http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
BIP
URZĄD
WŁADZE
WYBORY
NABÓR PRACOWNIKÓW
KONKURSY OFERT
KOMUNIKATY/OGŁOSZENIA
PRAWO LOKALNE
MAJĄTEK GMINY
PLANY, PROGRAMY, ZAMIERZENIA, RAPORTY, SPRAWOZDANIA
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE
Dokumentacja przebiegu i efektów kontroli
Kontrola Zarządcza
PROJEKTY AKTÓW
E-URZĄD
PETYCJE
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU DZIAŁALNOŚCI LOBBINGOWEJ
UDOSTĘPNIANIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO
INFORMACJE O ŚRODOWISKU I JEGO OCHRONIE
OCENA JAKOŚCI WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI
REJESTRY, EWIDENCJE, ARCHIWA
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
PRZETARGI - NIERUCHOMOŚCI
CO, GDZIE I JAK ZAŁATWIĆ?
PROJEKTY REALIZOWANE ZE ŚRODKÓW UE
Ochrona danych osobowych
SZUKAJ
INNE
Rejestr zmian
Informacje nieudostępnione
Polityka prywatności
REDAKCJA
STATYSTYKA
INSTRUKCJA OBSŁUGI


 
Rejestr zmian 
INNE
 
Treść archiwalna z dnia: 2005-07-14 07:59:52
GSP Świerczyniec
Statut Szkoły - 2003-06-26

statut

 
STATUT  

GMINEJ  SZKOŁY  PODSTAWOWEJ im.  ks. JERZEGO  POPIEŁUSZKI

w  ŚWIERCZYŃCU ul.  SIERPOWA  38

( tekst  jednolity )

 


 

tarcz.png (11.43 Kb)

 

 

Opracowano  zgodnie  z  art.  60  ust.  1  ustawy  z  7  września  1991  roku  o  systemie  oświaty  ( tekst  jednolity :  Dz.  U.  Z  1996  roku  nr  67,  poz.  329  ze  zm. )  oraz

na  podstawie :

  • rozporządzenia  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  21  maja  2001  roku  w  sprawie  ramowych  statutów  publicznego  przedszkola  oraz  publicznych  szkół  ( Dz.  U.  Nr  61,  poz.  624  oraz  z  2002  roku  nr  10,  poz.  96 ).

 

  • rozporządzenia  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  21  marca  2001  roku  w  sprawie   warunków  i  sposobów  oceniania,  klasyfikowania  i  promowania  uczniów  i  słuchaczy  oraz  przeprowadzania  egzaminów  i  sprawdzianów  w  szkołach  publicznych

 

i  zatwierdzono  Uchwałą   Nr  2   Rady  Pedagogicznej  z  dnia  29  października  2002 roku  po  pozytywnym  zaopiniowaniu  przez  Radę  Rodziców  i   Samorząd  uczniowski

 

 

 


 

Rozdział   I

 

NAZWA   SZKOŁY   I   INNE   INFORMACJE   O   SZKOLE

 

 

§  1

 

 

1.  Gminna  Szkoła  Podstawowa  im. ks. Jerzego  Popiełuszki  w  Świerczyńcu, 

      ul. Sierpowa  38

 

2.  Szkoła  jest  publiczną  sześcioletnią  szkołą  podstawową.

    

3. Gminna  Szkoła  Podstawowa  w  Świerczyńcu  powstała  1  września  1996  roku  w 

     wyniku  połączenia  Szkoły  Podstawowej  w  Bojszowach  Nowych  przy  ul. 

     Korzenickiej  6  i  Szkoły  Podstawowej  w  Świerczyńcu  przy  ul.  Barwnej  94 

   ( Uchwała  nr XXV/ 110/ 96  Rady  Gminy  z  dnia  28 sierpnia  1996  roku )

 

4. Organem  prowadzącym  i  utrzymującym  szkołę  jest  Rada  Gminy  Bojszowy,  a 

     sprawującym  nadzór  pedagogiczny      Kuratorium  Oświaty  w  Katowicach .

 

5.  Obsługę  finansową  szkoły  prowadzi  Zespół  Ekonomiczno – Administracyjny  Szkół  

     Bojszowy  z  siedzibą  w  Świerczyńcu.

 

6.  Ustalona  nazwa  szkoły  w  pełnym  brzmieniu :

     a)  na  pieczęciach  okrągłych :

          Gminna  Szkoła  Podstawowa  im. ks. Jerzego  Popiełuszki  w  Świerczyńcu

b)      na  stemplach  podłużnych :

          Gminna  Szkoła  Podstawowa  im. ks. Jerzego  Popiełuszki,

          ul.  Sierpowa  38             43 – 220 Świerczyniec

 

7.  Dopuszczalne  jest  używanie  skrótu  nazwy  szkoły :

     GSP  Świerczyniec  

 

8.  Imię  ks. J.  Popiełuszki  nadał  szkole  organ  prowadzący  na  wspólny  wniosek  rady 

     pedagogicznej,  rady  rodziców  i  samorządu  uczniowskiego.

    ( Uchwała  nr XIII / 76 / 99  Rady  Gminy  w  Bojszowach  z  dnia  29 grudnia  1999 roku )

 

9.  Szkoła  posiada  własny  sztandar

    ( Uchwała  nr  XXI / 120 / 2000  Rady  Gminy  Bojszowy  z  dnia  18  października  2000  

       roku )  przedstawiający :

    a)  na  awersie :   wizerunek  ks.  Jerzego  Popiełuszki  jako  patrona  szkoły ( na  

         popielatym  tle ) ;  napis  „ Gminna  Szkoła  Podstawowa  im. ks.  Jerzego  Popiełuszki 

         w  Świerczyńcu  ” ( na  tle  błękitnym )  i  w  prawym  dolnym  rogu – znak  milenijny.

b)      na  rewersie :  biały  orzeł  na  czerwonym  tle.

 

10.  Szkoła  przyjęła  za  hymn  pieśń  patriotyczną  „ Polakiem  być ”

 

11. Szkoła  obchodzi  Święto  Szkoły  w  rocznicę  nadania  szkole  imienia  oraz  wręczenia

       i   poświęcenia  sztandaru  w  III  dekadzie  października  każdego  roku.

      Uroczystość    łączy  się  z  pasowaniem  pierwszoklasistów. Dzień  ten  jest  wolnym    

      od    zajęć  dydaktycznych  i  ma  charakter  uroczystości  środowiskowej.

