z poszczególnych
zajęć edukacyjnych i zachowania oraz sposoby sprawdzania ich wiadomości,
umiejętności i postaw określa załącznik do statutu stanowiący jego integralną część.
32. Tryb odwoławczy od ustalonej oceny zachowania.
Wniosek (odwołanie ) o ponowne ustalenie przez wychowawcę oceny zachowania
może być złożony przez ucznia lub rodziców ( prawnych opiekunów ) a także
samorząd klasy, ale tylko w sytuacji jeżeli wychowawca :
( 1 ) nie zastosował kryteriów ustalonych dla danej oceny,
( 2 ) nie zasięgnął opinii rady pedagogicznej i kolegów ucznia w sprawie
wystawienia przez siebie oceny zachowania.
Pisemny wniosek, adresowany do rady pedagogicznej, składa się na ręce
wychowawcy klasy, który ma obowiązek przedstawić radzie pedagogicznej
na posiedzeniu.
Jeżeli w wyniku rozpatrzenia wniosku wychowawca zmieni ocenę, to ta jest
ostateczna.
Jeżeli rada pedagogiczna, po wysłuchaniu wychowawcy, uzna że wniosek
jest bezpodstawny - pierwsza ocena jest ostateczna.
Wniesienie odwołania oraz podjęta decyzja podlegają zaprotokołowaniu.
Rozdział V
WARUNKI KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW
§ 5
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć
edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu
nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu
przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdać
egzamin klasyfikacyjny.
3. Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej
lub na prośbę jego rodziców ( opiekunów prawnych ) rada pedagogiczna może
wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych
przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek
nauki poza szkołą.
5. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się na wniosek rodziców ( prawnych
opiekunów ) ucznia złożony na co najmniej tydzień przed klasyfikacyjnym
posiedzeniem rady pedagogicznej do dyrekcji szkoły.
6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami
( prawnymi opiekunami ).
7. Uczeń klas I - III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli jego
osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
8. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do
klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych
w szkolnym planie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne końcoworoczne wyższe
od stopnia niedostatecznego.
9. Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ustępach 7. lub 8. nie otrzymuje
promocji i powtarza tę samą klasę, z zastrzeżeniem ustępu 10.
10. Ucznia klasy I - III szkoły podstawowej można pozostawić na drugi rok w tej
samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią wydaną przez
lekarza lub poradnię psychologiczno - pedagogiczną albo inną poradnię
specjalistyczną oraz w porozumieniu z rodzicami ( prawnymi opiekunami ).
11. Począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, z wyjątkiem klasy programowo
najwyższej, uczeń, który w wyniku końcoworocznej klasyfikacji uzyskał ocenę
niedostateczną z jednych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin
poprawkowy z dwóch zajęć edukacyjnych.
12. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem
egzaminu ze sztuki, informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego,
z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
13. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu
ferii letnich.
14. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
W skład komisji wchodzą :
( 1 ) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako
przewodniczący komisji,
( 2 ) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
( 3 ) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako
członek komisji.
15. Nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy
komisji na własną prośbę lub innych, w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego
nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie
nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem
tej szkoły.
16. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający :
skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz
ocenę ustaloną przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
17. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,
określonym przez dyrektora szkoły.
18. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy
wyższej i powtarza klasę.
19. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w
ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych.
20. Uczeń klasy IV – VI może na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) poprawić
ustaloną końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych ( różną od
oceny niedostateczny ) o jeden stopień w wyniku egzaminu sprawdzającego.
21. Sposób postępowania przy przeprowadzeniu egzaminu sprawdzającego – jak w
przypadku egzaminu poprawkowego ( ust. 12. – 17. § 5 ), za wyjątkiem ust. 13.,
który otrzymuje brzmienie : „Termin egzaminu sprawdzającego wyznacza dyrektor
szkoły w ostatnim tygodniu nauki roku szkolnego ”.
22. Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli na zakończenie klasy programowo
najwyższej uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i
przystąpił do sprawdzianu.
Rozdział VI
ORGANY SZKOŁY
§ 6
Organami szkoły są : dyrektor szkoły, rada pedagogiczna, samorząd uczniowski , rada rodziców
1. Dyrektor szkoły :
( 1 ) Kieruje całokształtem pracy dydaktyczno – wychowawczej i reprezentuje szkołę
na zewnątrz.
( 2 ) Planuje i właściwie organizuje proces dydaktyczno – wychowawczy oraz opiekę
zgodnie z potrzebami uczniów.
( 3 ) Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i
pracowników nie będących nauczycielami, przyznaje nagrody oraz wymierza
kary porządkowe pracownikom, a także występuje do innych instytucji czy
organów o odznaczenia, nagrody i wyróżnienia.
( 4 ) Przyjmuje uczniów do szkoły, sprawuje nad nimi opiekę, zapewnia odpowiednie
warunki bezpieczeństwa i higieny pracy, stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego uczniów, podejmuje decyzje w indywidualnych sprawach
uczniów w zakresie określonym przepisami, sprawuje kontrolę spełniania
obowiązku szkolnego.