 

 

Rozdział   II

 

CELE   I   ZADANIA   SZKOŁY

 

 

§  2

 

 

1. Szkoła  umożliwia  uczniom :

     ( 1 )  zdobycie  wykształcenia  podstawowego,  które  stanowi  podbudowę  do  dalszej  

             edukacji   w  gimnazjum

     ( 2 )  rozwój  umiejętności  porozumiewania  się  w  mowie  i  piśmie ;

     ( 3 )  poznawanie  i  rozumienie  świata

     ( 4 )  ujawnianie  oraz  rozwijanie  zainteresowań,  uzdolnień  i  budowanie  na  nich  

              własnej   tożsamości  i  siły

     ( 5 )  rozumienie  siebie,  innych  ludzi  i  ich  poglądów

     ( 6 )  poszukiwanie  duchowych  wartości  życia  oraz  kształtowanie  własnej  wartości  i   

             jej  oceny,  rozwijanie  potrzeby  doskonalenia  się

     ( 7 )  przygotowanie  do  odpowiedzialnego  współtworzenia świata  i  odnajdywania  w  

              nim    własnego  miejsca

     ( 8 )  samoidentyfikację  narodową  i  kulturową

     ( 9 )  kształtowanie  postaw  patriotycznych,  poczucie  przynależności  do  społeczności  

              lokalnej,  grupy  etnicznej,  narodu,  społeczności  międzynarodowej

    ( 10 ) korzystanie  z  pomieszczeń  budynku  szkolnego

               ( a )  pomieszczeń  klasowych  z  niezbędnym  wyposażeniem

               ( b )  sali  gimnastycznej  i  zaplecza  wraz  z  prysznicem

               ( c )  biblioteki

               ( d )  stołówki

               ( e )  szatni

               ( f )  świetlicy  szkolnej

               ( g )  pracowni  komputerowej

    ( 11 )  kontakt  z  poradnią  psychologiczno – pedagogiczną 

              ( a )  poznawanie  szkodliwości  używek  oraz  zagrożeń  jakie  niosą  ze  sobą  

                      uzależnienia 

              ( b )  poznawanie  pożądanych  wzorców  zachowań

 

2.  Szkoła  zapewnia :

     ( 1 )  opiekę,  bezpieczne  i  korzystne  dla  zdrowia  ucznia  warunki  edukacji

     ( 2 )  środowisko  przyjazne  uczniowi  z  atmosferą  ciepła,  życzliwości,  zrozumienia  i  

              tolerancji 

     ( 3 )  poszanowanie  praw  dziecka  i  ucznia  ( w  tym  ochronę  przed  złem,  przemocą, 

             okrucieństwem,  wyzyskiem  i  demoralizacją )

     ( 4 )  warunki  prawidłowego  rozwoju  psychofizycznego

     ( 5 )  pomoc  psychologiczno – pedagogiczną,  terapię  logopedyczną  oraz  opiekę  

              medyczną  pielęgniarki  szkolnej

     ( 6 )  poznanie  się  wzajemne  i  budowanie  zaufania

3.  Szkoła  wspiera :

     ( 1 )  rozwój  osobowości  w  zgodzie  z  systemem  wartości, który  respektuje  prawa   

              innych   oraz  przyjęte  normy  i  wartości  uniwersalne  jakimi    dobro, prawda    

              i  piękno

     ( 2 )  aktywność  poznawczą  i  twórczą 

     ( 3 )  rozwój  emocjonalny  ucznia  i  jego  wrażliwość  na  problemy  społeczne

     ( 4 )  samowychowanie, samokształcenie  i  kierowanie  własnym  rozwojem

     ( 5 )  prospołeczne, prorodzinne  i  prozdrowotne  działania  ucznia,  w  tym  propagowanie  

             zdrowego  stylu  życia

     ( 6 )  wychowawczą  rolę  rodziny

 

4.  Szkoła  realizuje  naukę  religii  zgodnie  z  wolą  rodziców.

 

5.  Szczegółowe  zadania  szkoły  o  charakterze  wychowawczym  oraz  profilaktycznym 

     określają  odpowiednio :

     ( 1 )  Program  wychowawczy  szkoły

     ( 2 )  Szkolny  program  profilaktyki

     uchwalone  przez  radę  pedagogiczną  po  zasięgnięciu  opinii  rodziców  i  samorządu   

     uczniowskiego.

 

 

Rozdział   III

 

ZESPOŁY    NAUCZYCIELSKIE   I   ICH    ZADANIA

 

 

§  3

 

 

1.  Zespół  nauczycieli  kształcenia  zintegrowanego

     ( 1 )  doskonalenie  warsztatu  pracy  poprzez  współpracę  z  metodykiem  nauczania 

              zintegrowanego

     ( 2 )  ewaluacja  programów  nauczania

     ( 3 )  przygotowanie  dzieci  do  udziału  w  konkursach   :

  ( a )  poranek  śląski

  ( b )  recytatorski

  ( c )  literacki

  ( d )  językowy

  ( e )  inne

 

2.  Zespół  nauczycieli  prowadzących  zajęcia  w  danym  oddziale

     ( 1 )  ustalenie  zestawu  programów  nauczania  dla  tego  oddziału  na  dany  rok  

              szkolny

     ( 2 )  modyfikowanie  zestawu  programów  w  miarę  potrzeb

     ( 3 )  realizacja  treści  ścieżek  międzyprzedmiotowych  ( szczegółowy  przydział  treści    

       ścieżek  poszczególnym  nauczycielom  odbywa  się  na  początku  roku  szkolnego; 

       odpowiedzialnym  za  ich  realizację  czyni  się  nauczyciela  wychowawcę )

3.  Zespół  nauczycieli – wychowawców 

     ( 1 )  realizacja  planów  pracy  wychowawczej, spójnych  z  Programem  wychowawczym     

        szkoły

     ( 2 )  ewaluacja  programu  wychowawczego  szkoły

     ( 3 )  ścisła  współpraca  z  rodzicami  zwłaszcza  w  obszarze  wychowania  i  opieki

     ( 4 )  częste  kontakty  z  rodzicami  w  celu  przekazywania  im  rzetelnej  i  obiektywnej   

       informacji  o  dziecku

     ( 5 ) obowiązki  i  zadania  nauczyciela  wychowawcy  określone  zostały  w  Programie  

       wychowawczym  szkoły

 

4.  Zespoły  przedmiotowe   ( humanistyczny  i   matematyczno – przyrodniczy )

     ( 1 )  organizowanie  i  przeprowadzanie  konkursów  interdyscyplinarnych ( I etap )

     ( 2 )  opracowywanie  testów  integrujących  treści  poszczególnych  zajęć  edukacyjnych

 

5.  Zespoły  problemowo – zadaniowe  liczące  co  najmniej  3  osoby,  powoływane  w  celu  

     wykonania  określonego  zadania,  np.,

     ( 1 )  zespół  oceniający – przeprowadzający  wewnętrzne  mierzenie  jakości  pracy  

              szkoły

     ( 2 )  zespół  do  spraw  szkolnego  programu  profilaktyki  ( skonstruowanie  programu, 

              jego  stała  ewaluacja,  ewentualna  naprawa ) 

 

 

Rozdział   IV

 

ZASADY   OCENIANIA   UCZNIÓW

 

 

§  4

 

 

1.  Ocenianie  wewnątrzszkolne  osiągnięć  edukacyjnych  ucznia  polega  na rozpoznawaniu  

     przez  nauczycieli  poziomu  i  postępów  w  opanowaniu przez  ucznia  wiadomości  i  

     umiejętności  w  stosunku  do  wymagań edukacyjnych  wynikających  z  programów

     nauczania  oraz formułowania oceny.

 

2.  Ocenianie  wewnątrzszkolne  ma  na  celu :

     ( 1 )  poinformowanie  ucznia  o  poziomie  jego  osiągnięć  edukacyjnych  i  postępach  w  

             tym  zakresie

     ( 2 )  pomoc  uczniowi  w  samodzielnym  planowaniu  swojego  rozwoju

     ( 3 )  motywowanie  ucznia  do  dalszej  pracy

     ( 4 )  dostarczenie  rodzicom   ( prawnym  opiekunom )  i  nauczycielom   informacji  o  

              postępach,  trudnościach  i  specjalnych  uzdolnieniach  ucznia

     ( 5 )  umożliwienie  nauczycielom  doskonalenia  organizacji  i  metod  pracy dydaktyczno  

-         wychowawczej

 

3.  Ocenianie  wewnątrzszkolne  obejmuje  :

     ( 1 )  formułowanie  przez  nauczycieli  wymagań  edukacyjnych  oraz   informowanie  o  

              nich  uczniów  i  rodziców  ( prawnych  opiekunów )

     ( 2 )  bieżące  ocenianie  i śródroczne  klasyfikowanie

     ( 3 )  przeprowadzenie  egzaminów  klasyfikacyjnych

     ( 4 )  ustalenie  ocen  klasyfikacyjnych  na  koniec  roku  szkolnego i  warunki  ich  

              poprawiania

 

4.  Nauczyciele  na  początku  każdego  roku  szkolnego  informują  uczniów  oraz  rodziców  

     ( prawnych  opiekunów )  o  wymaganiach  edukacyjnych  wynikających  z  realizowanego  

     przez  siebie  programu  nauczania  oraz  o  sposobach  sprawdzania  osiągnięć  

     edukacyjnych  uczniów.

 

5.  Wychowawca  klasy  na  początku  każdego  roku  szkolnego  informuje   uczniów  oraz  

     rodziców  ( prawnych  opiekunów )  o  zasadach   oceniania  zachowania.

 

6.  Oceny    jawne  zarówno  dla  uczniów,   jak  i  ich  rodziców  (prawnych  opiekunów ).

 

7.  Sprawdzone  i  ocenione  pisemne  prace  kontrolne  swoich  dzieci   rodzice  ( prawni  

     opiekunowie )  otrzymują  do  wglądu  na  comiesięcznych  spotkaniach  rodziców  z  

     nauczycielami.

 

8.  Na  prośbę  ucznia  lub  jego  rodziców  ( prawnych  opiekunów )  nauczyciel  ustalający  

     ocenę  powinien    uzasadnić.

 

9.  Nauczyciel  jest  zobowiązany,  na  podstawie  pisemnej  opinii  poradni  psychologiczno  -  

     pedagogicznej  lub  innej  poradni  specjalistycznej,  obniżyć  wymagania  edukacyjne  w 

     stosunku  do  ucznia,  u  którego  stwierdzono  specyficzne  trudności  w  uczeniu  się  lub  

     deficyty   rozwojowe,   uniemożliwiające   sprostanie   wymaganiom   edukacyjnym   

     wynikającym  z  programu  nauczania.

 

10. Przy  ustaleniu  oceny  z  wychowania  fizycznego,  techniki,  sztuki  -  bierze  się  pod  

     uwagę  w  szczególności  wysiłek  wkładany  przez  ucznia  w  wywiązanie  się

     z  obowiązków  wynikających  ze  specyfiki  tych  zajęć.

 

11.  W  uzasadnionych  przypadkach  uczeń  może  być  zwolniony  na  czas  określony

 z  niektórych  zajęć  edukacyjnych  lub  ich  części.

 

12. Decyzję  o  zwolnieniu  ucznia  z  zajęć  podejmuje  dyrektor  szkoły  na  podstawie

      opinii  o  ograniczonych  możliwościach  uczestniczenia  w  tych  zajęciach,  wydanej

      przez  lekarza  lub  poradnię  psychologiczno  -  pedagogiczną  albo  inną  poradnię

specjalistyczną.

 

13. W  przypadku  zwolnienia  ucznia  z  zajęć,  w  dokumentacji  przebiegu  nauczania 

      zamiast  oceny  klasyfikacyjnej  wpisuje  się  ”zwolniony 

 

14. Klasyfikowanie  śródroczne  polega  na  okresowym  podsumowaniu  osiągnięć

      edukacyjnych  ucznia  z  zajęć  edukacyjnych  określonych  w  szkolnym  planie   

      nauczania  i  ustaleniu  ocen  klasyfikacyjnych,  według  skali  określonej  w  ust.22 oraz  

      oceny  zachowania,  wg  skali  określonej  w  ust.25  niniejszego  dokumentu.

 

15. Klasyfikowanie  śródroczne  uczniów  przeprowadza  się  w  okresie  poprzedzającym 

      ferie  zimowe.

 

16. Klasyfikowanie  końcoworoczne  w  klasach  I - III  polega  na  podsumowaniu    

      osiągnięć   edukacyjnych  ucznia  w  danym  roku  szkolnym  i  ustaleniu  jednej  oceny

      klasyfikacyjnej  oraz  oceny  zachowania.  Obie  oceny    ocenami   opisowymi.

 

17. Klasyfikowanie  końcoworoczne,  począwszy  od  klasy  czwartej  polega  na

      podsumowaniu  osiągnięć  edukacyjnych  ucznia  w  danym  roku  szkolnym  z  zajęć 

      edukacyjnych  określonych  w  szkolnym  planie  nauczania  i  ustaleniu  ocen

klasyfikacyjnych  oraz  ocen  zachowania,  według  skali,  o  której  mowa odpowiednio    

w  ust.22  i  ust. 25.

         

18.  Na  tydzień  przed  śródrocznym  lub  końcoworocznym  klasyfikacyjnym  posiedzeniem        

 rady  pedagogicznej  nauczyciele    zobowiązani  poinformować   ucznia  i  jego  

 rodziców  ( prawnych  opiekunów )  o  przewidywanych  dla  niego ocenach  

 klasyfikacyjnych. 

( 1 )  O  przewidywanej  dla  ucznia  śródrocznej  lub  końcoworocznej  ocenie

         niedostatecznej  należy  poinformować  ucznia  i  jego  rodziców  ( prawnych

         opiekunów ),  na  miesiąc  przed  klasyfikacyjnym  posiedzeniem  rady 

         pedagogicznej,  najczęściej  w  czasie  spotkań  wychowawców  z  rodzicami, w                  

               razie  nieobecności  rodziców  na  zebraniu – listem  poleconym.

         Przekazanie  informacji  o  zagrożeniu  ucznia  oceną  niedostateczną 

         odnotowuje  się  w  klasowym  dzienniku  lekcyjnym.

         Przyjęcie  informacji  potwierdza  co  najmniej  jedno  z  rodziców  ( prawnych

         opiekunów )  własnoręcznym  podpisem.

 ( 2 )  Na  tydzień  przed  klasyfikacyjnym  posiedzeniem  rady  pedagogicznej 

         wychowawca  klasy  jest  zobowiązany  do  poinformowania  ucznia i  jego

         rodziców  ( prawnych  opiekunów ) o  przewidywanej  ocenie  zachowania

         śródrocznej  ( końcoworocznej ).

         O  przewidywanej  dla  ucznia  ocenie  nieodpowiedniej,  wychowawca 

         informuje  na  miesiąc  przed  klasyfikacyjnym  posiedzeniem  rady  pedagogicznej.

         Sposób  informowania  rodziców  -  jak  w  przypadku   ustalenia  oceny    

         niedostatecznej  z  zajęć  edukacyjnych.