( 5 ) Sprawuje nadzór pedagogiczny, przedstawia radzie pedagogicznej; nie rzadziej
niż 2 razy w roku szkolnym wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru
pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
( 6 ) Jest przewodniczącym rady pedagogicznej, realizuje uchwały rady podejmowane
w ramach jej kompetencji oraz wstrzymuje wykonanie uchwał podjętych
przez radę pedagogiczną niezgodnie z przepisami prawa.
( 7 ) Dokonuje – po wysłuchaniu opinii rady pedagogicznej – przydziału zajęć
dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, które nauczyciele mają
obowiązek wykonywać w ramach wynagrodzenia zasadniczego, a także
pozostałych zajęć płatnych dodatkowo.
( 8 ) Ocenia pracę nauczycieli i wykonuje zadania związane z ich awansem
zawodowym.
( 9 ) Planuje i organizuje wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli.
( 10 ) Organizuje kształcenie zapewniające wszechstronny rozwój każdego ucznia,
wysokie efekty pracy i odpowiednie przygotowanie absolwentów do dalszej
edukacji.
( 11 ) Dba o kulturę pracy szkoły sprzyjającą osiąganiu wysokiej jakości kształcenia i
wychowania.
( 12 ) W wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą
rodziców i samorządem uczniowskim, dysponuje środkami finansowymi
określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich
prawidłowe wykorzystanie współpracując w tym zakresie z Zespołem
Ekonomiczno – Administracyjnym Szkół, odpowiada za dokumentację przebiegu
nauczania oraz majątek szkoły.
( 13 ) Współdziała z instytucjami lokalnymi realizując oczekiwania środowiska na
miarę swoich możliwości.
( 14 ) Przyjmuje skargi i wnioski dotyczące szkoły we wszystkich obszarach jej
działalności.
2. Rada pedagogiczna :
( 1 ) działa w oparciu o regulamin rady
( 2 ) opiniuje organizację pracy szkoły, wnioski dyrektora o przyznanie
nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień, projekt planu
finansowego szkoły
( 3 ) podejmuje uchwały w sprawie zatwierdzenia :
( a ) dokumentów obowiązujących w szkole i wprowadzonych w nich zmian
( b ) wyników klasyfikacji i promocji uczniów
( c ) do realizacji innowacji i eksperymentów pedagogicznych, po
zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców
( d ) planu pracy szkoły
( 4 ) uczestniczy w konferencjach organizowanych przed rozpoczęciem roku
szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników
klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć
szkolnych oraz innych naradach i posiedzeniach organizowanych na wniosek
organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego rady
rodziców, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady
pedagogicznej
( 5 ) uczestniczy w naradach szkoleniowych w ramach WDN
( 6 ) może wystąpić z wnioskiem do organu prowadzącego szkołę o odwołanie
nauczyciela ze stanowiska dyrektora
3. Samorząd uczniowski :
( 1 ) działa w oparciu o regulamin samorządu uczniowskiego
( 2 ) może przedstawiać radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi
szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły
( 3 ) może wyrażać opinię o pracy ocenianego nauczyciela, wyłącznie na wniosek
dyrektora szkoły
4. Rada rodziców :
( 1 ) działa w oparciu o regulamin rady rodziców
( 2 ) reprezentuje ogół rodziców
( 3 ) podejmuje działania zmierzające do doskonalenia statutowej działalności szkoły
( 4 ) przedstawia wnioski i opinie dotyczące spraw szkoły, a w szczególności jej
funkcji wychowawczej i opiekuńczej
( 5 ) opiniuje statut szkoły, program wychowawczy szkoły ,szkolny zestaw
programów nauczania, program rozwoju szkoły, szkolny program profilaktyki
oraz podjęte przez radę pedagogiczną uchwały w sprawie innowacji
i eksperymentów pedagogicznych
( 6 ) organizuje formy aktywności rodziców na rzecz realizacji celów i zadań szkoły
( 7 ) gromadzi fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł a także ustala
zasady użytkowania tych funduszy
( 8 ) zapewnia rodzicom we współdziałaniu z innymi organami szkoły,
rzeczywisty wpływ na działalność szkoły w zakresie :
( a ) zadań dydaktyczno – wychowawczych w szkole i klasie
( b ) uzyskania w każdym czasie rzetelnej informacji na temat dziecka i jego
postępów w nauce lub trudności
( c ) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły dyrektorowi,
radzie pedagogicznej oraz organowi prowadzącemu szkołę
( 9 ) na wniosek dyrektora szkoły wydaje opinię o nauczycielu przy ocenie jego
dorobku zawodowego za okres odbywania stażu w związku z ubieganiem się
o wyższy stopień awansu zawodowego
Rozdział VII
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA
§ 7
1. Uczeń ma prawo do :
( 1 ) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny
pracy umysłowej, w tym do :
( a ) przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności
( b ) uzyskiwania informacji z wyprzedzeniem o terminie i zakresie pisemnych
sprawdzianów wiadomości ( z zastrzeżeniem, iż w ciągu dnia może się
odbyć tylko jeden sprawdzian, a w ciągu tygodnia nie więcej niż dwa ;
kartkówka jako forma bieżącej kontroli wiadomości, obejmująca zakres 2
– 3 tematów ostatnich lekcji , nie wymaga uprzedzenia ze strony
nauczyciela )
( c ) odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych
( d ) odpoczynku w okresie przerw świątecznych i ferii, bez obciążenia
pracami domowymi
( 2 ) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
w tym do :
( a ) wyrażania opinii i wątpliwości dotyczących treści i metod nauczania oraz
uzyskiwania na nie wyjaśnień i odpowiedzi
( b ) przedstawiania swoich problemów wychowawcy klasy, dyrektorowi szkoły
i innym nauczycielom i uzyskiwanie od nich pomocy
( 3 ) zapoznania się z programem nauczania zajęć edukacyjnych, jego treściami,
celami i stawianymi wymaganiami
( 4 ) obiektywnej, rzetelnej i jawnej oceny swego stanu wiedzy i umiejętności z
poszczególnych zajęć edukacyjnych oraz oceny zachowania – dokonywanych
zgodnie z zasadami wewnątrzszkolnego oceniania uczniów
( 5 ) poprawy oceny niedostatecznej w formie powtórnego ( jednorazowego ), w
uzgodnionym z nauczycielem terminie, sprawdzenia i oceny wiedzy bądź
umiejętności, a także do uzyskania pomocy ze strony kolegów
( 6 ) wyrażania własnych poglądów i przekonań z poszanowaniem władzy
rodzicielskiej i zgodnie z polskimi tradycjami dotyczącymi miejsca dziecka w
rodzinie i poza rodziną
( 7 ) otrzymania ochrony i opieki w takim stopniu, w jakim jest to niezbędne dla
jego dobra, biorąc pod uwagę prawa i obowiązki jego rodziców
( 8 ) opieki wychowawczej i zdrowotnej zapewniającej mu bezpieczny pobyt w
szkole oraz podczas zajęć terenowych i wycieczek
( 9 ) ochrony i poszanowania własnej godności w sprawach osobistych, rodzinnych
i koleżeńskich
( 10 ) swobody jawnego wyrażania opinii dotyczących życia szkoły, z zachowaniem
formy nieuwłaczającej niczyjej godności osobistej
( 11 ) rozwijania zainteresowań i zdolności – uczestniczenia w zajęciach
pozalekcyjnych i pozaszkolnych, reprezentowania szkoły w konkursach,
zawodach i innych imprezach, zgodnie ze swoimi możliwościami
i umiejętnościami
( 12 ) korzystania z pomocy psychologiczno – pedagogicznej, socjalnej, materialnej na
zasadach określonych odrębnymi przepisami
( 13 ) organizowania, w porozumieniu z nauczycielem wychowawcą i dyrekcją
szkoły imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych oraz zawodów i
konkursów
( 14 ) redagowania i wydawania gazety szkolnej
( 15 ) wyboru samorządu klasowego
( 16 ) udziału w wyborze samorządu szkolnego oraz jego opiekuna
§ 8
1. Uczeń ma obowiązek :
( 1 ) systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych
( 2 ) w pełni wykorzystywać czas przeznaczony na poszerzanie wiedzy i nabywanie
umiejętności
( 3 ) systematycznie i rzetelnie przygotowywać się do zajęć szkolnych
( 4 ) wyrażać szacunek dla symboli narodowych i religijnych ( godło, krzyż )
( 5 ) dbać o honor szkoły, godnie reprezentować ją na zewnątrz, postępować
zgodnie z dobrem szkolnej społeczności i respektować zasady określone w
przyjętym do realizacji Programie wychowawczym szkoły
( 6 ) szanować przekonania i poglądy innych osób
( 7 ) przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i
innych pracowników szkoły, z należnym szacunkiem respektować zalecenia i
zarządzenia dyrektora szkoły, wychowawcy i nauczycieli
( 8 ) być odświętnie ubranym na apelach, akademiach i uroczystościach szkolnych
( 9 ) przestrzegać kultury języka w szkole i poza szkołą – nie używać wulgaryzmów
a dbać o piękno mowy ojczystej
( 10 ) dbać o zdrowie własne i innych oraz przestrzegać zasad higieny :
( a ) uczeń nie pali tytoniu, nie pije alkoholu, nie zażywa narkotyków i innych
środków odurzających
( b ) jest czysty i schludny
( c ) nosi obuwie zmienne
( d ) po zakończonej lekcji opuszcza salę lekcyjną
( 11 ) przeciwstawiać się przejawom brutalności i agresji w społeczności szkolnej
poprzez upomnienie słowne bądź powiadomienie nauczyciela
( 12 ) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole, szanować mienie szkolne
( rodzice ucznia ponoszą odpowiedzialność materialną za szkody wyrządzone
umyślnie przez ich dziecko )
( 13 ) wykazywać troskę o utrzymanie czystości i porządku na terenie szkoły
( 14 ) przestrzegać zasad bezpieczeństwa oraz dbać o zdrowie i bezpieczeństwo
własne i swoich kolegów
( 15 ) usprawiedliwienia swoich nieobecności w szkole
( 16 ) zapoznać się z treścią statutu szkoły i przestrzegać go.
Rozdział VIII
TRYB SKŁADANIA SKARG W PRZYPADKU NARUSZENIA PRAW DZIECKA
§ 9
1. W przypadku naruszenia praw ucznia, może on lub jego rodzice ( prawni
opiekunowie ) wnieść skargę.