 

19. Ustalona  przez  nauczyciela  niedostateczna  ocena  klasyfikacyjna  końcoworoczna

      dla  ucznia  kl.  IV  -  V  może  być  zmieniona  tylko  w  wyniku  egzaminu  

      poprawkowego.  Uczeń  kl.  VI  nie  może  przystąpić  do  egzaminu  poprawkowego.

          

20. Oceny  klasyfikacyjne  ustalają  nauczyciele  prowadzący  poszczególne  zajęcia 

       edukacyjne,  a  ocenę  zachowania  -  wychowawca  klasy.

 

21. Zasady  oceniania  religii  regulują  odrębne  przepisy.

 

22. Oceny  bieżące  i  oceny  klasyfikacyjne  śródroczne  i  oceny  klasyfikacyjne

      końcoworoczne,  począwszy  od  klasy  czwartej  szkoły  podstawowej,  ustala  się

      w  stopniach  według  następującej  skali  :

 

 

               stopień                                                                       skrót  literowy

 

 

           1/  stopień  celujący  -  6                                                      cel.

           2/  stopień  bardzo  dobry  -  5                                             bdb.

           3/  stopień  dobry  -  4                                                          db.

           4/  stopień  dostateczny  -  3                                                dst.

           5/  stopień  dopuszczający  -  2                                            dop.

           6/  stopień  niedostateczny  -  1                                           ndst.

23. W  klasach  I  -  III  ocena  klasyfikacyjna  jest  oceną  opisową.

 

24. Ocena  zachowania  uwzględnia  w  szczególności  :

      ( 1 )  funkcjonowanie  ucznia  w  środowisku  szkolnym,

      ( 2 )  respektowanie  zasad  współżycia  społecznego  i  ogólnie  przyjętych  norm  

              etycznych.

 

25. Ocenę  zachowania  śródroczną  i  końcoworoczną,  począwszy  od  klasy czwartej  szkoły  

      podstawowej,  ustala  się  według  następującej  skali:

      wzorowe,  dobre,  poprawne,  nieodpowiednie.

 

 

                     stopień                                                                  skrót  literowy                           

                                                                                                                                                                                                                                                   

 

 

wzorowe                                                                   wz.

dobre                                                                         db.

poprawne                                                                  popr.

nieodpowiednie                                                        ndp.

 

 

 

 

26. W  klasach  I  -  III  ocena  zachowania  jest  oceną  opisową.

 

27. Ocena  zachowania  nie  ma  wpływu na  :

      ( 1 )  oceny  z  zajęć  edukacyjnych,

      ( 2 )   promocję  do  klasy  programowo  wyższej  lub  ukończenie  szkoły.

 

28. Ocena  zachowania  ustalona  przez  wychowawcę  jest  ostateczna.

 

29. Dopuszcza  się  w  klasyfikacji  śródrocznej  stosowanie  przez  nauczycieli

     (  +  „ plusów ”  i  -  „ minusów ”  )  przy  ocenach  w  skali  od  „ 2 ”  do  „ 5 ”,  czyli

     od  oceny  dopuszczający do  oceny  bardzo  dobry.

 

30. Wszelkie  uwagi  ( pozytywne  i  negatywne ),  wyrażone  odpowiednio  znakami  „plus”,

      „ minus ”  dotyczące  postępów  bądź  braków  ucznia  z  poszczególnych  zajęć   

     edukacyjnych  i  zachowania,  nauczyciel  może  zapisywać  w  swojej  dokumentacji   

      ( zeszycie )  lub  zeszycie  wychowawcy  klasowego.

 

31. Szczegółowe  kryteria  wewnątrzszkolnego  oceniania  uczniów  z  poszczególnych   

      zajęć  edukacyjnych  i  zachowania  oraz  sposoby  sprawdzania  ich  wiadomości,  

      umiejętności  i  postaw  określa  załącznik  do  statutu  stanowiący  jego  integralną  część.

 

 32. Tryb  odwoławczy od  ustalonej  oceny  zachowania.

      Wniosek  (odwołanie )  o  ponowne  ustalenie  przez  wychowawcę  oceny  zachowania

      może  być  złożony  przez  ucznia  lub  rodziców   ( prawnych  opiekunów )  a  także   

      samorząd  klasy,  ale  tylko  w  sytuacji  jeżeli  wychowawca  :

      ( 1 )  nie  zastosował  kryteriów  ustalonych  dla  danej  oceny,

      ( 2 )   nie  zasięgnął  opinii  rady  pedagogicznej  i  kolegów  ucznia w  sprawie

   wystawienia  przez  siebie  oceny  zachowania.

       Pisemny  wniosek,  adresowany  do  rady  pedagogicznej,  składa  się  na  ręce

       wychowawcy  klasy,  który  ma  obowiązek  przedstawić  radzie  pedagogicznej

       na  posiedzeniu.

       Jeżeli  w  wyniku  rozpatrzenia  wniosku  wychowawca  zmieni  ocenę,  to  ta  jest

       ostateczna.

       Jeżeli  rada  pedagogiczna,  po  wysłuchaniu  wychowawcy,  uzna  że  wniosek

       jest  bezpodstawny  -  pierwsza  ocena  jest  ostateczna.

       Wniesienie  odwołania  oraz  podjęta  decyzja  podlegają  zaprotokołowaniu.

 

 

 

Rozdział   V

 

WARUNKI  KLASYFIKOWANIA  I  PROMOWANIA  UCZNIÓW

 

 

§  5

 

 

1.  Uczeń  może  nie  być  klasyfikowany  z  jednego,  kilku  lub  wszystkich  zajęć  

     edukacyjnych,  jeżeli  brak  jest  podstaw  do  ustalenia  oceny  klasyfikacyjnej  z  powodu

     nieobecności  ucznia  na  zajęciach  edukacyjnych,  przekraczającej  połowę  czasu  

     przeznaczonego  na  te  zajęcia  w  szkolnym  planie  nauczania.

 

2.  Uczeń  nie  klasyfikowany  z  powodu  usprawiedliwionej  nieobecności  może  zdać

     egzamin  klasyfikacyjny.

 

3.  Na  prośbę  ucznia  nieklasyfikowanego  z  powodu  nieobecności  nie  usprawiedliwionej

     lub  na  prośbę  jego  rodziców  ( opiekunów  prawnych )  rada  pedagogiczna  może  

     wyrazić  zgodę  na  egzamin  klasyfikacyjny.

 

4.  Egzamin  klasyfikacyjny  zdaje  również  uczeń  realizujący  na  podstawie  odrębnych

     przepisów  indywidualny  tok  lub  program  nauki  oraz  uczeń  spełniający  obowiązek  

     nauki  poza  szkołą.

 

5.  Egzaminy  klasyfikacyjne  przeprowadza  się  na  wniosek  rodziców  ( prawnych   

     opiekunów )   ucznia  złożony  na  co  najmniej  tydzień  przed  klasyfikacyjnym  

      posiedzeniem  rady  pedagogicznej  do  dyrekcji  szkoły.

 

6.  Termin  egzaminu  klasyfikacyjnego  uzgadnia  się  z  uczniem  i  jego  rodzicami

     ( prawnymi  opiekunami ).

 

7.  Uczeń  klas  I  -  III  otrzymuje  promocję  do  klasy  programowo  wyższej,  jeżeli  jego

     osiągnięcia  edukacyjne  w  danym  roku  szkolnym  oceniono  pozytywnie.

 

8.  Począwszy  od  klasy  czwartej  szkoły  podstawowej  uczeń  otrzymuje  promocję do 

     klasy  programowo  wyższej,  jeżeli  ze  wszystkich  zajęć  edukacyjnych,  określonych    

    

     w   szkolnym  planie  nauczania uzyskał  oceny  klasyfikacyjne  końcoworoczne  wyższe   

     od   stopnia  niedostatecznego.

 

9.  Uczeń,  który  nie  spełnił  warunków  określonych  w  ustępach  7.  lub  8.  nie   otrzymuje

     promocji  i  powtarza    samą  klasę,  z  zastrzeżeniem  ustępu 10.

 

10. Ucznia  klasy  I  -  III  szkoły  podstawowej  można  pozostawić  na  drugi  rok  w  tej 

      samej  klasie  tylko  w  wyjątkowych  przypadkach,  uzasadnionych opinią  wydaną  przez  

      lekarza  lub  poradnię  psychologiczno  -  pedagogiczną  albo  inną   poradnię

      specjalistyczną  oraz  w  porozumieniu  z  rodzicami  ( prawnymi  opiekunami ).

 

11. Począwszy  od  klasy  czwartej  szkoły  podstawowej,  z  wyjątkiem  klasy  programowo

      najwyższej,  uczeń,  który  w  wyniku  końcoworocznej  klasyfikacji  uzyskał  ocenę

       niedostateczną  z  jednych  zajęć  edukacyjnych,  może  zdawać  egzamin  poprawkowy.

      W  wyjątkowych  przypadkach  rada  pedagogiczna  może  wyrazić  zgodę  na  egzamin

      poprawkowy  z  dwóch  zajęć  edukacyjnych.

 

12. Egzamin  poprawkowy  składa  się  z  części  pisemnej  oraz  ustnej,  z  wyjątkiem 

      egzaminu  ze  sztuki,  informatyki,   techniki   oraz  wychowania  fizycznego, 

      z  których  egzamin  powinien  mieć  przede  wszystkim  formę  ćwiczeń  praktycznych.

 

13. Termin  egzaminu  poprawkowego  wyznacza  dyrektor  szkoły  w  ostatnim  tygodniu

      ferii  letnich.

 

14. Egzamin  poprawkowy  przeprowadza  komisja  powołana  przez  dyrektora  szkoły.

      W  skład  komisji  wchodzą  :

       ( 1 ) dyrektor  szkoły  albo  nauczyciel  zajmujący  inne  stanowisko  kierownicze  -  jako

      przewodniczący  komisji,

       ( 2 )  nauczyciel  prowadzący  dane  zajęcia  edukacyjne  -  jako  egzaminujący,

       ( 3 )  nauczyciel  prowadzący  takie  same  lub  pokrewne zajęcia  edukacyjne  -  jako

       członek  komisji.

 

15. Nauczyciel  prowadzący  zajęcia  edukacyjne,  może  być  zwolniony  z  udziału  w  pracy

      komisji  na  własną  prośbę  lub  innych,  w  szczególnie  uzasadnionych  przypadkach.

      W  takim  przypadku  dyrektor  szkoły  powołuje  jako  osobę  egzaminującą  innego  

      nauczyciela  prowadzącego  takie  same  zajęcia  edukacyjne,  z  tym,  że  powołanie  

      nauczyciela  zatrudnionego  w  innej  szkole  następuje  w  porozumieniu  z  dyrektorem  

      tej  szkoły.

 

16.  Z  przeprowadzonego  egzaminu  poprawkowego  sporządza  się  protokół  zawierający :  

       skład  komisji,  termin  egzaminu,  pytania  egzaminacyjne,  wynik  egzaminu  oraz 

       ocenę  ustaloną  przez  komisję. Do  protokołu  załącza  się  pisemne  prace  ucznia  i  

       zwięzłą  informację  o  ustnych  odpowiedziach  ucznia.

 

17. Uczeń,  który  z  przyczyn  losowych  nie  przystąpił  do  egzaminu  poprawkowego  w 

      wyznaczonym  terminie,  może  przystąpić  do  niego  w  dodatkowym  terminie, 

      określonym  przez  dyrektora  szkoły.

 

18. Uczeń,  który  nie  zdał  egzaminu  poprawkowego,  nie  otrzymuje  promocji  do  klasy 

      wyższej   i  powtarza  klasę.

 

     

19. Uwzględniając  możliwości  edukacyjne  ucznia  rada  pedagogiczna  może  jeden  raz  w 

      ciągu  danego  etapu  edukacyjnego  promować  ucznia,  który  nie  zdał  egzaminu  

      poprawkowego  z  jednych  zajęć  edukacyjnych.

 

20.  Uczeń  klasy  IV – VI  może  na  wniosek  rodziców  ( prawnych  opiekunów )  poprawić 

       ustaloną  końcoworoczną  ocenę  klasyfikacyjną  z  zajęć  edukacyjnych  ( różną  od 

       oceny  niedostateczny )  o  jeden  stopień  w  wyniku  egzaminu  sprawdzającego.

 

21. Sposób  postępowania  przy  przeprowadzeniu  egzaminu  sprawdzającego – jak  w 

      przypadku  egzaminu  poprawkowego  ( ust. 12. – 17.  §  5 ),  za  wyjątkiem  ust. 13.,    

      który  otrzymuje  brzmienie : „Termin  egzaminu  sprawdzającego  wyznacza  dyrektor  

      szkoły  w   ostatnim  tygodniu  nauki  roku  szkolnego ”.

 

22. Uczeń  kończy  szkołę  podstawową,  jeżeli  na  zakończenie  klasy  programowo 

      najwyższej  uzyskał  oceny  klasyfikacyjne  wyższe  od  oceny  niedostatecznej  i 

      przystąpił  do  sprawdzianu.

 

 

Rozdział   VI

 

ORGANY  SZKOŁY

 

 

§  6

 

 

Organami  szkoły  są :  dyrektor  szkoły,  rada  pedagogiczna,  samorząd  uczniowski ,  rada  rodziców

 

1.  Dyrektor  szkoły :

     ( 1 )  Kieruje  całokształtem  pracy  dydaktyczno – wychowawczej  i  reprezentuje  szkołę            

              na   zewnątrz.

     ( 2 )  Planuje  i  właściwie  organizuje  proces  dydaktyczno – wychowawczy  oraz  opiekę 

              zgodnie  z  potrzebami  uczniów.

     ( 3 )  Jest  kierownikiem  zakładu  pracy  dla  zatrudnionych  w  szkole  nauczycieli  i  

              pracowników  nie  będących  nauczycielami,  przyznaje  nagrody  oraz  wymierza    

              kary   porządkowe  pracownikom,  a  także  występuje  do  innych  instytucji  czy  

              organów  o     odznaczenia, nagrody  i  wyróżnienia. 

     ( 4 )  Przyjmuje  uczniów  do  szkoły, sprawuje  nad  nimi  opiekę, zapewnia  odpowiednie 

              warunki  bezpieczeństwa  i  higieny  pracy, stwarza  warunki  harmonijnego  rozwoju       

              psychofizycznego  uczniów, podejmuje  decyzje  w  indywidualnych  sprawach   

              uczniów   w  zakresie  określonym  przepisami, sprawuje  kontrolę  spełniania  

              obowiązku  szkolnego.