( 1 ) Skargę, w zależności od jej treści ( kogo lub czego dotyczy ) składa uczeń lub
jego rodzice ( prawni opiekunowie ) do organów szkoły:
( a ) dyrektora szkoły
( b ) rady pedagogicznej
( c ) rady rodziców
( d ) samorządu uczniowskiego
Rozdział IX
BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW W SZKOLE
§ 10
1. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczne warunki :
( 1 ) podczas zajęć edukacyjnych
( 2 ) podczas przerw lekcyjnych ( nauczyciele prowadzą dyżury według ustalonego
harmonogramu )
( 3 ) przed zajęciami i po skończonych zajęciach edukacyjnych organizowane są
zajęcia świetlicowe ( w szczególności dla uczniów dojeżdżających autobusem )
( 4 ) podczas oczekiwania na autobus
( 5 ) w czasie korzystania ze stołówki szkolnej
Zajęcia świetlicowe realizuje się w oparciu o karty zgłoszeń rodziców i zgodnie z
ramowym planem opracowanym przez prowadzącego te zajęcia.
Rozdział X
ZAJĘCIA DODATKOWE DLA UCZNIÓW
§ 11
1. Szkoła za zgodą organu prowadzącego umożliwia uczniom ujawnianie oraz
rozwijanie zainteresowań i uzdolnień w ramach kół przedmiotowych, zainteresowań.
2. Działają następujące koła :
( 1 ) koło informatyczne
( 2 ) koło polonistyczno – redakcyjne
( 3 ) koło plastyczne
( 4 ) koło artystyczne ( taneczne )
3. Dodatkowo za odpłatnością rodziców szkoła organizuje dla zainteresowanych
uczniów naukę gry na instrumencie.
Rozdział XI
POMOC UDZIELANA UCZNIOM
§ 12
1. W ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom szkoła
organizuje :
( 1 ) zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze
( 2 ) zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
( 3 ) zajęcia logopedyczne
( 4 ) zajęcia socjoterapeutyczne
( 5 ) porady, konsultacje dla rodziców i nauczycieli.
2. Zajęcia określone w § 12, ust. 1., pkt ( 2 ), ( 3 ), ( 4 ) realizowane są za zgodą
organu prowadzącego szkołę – ilekroć poradnia psychologiczno – pedagogiczna
wskaże potrzebę organizowania takich dodatkowych zajęć.
3. Wszystkie zajęcia dodatkowe o charakterze wyrównawczym odbywają się za zgodą
rodziców dziecka, wyrażoną na piśmie.
4. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest realizowana poprzez ścisłą współpracę z
Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Bieruniu.
5. W szkole zatrudniony jest pedagog oraz logopeda.
6. Do zadań pedagoga należy :
( 1 ) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn
niepowodzeń szkolnych
( 2 ) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno –
programu wychowawczego szkoły w stosunku do uczniów, z udziałem
rodziców i nauczycieli
( 4 ) wspieranie działań opiekuńczo – wychowawczych nauczycieli, wynikających z
programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki
( 5 ) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
7. Do zadań logopedy należy :
( 1 ) przeprowadzanie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów, w
tym mowy głośnej i pisma,
( 2 ) diagnozowanie logopedyczne oraz – odpowiednio do jego wyników –
organizowanie pomocy logopedycznej ,
( 3 ) przeprowadzanie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach dzieci, u
których stwierdzono nieprawidłowości w rozwoju mowy głośnej i pisma ,
( 4 ) organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i
pisaniu, przy ścisłej współpracy z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi
zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
( 5 ) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń
komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia
( 6 ) wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli,
wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki.
8. Na terenie szkoły działa świetlica socjoterapeutyczna dla dzieci pochodzących z
rodzin : patologicznych, wielodzietnych i niepełnych. Zajęcia prowadzone są z
inicjatywy Gminnej Komisji d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (Uchwała
Zarządu Gminy Bojszowy nr 34/ 99 z dnia 18 maja 1999 roku w sprawie
harmonogramu prac świetlic socjoterapeutycznych w Gminie Bojszowy ).
9. Dla dzieci klas I – II z odchyleniami od prawidłowej budowy ciała oraz
wykazujących obniżenie ogólnej sprawności fizycznej organizuje się w ramach
godzin do dyspozycji dyrektora w wymiarze jednej godziny tygodniowo gimnastykę
korekcyjno – kompensacyjną.
( 1 ) Warunkiem prowadzenia przez szkołę tych zajęć jest właściwe określenie
potrzeb na podstawie wskazań lekarskich lub pielęgniarki szkolnej sprawującej
opiekę medyczną nad uczniami.
( 2 ) Liczebność grupy zajęć gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej nie przekracza
12 osób.
( 3 ) W przypadku liczby uczniów w grupie mniejszej niż 4, dopuszcza się
możliwość tworzenia zespołów międzyklasowych.
10. Dzieci z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej lub materialnej mogą
otrzymać w danym roku szkolnym pomoc w formie :
( 1 ) zwolnienia ze składki ubezpieczeniowej
( 2 ) bezpłatnego zaopatrzenia w podręczniki szkolne
( 3 ) darmowych wejść na imprezy kulturalno – oświatowe organizowane w szkole i
poza szkołą
( 4 ) darmowych obiadów
Rozdział XII
ZASADY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI I SPOSOBY
ROZWIĄZYWANIA SPORÓW
§ 13
1. Rodzice są pierwszymi wychowawcami i nauczycielami swoich dzieci i oni ponoszą
główną odpowiedzialność za ich wychowanie i rozwój.
Rodzice mają prawo wpływać na politykę oświatową realizowaną w szkole. Mają
też obowiązek osobiście włączać się w życie szkoły, we wszystkie obszary jej
działalności i stanowić istotną część społeczności lokalnej.
2. Rodzice mają prawo żądać wysokiej jakości usługi edukacyjnej.
Mają obowiązek poznać siebie nawzajem, współpracować ze sobą i doskonalić
swoje umiejętności „ pierwszych nauczycieli ” i partnerów w kontakcie szkoła – dom.
3. Wychowawcy winni utrzymywać częste kontakty z rodzicami. Fakt odbycia
spotkania jest odnotowany w dzienniku. Kontakty indywidualne odbywają się raz w
miesiącu ( jest to dzień otwarty dla rodziców ) – ostatni wtorek miesiąca.
Zebrania ogólne – nie mniej niż trzy razy w roku, połączone zwykle z
wywiadówką.
Z każdego zebrania ogólnego sporządzany jest protokół, w którym między innymi
zawarte są wnioski do realizacji przez nauczyciela lub dyrekcję.
4. Na pierwszym ogólnym spotkaniu z rodzicami wychowawca przedstawia plan pracy
wychowawczej – rodzice mają możliwość wyrażenia opinii na temat tego planu.
5. Zanim rodzice uczniów klasy V wyrażą chęć uczestnictwa dziecka w zajęciach :
wychowanie do życia w rodzinie – nauczyciel prowadzący te zajęcia organizuje dla
rodziców spotkanie, podczas którego przedstawia cele i treści programowe zajęć,
stosowane środki i pomoce dydaktyczne, podręczniki.
Spotkania te pozwalają rodzicom lepiej zrozumieć trudną drogę dziecka ku
dorosłości, zachodzące w dziecku zmiany w okresie dojrzewania, by mogli
prawidłowo kierować jego rozwojem.
6. Przynajmniej raz w roku rodzice mają możliwość uczestniczyć w tzw. „ lekcjach
otwartych ”
7. Nauczyciele wychowawcy angażują rodziców ( zwłaszcza trójki klasowe ) do opieki
nad dziećmi podczas wycieczek szkolnych, zabaw i imprez klasowych.
8. Rodzice, wchodzący w skład rady rodziców chętnie angażują się w sprawy
dotyczące wszystkich obszarów działalności szkoły.
Deklarują wolę bliskiego, partnerskiego współdziałania z dyrekcją szkoły,
nauczycielami i innymi pracownikami szkoły, głównie w obszarze wychowania i
opieki.
9. Szkoła prowadzi pedagogizację rodziców. Problematyka jest ustalona przy
współpracy pedagoga szkolnego, wychowawców klas oraz dyrektora, nauczyciela –
prowadzącego zajęcia wychowania do życia w rodzinie.
§ 14
1. W sytuacji zaistnienia w szkole konfliktów, ich rozwiązywanie leży w gestii
dyrektora szkoły, rady pedagogicznej i rady rodziców.
( 1 ) Konflikty dotyczące stosunków uczeń – nauczyciel rozwiązuje dyrektor szkoły,
konsultując w razie potrzeby swoją decyzję z radą pedagogiczną.
( 2 ) Konflikty dotyczące stosunków nauczyciel – rodzice rozwiązuje dyrektor szkoły,
zasięgając opinii rady rodziców i rady pedagogicznej.
( 3 ) Konflikty dotyczące stosunków nauczyciel – dyrektor rozwiązuje rada
pedagogiczna, organ prowadzący szkołę oraz organ nadzorujący szkołę.
( 4 ) Konflikty zaistniałe wśród nauczycieli rozwiązuje dyrektor szkoły.
Rozdział XIII
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 15
1. Dyrektor szkoły i rada pedagogiczna podaje do wiadomości i realizacji ustalone
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu terminy rozpoczynania i
zakończenia zajęć dydaktyczno – wychowawczych, przerw świątecznych, ferii
zimowych i letnich w oparciu o kalendarz organizacji roku szkolnego.
2. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy
w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich
obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych planem nauczania zgodnie z
odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu
programów dla danej klasy, dopuszczonym przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
i Sportu do użytku szkolnego.
3. Zestaw programów nauczania dla poszczególnych oddziałów zatwierdza i dopuszcza
do realizacji dyrektor szkoły.
4. Zestawy programów nauczania dla wszystkich oddziałów w poszczególnych etapach
edukacyjnych tworzą szkolny zestaw programów nauczania.
5. Liczba uczniów w oddziale wynosi nie więcej niż 25 uczniów.
6. Oddział dzieli się na grupy na zajęciach z informatyki ze względu na ograniczoną
ilość stanowisk przy komputerze ( 9 zestawów ) oraz na wybranych zajęciach z
wychowania do życia w rodzinie – w oddziałach o dowolnej liczbie uczniów ( grupa
dziewcząt, grupa chłopców ).
7. Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są w grupach
liczących od 12 do 25 uczniów; przy czym w klasach V i VI – osobno dla
dziewcząt i osobno dla chłopców.
8. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
9. W uzasadnionych przypadkach w klasach I – III dopuszcza się prowadzenie zajęć
edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas
zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
Rozdział XIV
ORGANIZACJA NAUCZANIA, WYCHOWANIA I OPIEKI
§ 16
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym
określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły z
uwzględnieniem szkolnego planu nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku.
2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę po zaopiniowaniu
przez Kuratorium Oświaty w Katowicach do dnia 30 maja danego roku.
3. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności :
( 1 ) liczbę pracowników, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze
( 2 ) ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych, w tym finansowanych ze środków
przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
4. Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego może tworzyć stanowisko
wicedyrektora.
5. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły, dyrektor szkoły z
uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład
zajęć, określający organizację zajęć edukacyjnych.
6. Za zgodą organu prowadzącego, w szkole mogą być tworzone oddziały
integracyjne, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
7. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą oraz jest
odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych
jego opiece uczniów.
§ 17
1. Zakres zadań i obowiązków nauczyciela :
( 1 ) dbałość o życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów
( 2 ) poznawanie ucznia, jego zdolności i zainteresowań, środowiska rodzinnego i
warunków zdrowotnych
( 3 ) systematyczne i rzetelne przygotowywanie się do zajęć lekcyjnych i
pozalekcyjnych
( 4 ) pełna realizacja przyjętych programów nauczania i przestrzeganie
wewnątrzszkolnych zasad oceniania
( 5 ) doskonalenie zawodowe
( 6 ) tworzenie warunków do aktywnego i twórczego udziału uczniów w procesie
dydaktycznym, troska o ich wszechstronny rozwój
( 7 ) udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych
( 8 ) systematyczne ocenianie wiadomości, umiejętności oraz postaw uczniów,
wartościowanie ich wysiłku i wkładu pracy
( 9 ) prowadzenie obowiązującej dokumentacji
( 10 ) udział w posiedzeniach rady pedagogicznej i realizowaniu jej uchwał
( 11 ) odpowiedzialność za pomoce dydaktyczne i inne mienie powierzone jego
opiece
( 12 ) sprawowanie opieki nad powierzonymi mu organizacjami uczniowskimi
( 13 ) współdziałanie z rodzicami we wszystkich możliwych obszarach działalności
szkoły
( 14 ) sprawowanie opieki w czasie zajęć organizowanych poza terenem szkoły
( wycieczki, rajdy, wyjazdy do kina, teatru itp. )
( 15 ) czuwanie nad bezpieczeństwem uczniów w czasie przerw lekcyjnych
( 16 ) otwieranie sal lekcyjnych przed rozpoczęciem każdych zajęć edukacyjnych w
danym oddziale oraz każdorazowe ich zamykanie po zakończeniu zajęć
2. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu
z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanym dalej wychowawcą.
3. Zadania nauczyciela – wychowawcy :
( 1 ) Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej, wychowawca prowadzi
powierzony oddział od kl. I-III albo od kl. IV- VI.
( 2 ) Nauczyciel wychowawca sprawuje opiekę wychowawczą nad powierzonymi
uczniami i kieruje procesem wychowania , realizując następujące zadania:
( a ) tworzenie warunków wspomagających wszechstronny rozwój ucznia, proces
jego uczenia się oraz ustawiczne motywowanie ucznia do dalszej pracy,
( b ) ukierunkowanie ucznia na przygotowanie do życia w rodzinie i w
społeczeństwie,
( c ) inspirowanie i wspomaganie działań pobudzających postawy kreatywne
ucznia w procesie zdobywania umiejętności i gromadzenia wiedzy,
( d ) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w
zespole klasowym oraz w szkolnym zespole uczniowskim,
( e ) otaczanie indywidualną opieką powierzonych wychowanków
poznawanie sytuacji rodzinnej i materialnej ucznia,
( f ) koordynacja zamierzeń i zabiegów dydaktyczno – wychowawczych
podejmowanych przez nauczycieli uczących w danej klasie,
( g ) ocenianie zachowania wychowanków według przyjętych zasad Szkolnego
Systemu Oceniania,
( h ) współdziałanie z rodzicami w zakresie podnoszenia wyników nauczania,
realizacji założonych celów wychowawczych, a także planowania i
organizowania różnych form życia klasowego ( wycieczki, imprezy ),
( i ) współpraca z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi
kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności uczniów,
( j ) organizowanie spotkań z rodzicami ( co najmniej 3 razy w ciągu roku ),
konsultacji indywidualnych z rodzicami w wyznaczone dni ( co najmniej 1
raz w miesiącu ), wizyt w domu ( w miarę potrzeb ),
( k ) ponoszenie odpowiedzialności za realizację ścieżek międzyprzedmiotowych
( dot. wychowawców kl. IV – VI )
4. Z funkcji wychowawcy mogą być zwolnione kobiety ciężarne oraz osoby
znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej.
5. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, nauczyciel
wychowawca opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego
czyli w klasach I – III lub IV – VI.
6. Rodzice, uczniowie bądź rodzice i uczniowie po zapoznaniu się z przydziałem
wychowawstw mają prawo wystąpić do dyrekcji szkoły z uzasadnionym wnioskiem
o zmianę wychowawcy.