     ( 5 )  Sprawuje  nadzór  pedagogiczny, przedstawia  radzie  pedagogicznej;  nie  rzadziej  

              niż  2  razy  w  roku  szkolnym  wnioski  wynikające  ze  sprawowania  nadzoru   

              pedagogicznego  oraz  informacje  o  działalności  szkoły.

     ( 6 )  Jest  przewodniczącym  rady  pedagogicznej, realizuje  uchwały  rady  podejmowane  

              w   ramach  jej  kompetencji  oraz  wstrzymuje  wykonanie  uchwał  podjętych   

             przez  radę   pedagogiczną  niezgodnie  z  przepisami  prawa.

     ( 7 )  Dokonuje – po  wysłuchaniu  opinii  rady  pedagogicznej – przydziału  zajęć 

             dydaktycznych, wychowawczych  i  opiekuńczych, które  nauczyciele  mają  

             obowiązek  wykonywać  w  ramach  wynagrodzenia  zasadniczego, a  także  

             pozostałych  zajęć  płatnych  dodatkowo.

    ( 8 )  Ocenia  pracę  nauczycieli  i  wykonuje  zadania  związane  z  ich  awansem   

             zawodowym.

     ( 9 )  Planuje  i  organizuje  wewnątrzszkolne  doskonalenie  nauczycieli. 

   ( 10 )  Organizuje  kształcenie  zapewniające  wszechstronny  rozwój  każdego  ucznia, 

             wysokie  efekty  pracy  i  odpowiednie  przygotowanie  absolwentów  do  dalszej 

             edukacji.

   ( 11 )  Dba  o  kulturę  pracy  szkoły  sprzyjającą  osiąganiu  wysokiej  jakości  kształcenia  i 

             wychowania.

   ( 12 )  W  wykonywaniu  swoich  zadań  współpracuje  z  radą  pedagogiczną, radą     

              rodziców  i  samorządem  uczniowskim, dysponuje  środkami  finansowymi   

              określonymi  w  planie  finansowym  szkoły  i  ponosi  odpowiedzialność  za  ich  

              prawidłowe  wykorzystanie  współpracując  w  tym  zakresie  z  Zespołem  

              Ekonomiczno – Administracyjnym  Szkół, odpowiada  za  dokumentację  przebiegu 

              nauczania  oraz  majątek  szkoły. 

    ( 13 ) Współdziała  z  instytucjami  lokalnymi  realizując  oczekiwania  środowiska  na  

              miarę  swoich  możliwości. 

    ( 14 ) Przyjmuje  skargi  i  wnioski  dotyczące  szkoły  we  wszystkich  obszarach  jej 

              działalności.

 

2.  Rada  pedagogiczna :

     ( 1 )  działa  w  oparciu  o  regulamin  rady

     ( 2 )  opiniuje  organizację  pracy  szkoły,  wnioski  dyrektora  o  przyznanie  

              nauczycielom  odznaczeń,  nagród  i  innych  wyróżnień,  projekt  planu   

              finansowego  szkoły

     ( 3 )  podejmuje  uchwały  w  sprawie  zatwierdzenia : 

              ( a )  dokumentów  obowiązujących  w   szkole  i  wprowadzonych  w  nich  zmian

  ( b )  wyników  klasyfikacji  i  promocji  uczniów

  ( c )  do  realizacji  innowacji  i  eksperymentów  pedagogicznych,  po   

           zaopiniowaniu    ich  projektów  przez  radę  rodziców   

              ( d )  planu  pracy  szkoły

     ( 4 )  uczestniczy  w  konferencjach  organizowanych  przed  rozpoczęciem  roku 

              szkolnego,  w  każdym  semestrze  w  związku  z  zatwierdzeniem  wyników  

              klasyfikowania  i  promowania  uczniów,  po  zakończeniu  rocznych  zajęć  

              szkolnych  oraz  innych  naradach  i  posiedzeniach  organizowanych  na  wniosek  

              organu  sprawującego  nadzór  pedagogiczny,  z  inicjatywy  przewodniczącego  rady  

              rodziców,  organu  prowadzącego  szkołę  albo  co  najmniej  1/3  członków  rady  

              pedagogicznej

     ( 5 )  uczestniczy  w  naradach  szkoleniowych  w  ramach  WDN

     ( 6 )  może  wystąpić  z  wnioskiem  do  organu  prowadzącego  szkołę  o  odwołanie  

              nauczyciela  ze  stanowiska  dyrektora

 

3.  Samorząd  uczniowski :

     ( 1 )  działa  w  oparciu  o  regulamin  samorządu  uczniowskiego

     ( 2 )  może  przedstawiać  radzie  rodziców,  radzie  pedagogicznej  oraz  dyrektorowi  

              szkoły  wnioski  i  opinie  we  wszystkich  sprawach  szkoły

     ( 3 )  może  wyrażać  opinię  o  pracy  ocenianego  nauczyciela,  wyłącznie  na  wniosek  

             dyrektora  szkoły

 

4.  Rada  rodziców :

     ( 1 )  działa  w  oparciu  o  regulamin  rady  rodziców

     ( 2 )  reprezentuje  ogół  rodziców

     ( 3 )  podejmuje  działania  zmierzające  do  doskonalenia  statutowej  działalności  szkoły

     ( 4 )  przedstawia  wnioski  i  opinie  dotyczące  spraw  szkoły,  a  w  szczególności  jej 

             funkcji  wychowawczej  i  opiekuńczej

     ( 5 )  opiniuje  statut  szkoły,  program  wychowawczy  szkoły ,szkolny  zestaw  

             programów  nauczania,  program  rozwoju  szkoły,  szkolny  program  profilaktyki  

             oraz  podjęte  przez  radę  pedagogiczną  uchwały  w  sprawie  innowacji 

             i  eksperymentów  pedagogicznych

     ( 6 )  organizuje  formy  aktywności  rodziców  na  rzecz  realizacji  celów  i  zadań  szkoły

     ( 7 )  gromadzi  fundusze  z  dobrowolnych  składek  oraz  innych  źródeł  a  także  ustala     

              zasady  użytkowania  tych  funduszy

     ( 8 )  zapewnia  rodzicom  we  współdziałaniu  z  innymi  organami  szkoły, 

              rzeczywisty  wpływ  na  działalność  szkoły  w  zakresie :

  ( a )  zadań  dydaktyczno – wychowawczych  w  szkole  i  klasie

  ( b )  uzyskania  w  każdym  czasie  rzetelnej  informacji  na  temat  dziecka  i  jego  

           postępów  w  nauce  lub  trudności

              ( c )  wyrażania  i  przekazywania  opinii  na  temat  pracy  szkoły  dyrektorowi, 

                      radzie  pedagogicznej  oraz  organowi  prowadzącemu  szkołę 

     ( 9 )  na  wniosek  dyrektora  szkoły  wydaje  opinię  o  nauczycielu  przy  ocenie  jego  

              dorobku  zawodowego  za  okres  odbywania  stażu  w  związku  z   ubieganiem  się      

              o  wyższy   stopień  awansu  zawodowego

 

 

Rozdział   VII

 

PRAWA    I    OBOWIĄZKI    UCZNIA

 

 

§  7

 

 

1.  Uczeń  ma  prawo  do :

      ( 1 )  właściwie  zorganizowanego  procesu  kształcenia  zgodnie  z  zasadami  higieny  

               pracy  umysłowej,  w  tym  do :

                ( a )  przejawiania  własnej  aktywności  w  zdobywaniu  wiedzy  i  umiejętności

                ( b )  uzyskiwania  informacji  z  wyprzedzeniem  o  terminie  i  zakresie  pisemnych

                        sprawdzianów  wiadomości  ( z  zastrzeżeniem,    w  ciągu  dnia  może  się 

                        odbyć  tylko  jeden  sprawdzian,  a  w  ciągu  tygodnia  nie  więcej  niż  dwa ; 

                        kartkówka  jako  forma  bieżącej  kontroli  wiadomości,  obejmująca  zakres  2  

        3  tematów ostatnich  lekcji  ,  nie  wymaga  uprzedzenia  ze  strony  

nauczyciela )

                ( c )  odpoczynku  w  przerwach  międzylekcyjnych

                ( d )  odpoczynku  w  okresie  przerw  świątecznych  i  ferii,  bez  obciążenia  

                         pracami  domowymi

     ( 2 )  życzliwego, podmiotowego traktowania  w procesie dydaktyczno – wychowawczym,  

              w  tym  do :

              ( a )  wyrażania  opinii  i  wątpliwości  dotyczących  treści  i  metod  nauczania  oraz  

                       uzyskiwania  na  nie  wyjaśnień  i  odpowiedzi    

              ( b )  przedstawiania  swoich  problemów  wychowawcy  klasy,  dyrektorowi  szkoły  

                       i  innym  nauczycielom  i  uzyskiwanie  od  nich  pomocy

     ( 3 )  zapoznania  się  z  programem  nauczania  zajęć  edukacyjnych,  jego  treściami, 

             celami  i  stawianymi  wymaganiami

     ( 4 )  obiektywnej,  rzetelnej  i  jawnej  oceny  swego  stanu  wiedzy  i  umiejętności  z  

             poszczególnych  zajęć  edukacyjnych  oraz  oceny  zachowania – dokonywanych 

             zgodnie  z  zasadami  wewnątrzszkolnego  oceniania  uczniów

     ( 5 )  poprawy  oceny  niedostatecznej  w  formie  powtórnego  ( jednorazowego ),  w 

              uzgodnionym  z  nauczycielem  terminie,  sprawdzenia  i  oceny  wiedzy  bądź 

              umiejętności,  a  także  do  uzyskania  pomocy  ze  strony  kolegów

     ( 6 )  wyrażania  własnych  poglądów  i  przekonań  z  poszanowaniem  władzy   

              rodzicielskiej  i  zgodnie  z  polskimi  tradycjami  dotyczącymi  miejsca  dziecka  w  

              rodzinie  i  poza  rodziną

     ( 7 )  otrzymania  ochrony  i  opieki  w  takim  stopniu,  w  jakim  jest  to  niezbędne  dla  

             jego  dobra,  biorąc  pod  uwagę  prawa  i  obowiązki  jego  rodziców

     ( 8 )  opieki  wychowawczej  i  zdrowotnej  zapewniającej  mu  bezpieczny  pobyt  w 

             szkole  oraz  podczas  zajęć  terenowych  i  wycieczek

     ( 9 )  ochrony  i  poszanowania  własnej  godności  w  sprawach  osobistych,  rodzinnych  

             i  koleżeńskich

    ( 10 )  swobody  jawnego  wyrażania  opinii  dotyczących  życia  szkoły,  z  zachowaniem 

              formy  nieuwłaczającej  niczyjej  godności  osobistej

    ( 11 )  rozwijania  zainteresowań  i  zdolności – uczestniczenia  w  zajęciach 

               pozalekcyjnych  i  pozaszkolnych,  reprezentowania  szkoły  w  konkursach, 

               zawodach   i   innych   imprezach,   zgodnie   ze   swoimi   możliwościami   

               i  umiejętnościami

    ( 12 )  korzystania  z  pomocy  psychologiczno – pedagogicznej,  socjalnej,  materialnej  na 

              zasadach  określonych  odrębnymi  przepisami

    ( 13 )  organizowania,  w  porozumieniu  z  nauczycielem  wychowawcą  i  dyrekcją   

               szkoły imprez  kulturalnych,  rozrywkowych  i  sportowych  oraz  zawodów  i  

               konkursów

     ( 14 )  redagowania  i  wydawania  gazety  szkolnej

     ( 15 )  wyboru  samorządu  klasowego

     ( 16 )  udziału  w  wyborze  samorządu  szkolnego  oraz  jego  opiekuna

 

 

 

                                                                          §  8

 

 

1.  Uczeń  ma  obowiązek :

     ( 1 )  systematycznie  i  aktywnie  uczestniczyć  w  zajęciach  edukacyjnych

     ( 2 )  w  pełni  wykorzystywać  czas  przeznaczony  na  poszerzanie  wiedzy i  nabywanie 

             umiejętności

     ( 3 )  systematycznie  i  rzetelnie  przygotowywać  się  do  zajęć  szkolnych

     ( 4 )  wyrażać  szacunek  dla  symboli  narodowych  i  religijnych  ( godło,  krzyż )

     ( 5 )  dbać  o  honor  szkoły,  godnie  reprezentować    na  zewnątrz,  postępować 

              zgodnie  z  dobrem  szkolnej  społeczności  i  respektować  zasady  określone  w 

              przyjętym  do  realizacji  Programie  wychowawczym  szkoły

     ( 6 )  szanować  przekonania i  poglądy  innych  osób

     ( 7 )  przestrzegać  zasad  kultury  współżycia  w  odniesieniu  do  kolegów,  nauczycieli  i 

              innych  pracowników  szkoły,  z  należnym  szacunkiem  respektować  zalecenia  i 

              zarządzenia  dyrektora  szkoły,  wychowawcy  i  nauczycieli

     ( 8 )  być  odświętnie  ubranym  na  apelach,  akademiach  i  uroczystościach  szkolnych

     ( 9 )  przestrzegać  kultury  języka  w  szkole  i  poza  szkołą – nie  używać  wulgaryzmów 

              a  dbać  o  piękno  mowy  ojczystej

    ( 10 ) dbać  o  zdrowie  własne  i  innych  oraz  przestrzegać  zasad  higieny :

              ( a )  uczeń  nie  pali  tytoniu,  nie  pije  alkoholu,  nie  zażywa  narkotyków  i  innych  

                       środków odurzających

              ( b )  jest  czysty  i  schludny                                                                                     

              ( c )  nosi  obuwie  zmienne   

              ( d )  po  zakończonej  lekcji  opuszcza  salę  lekcyjną

    ( 11 )  przeciwstawiać  się  przejawom  brutalności  i  agresji  w  społeczności  szkolnej 

              poprzez  upomnienie  słowne  bądź  powiadomienie  nauczyciela

    ( 12 )  dbać  o  wspólne  dobro,  ład  i  porządek  w  szkole,  szanować  mienie  szkolne 

              ( rodzice  ucznia  ponoszą  odpowiedzialność  materialną  za  szkody  wyrządzone  

               umyślnie  przez  ich  dziecko )

    ( 13 )  wykazywać  troskę  o  utrzymanie  czystości  i  porządku  na  terenie  szkoły

    ( 14 )  przestrzegać  zasad  bezpieczeństwa  oraz  dbać  o  zdrowie  i  bezpieczeństwo  

              własne  i  swoich  kolegów

    ( 15 )  usprawiedliwienia  swoich  nieobecności  w  szkole

    ( 16 )  zapoznać  się  z  treścią  statutu  szkoły  i  przestrzegać  go. 