( 1 ) Wniosek winien być sformułowany na piśmie.
( 2 ) Dyrektor po konsultacji z nauczycielem oraz podmiotem wnoszącym wniosek
podejmuje ostateczną decyzję.
( 3 ) O decyzji dyrektor bezzwłocznie informuje zainteresowane strony.
( 4 ) Nauczyciel ma prawo uzyskać uzasadnienie decyzji na piśmie.
Rozdział XV
ZASADY REKRUTACJI UCZNIÓW DO SZKOŁY
§ 18
1. Przyjęcie dziecka do szkoły odbywa się na zasadzie zapisania zgodnie z listą
nazwisk dzieci, przynależnych do obwodu szkoły, sporządzoną przez Urząd Gminy
w Bojszowach.
( 1 ) granice obwodu dla szkoły określa Uchwała nr V/ 37/ 99 Rady Gminy w
Bojszowach z dnia 24 lutego 1999 roku
2. Dzieci spoza obwodu szkoły przyjmowane są na prośbę rodziców lub prawnych
opiekunów za zgodą dyrektora szkoły.
Rozdział XVI
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA
§ 19
1. Świadectwo z wyróżnieniem otrzymuje uczeń klas IV – VI ze średnią ocen co
najmniej 4,75 i wzorowym bądź dobrym zachowaniem.
( 1 ) Ocena z religii nie wchodzi do średniej ocen.
2. Nagroda książkowa przyznawana jest uczniom :
( 1 ) klas I – III za szczególne osiągnięcia w procesie uczenia się potwierdzone
oceną opisową
( 2 ) klas IV – VI, którzy otrzymali świadectwo z wyróżnieniem
( 3 ) wszystkich klas, którzy uzyskali wzorową czyli 100 % frekwencję.
3. Dyplom przyznawany jest uczniom za osiągnięcia w organizowanych konkursach
lub zawodach sportowych.
4. Pochwała wychowawcy udzielana jest uczniom za udział w pracach na rzecz klasy.
5. Pochwała dyrektora udzielana jest uczniom za udział w pracach na rzecz szkoły, w
tym za :
( 1 ) organizowanie imprez ogólnoszkolnych
( 2 ) wybitne osiągnięcia w nauce i sporcie
( 3 ) systematyczną pomoc w nauce słabszym kolegom i koleżankom
( 4 ) inne pozytywne działanie oraz zachowanie
6. Nagroda rzeczowa przyznawana jest za osiągnięcia w konkursie o dowolnej
tematyce na szczeblu wojewódzkim lub centralnym ( zajęcie I – III miejsca ).
( 1 ) Wartość nagrody rzeczowej uzgodniona jest z radą rodziców.
7. Uczniów nagradzają :
( 1 ) wychowawcy
( 2 ) nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych
( 3 ) opiekun samorządu szkolnego
( 4 ) opiekun Szkolnej Kasy Oszczędności
( 5 ) dyrektor szkoły
( 6 ) rada rodziców
( 7 ) organ prowadzący szkołę
Rozdział XVII
KARY
§ 20
1. Uczniowie są karani za nieprzestrzeganie statutu szkoły w rozdziałach dotyczących
ich samych.
2. Rodzaje kar :
( 1 ) upomnienie wychowawcy
( 2 ) upomnienie dyrektora szkoły
( 3 ) upomnienie wychowawcy lub dyrektora przed zespołem klasowym
( 4 ) nagana dyrektora udzielona publicznie przed społecznością szkolną
3. Dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie
ucznia do innej szkoły w przypadku, gdy uczeń notorycznie łamie zasady i
przepisy obowiązujące w szkole, ma dużą absencję, jest agresywny i niebezpieczny
dla innych uczniów ( zastrasza ich, bije, wyłudza pieniądze, itp. ) i popadł w
konflikt z prawem.
4. O zamiarze zastosowania wobec ucznia kary w postaci przeniesienia go do innej
szkoły – wychowawca jest zobowiązany niezwłocznie powiadomić rodziców
( prawnych opiekunów ).
5. Uczeń może odwołać się od wykonania kary ( nie dotyczy kar określonych w
ust. 2 pkt, ( 1 ) i ( 2 ) w ciągu siedmiu dni od decyzji orzeczenia o karze w
formie pisemnej przy poparciu jednego z organów szkoły bądź wychowawcy.
Z prośbą o odwołanie kary mogą zwrócić się rodzice ucznia przy poparciu
wychowawcy.
6. O zastosowaniu kary wychowawca powiadamia rodziców w ciągu dwóch dni, od jej
udzielenia, co zostaje potwierdzone własnoręcznym podpisem jednego z rodziców,
złożonym w dzienniku pod treścią odnotowanej kary.
Rozdział XVIII
BIBLIOTEKA
§ 21
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań
uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonaleniu warsztatu pracy
nauczyciela, popularyzacji wiedzy pedagogicznej, wiedzy o regionie oraz wiedzy
pedagogicznej wśród rodziców.
2. Pomieszczenie biblioteki umożliwia :
( 1 ) gromadzenie zbiorów
( 2 ) korzystanie ze zbiorów i wypożyczanie ich poza bibliotekę
( 3 ) prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów ( w grupach
bądź oddziałach )
3. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły i
rodzice.
4. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć
lekcyjnych i po ich zakończeniu.
5. Biblioteka szkolna i bibliotekarz wypełniają swe funkcje zgodnie z przepisami
wydanymi przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i regulaminem
wewnętrznym.
6. Obowiązki dyrektora szkoły wobec biblioteki :
( 1 ) dopilnowanie protokolarnego przekazania zbiorów przy zmianie bibliotekarza
( 2 ) zapewnienie godzin do realizacji wybranych treści edukacji czytelniczej i
medialnej
( 3 ) akceptowanie zaproponowanego przez bibliotekarza trybu postępowania z
czytelnikami ( uczniami i nauczycielami zalegającymi ze zwrotem
wypożyczonych z biblioteki materiałów ).
7. Rada Pedagogiczna zatwierdza regulamin biblioteki, dokonuje analizy jej działalności,
ocenia stan czytelnictwa uczniów.
( 1 ) wychowawcy i nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych znają zbiory
biblioteki z zakresu nauczanego przedmiotu i współpracują z bibliotekarzem,
uczestnicząc :
( a ) w gromadzeniu i selekcji zbiorów
( b ) w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i w rozwijaniu ich kultury
czytelniczej
( c ) w rozwijaniu zainteresowań czytelniczych i popularyzowaniu wartościowej
literatury
( d ) w egzekwowaniu zwrotu książek i rozliczeń za materiały zgubione lub
zniszczone przez uczniów
8. Nauczyciel bibliotekarz nawiązuje współpracę z bibliotekami funkcjonującymi w
jego regionie, zwłaszcza z biblioteką publiczną w Bojszowach Nowych oraz
Bojszowach.
9. Współpraca przejawia się między innymi poprzez :
( 1 ) uzgadnianie wspólnych imprez bibliotecznych
( 2 ) wymianę materiałów informatycznych
( 3 ) rozpowszechnianie wiedzy czytelniczej wśród rodziców
( 4 ) organizowanie konkursów czytelniczych dla dzieci
10. Bibliotekarz zajmuje się :
( 1 ) gromadzeniem zbiorów
( 2 ) ewidencją materiałów bibliotecznych ( księgi ewidencyjne, ewidencja wpływów,
ewidencja ubytków )
( 3 ) selekcją zbiorów
( 4 ) udostępnianiem książek i innych źródeł informacyjnych
( 5 ) rozmieszczaniem i porządkowaniem zbiorów ( wyodrębnieniem lektur,
księgozbioru podręcznego, księgozbioru dla nauczycieli )
11. Bibliotekarz :
( 1 ) prowadzi katalogi : alfabetyczny, rzeczowy, tytułowy dla najmłodszych
czytelników, kartoteki pomocnicze oraz posiada bogaty księgozbiór podręczny
( 2 ) tworzy warunki do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią
informacyjną
( 3 ) rozwija indywidualne zainteresowania czytelnictwem oraz aktywizuje i wyrabia
nawyki czytania i uczenia się poprzez organizowanie różnych działań
( wystawy, konkursy )
( 4 ) organizuje i inspiruje pracę aktywu bibliotecznego
12. Działalność informacyjna biblioteki szkolnej jest ściśle związana z udostępnieniem
zbiorów, zwłaszcza księgozbioru podręcznego.
13. Nauczyciel bibliotekarz udziela informacji :
( 1 ) bibliotecznych ( np. jak korzystać z katalogu )
( 2 ) rzeczowych ( np. dotyczących faktów, dat lub polegających na wskazaniu
źródeł w / w informacji )
( 3 ) tekstowych ( cytat, poszukiwany tekst )
( 4 ) bibliograficznych ( wskazanie źródeł bibliotecznych, pomoc w znalezieniu
literatury na jakiś temat, opis bibliograficzny, spis bibliograficzny )
14. Do najpopularniejszych form inspiracji czytelnictwa należą :
wystawy książek i czasopism, apele biblioteczne, konkursy, inscenizacje, kiermasze
książek itp. Bibliotekarz organizuje je wspólnie z aktywem bibliotecznym i przy
współpracy z nauczycielami przedmiotów.
15. W bibliotece szkolnej pracują łącznicy klasowi z kl. 3 – 6 . Łącznicy są w stałym
kontakcie z bibliotekarzem i wychowawcą oraz interesują się wynikami
czytelnictwa uczniów swojej klasy i informują na lekcjach z wychowawcą, służą
pomocą młodszym czytelnikom w wyborze lektury.
Prowadzone są zeszyty czytelnictwa z odpowiednimi adnotacjami.
Aktyw formalnie nie zorganizowany stanowią czytelnicy, chętnie przebywający w
wolnym czasie wśród książek, uczestniczą w porządkowaniu pomieszczenia
bibliotecznego, pomagają doraźnie w konserwacji księgozbioru.
16. Najpóźniej do czerwca uczniowie oddają książki i rozliczają się z materiałów
zgubionych lub zniszczonych.
Uczniowie, którzy odchodzą ze szkoły w ciągu roku szkolnego muszą rozliczyć się
z biblioteką przed odebraniem dokumentów.
Z końcem roku szkolnego również nauczyciele zwracają wypożyczone książki.
Rozdział XIX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 22
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
|