 

 

 

Rozdział   VIII

 

TRYB   SKŁADANIA   SKARG   W   PRZYPADKU    NARUSZENIA    PRAW   DZIECKA

 

 

§  9

 

 

1.  W  przypadku  naruszenia  praw  ucznia,  może  on  lub  jego  rodzice  ( prawni 

     opiekunowie )  wnieść  skargę.

     ( 1 )  Skargę,  w  zależności  od  jej  treści  ( kogo  lub  czego  dotyczy )  składa  uczeń  lub  

              jego  rodzice  ( prawni  opiekunowie )  do  organów  szkoły:

             ( a )  dyrektora  szkoły

             ( b )  rady  pedagogicznej

             ( c )  rady  rodziców

             ( d )  samorządu  uczniowskiego

 

 

Rozdział   IX

 

 

BEZPIECZEŃSTWO   UCZNIÓW   W   SZKOLE

 

 

§  10

 

 

1.  Szkoła  zapewnia  uczniom  bezpieczne  warunki :

( 1 )  podczas  zajęć  edukacyjnych

( 2 )  podczas  przerw  lekcyjnych  (  nauczyciele  prowadzą  dyżury  według  ustalonego  

         harmonogramu )

     ( 3 )   przed  zajęciami  i  po  skończonych  zajęciach  edukacyjnych  organizowane     

               zajęcia  świetlicowe  ( w  szczególności  dla  uczniów  dojeżdżających  autobusem )

( 4 )  podczas  oczekiwania  na  autobus

( 5 )  w  czasie  korzystania  ze  stołówki  szkolnej

     Zajęcia  świetlicowe  realizuje  się  w  oparciu  o  karty  zgłoszeń  rodziców  i  zgodnie  z   

     ramowym  planem  opracowanym  przez  prowadzącego  te  zajęcia.

 

 

 

 

Rozdział   X

 

ZAJĘCIA   DODATKOWE   DLA   UCZNIÓW

 

 

§  11

 

 

1.  Szkoła  za  zgodą  organu  prowadzącego  umożliwia  uczniom  ujawnianie  oraz 

     rozwijanie  zainteresowań  i  uzdolnień  w  ramach  kół  przedmiotowych,  zainteresowań.

 

2.  Działają  następujące  koła :

     ( 1 )  koło  informatyczne

     ( 2 )  koło  polonistyczno – redakcyjne

     ( 3 )  koło  plastyczne

     ( 4 )  koło  artystyczne  ( taneczne )

 

3.  Dodatkowo  za  odpłatnością  rodziców  szkoła  organizuje  dla  zainteresowanych  

     uczniów  naukę  gry  na  instrumencie.

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział   XI

 

POMOC   UDZIELANA   UCZNIOM

 

 

§  12

 

 

1. W  ramach  pomocy  psychologiczno – pedagogicznej  udzielanej  uczniom  szkoła  

    organizuje :

    ( 1 )  zajęcia  dydaktyczno - wyrównawcze

    ( 2 )  zajęcia  korekcyjno - kompensacyjne

    ( 3 )  zajęcia  logopedyczne

    ( 4 )  zajęcia  socjoterapeutyczne

    ( 5 )  porady,  konsultacje  dla  rodziców  i  nauczycieli.

 

2. Zajęcia  określone  w  §  12,  ust. 1.,  pkt  ( 2 ),  ( 3 ),  ( 4 )  realizowane    za  zgodą   

    organu  prowadzącego  szkołę – ilekroć  poradnia  psychologiczno – pedagogiczna     

    wskaże  potrzebę  organizowania   takich  dodatkowych  zajęć.

 

3.  Wszystkie  zajęcia  dodatkowe  o  charakterze  wyrównawczym  odbywają  się  za  zgodą  

     rodziców  dziecka,  wyrażoną  na  piśmie.

 

4.  Pomoc  psychologiczno – pedagogiczna  jest  realizowana  poprzez  ścisłą  współpracę  z 

     Poradnią  Psychologiczno – Pedagogiczną  w  Bieruniu.

 

5.  W  szkole  zatrudniony  jest  pedagog  oraz  logopeda.

 

6.  Do  zadań  pedagoga  należy :

     ( 1 )  rozpoznawanie  indywidualnych  potrzeb  uczniów  oraz  analizowanie  przyczyn

       niepowodzeń  szkolnych

     ( 2 ) organizowanie  i  prowadzenie  różnych  form  pomocy  psychologiczno –

             pedagogicznej  dla  uczniów,  rodziców  i  nauczycieli

     ( 3 ) podejmowanie  działań  profilaktyczno – wychowawczych  wynikających  z

            programu  wychowawczego  szkoły  w  stosunku  do  uczniów,  z  udziałem

            rodziców  i  nauczycieli

     ( 4 )  wspieranie  działań  opiekuńczo – wychowawczych  nauczycieli,  wynikających  z

       programu  wychowawczego  szkoły  i  programu  profilaktyki

     ( 5 )  działanie  na  rzecz  zorganizowania  opieki  i  pomocy  materialnej  uczniom

       znajdującym  się  w  trudnej  sytuacji  życiowej.

 

7.  Do  zadań  logopedy  należy :

     ( 1 )  przeprowadzanie  badań  wstępnych,  w  celu  ustalenia  stanu  mowy  uczniów,  w 

              tym  mowy  głośnej  i  pisma,

     ( 2 )  diagnozowanie  logopedyczne  oraz – odpowiednio  do  jego  wyników –

              organizowanie  pomocy  logopedycznej ,

     ( 3 )  przeprowadzanie  terapii  logopedycznej  indywidualnej  i  w  grupach  dzieci,  u  

              których  stwierdzono  nieprawidłowości  w  rozwoju  mowy  głośnej  i  pisma ,

     ( 4 )  organizowanie  pomocy  logopedycznej  dla  dzieci  z  trudnościami  w  czytaniu  i  

              pisaniu,  przy  ścisłej  współpracy  z  pedagogiem  i  nauczycielami  prowadzącymi 

              zajęcia  korekcyjno – kompensacyjne,

     ( 5 )  podejmowanie  działań  profilaktycznych  zapobiegających  powstawaniu  zaburzeń  

              komunikacji  językowej,  w  tym  współpraca  z  najbliższym  środowiskiem  ucznia

     ( 6 )  wspieranie  działań  wychowawczych  i  profilaktycznych  nauczycieli, 

              wynikających  z  programu  wychowawczego  szkoły  i  programu  profilaktyki. 

 

8.  Na  terenie  szkoły  działa  świetlica  socjoterapeutyczna  dla  dzieci  pochodzących  z  

     rodzin :  patologicznych,  wielodzietnych  i  niepełnych. Zajęcia  prowadzone    z  

     inicjatywy  Gminnej  Komisji  d/s  Rozwiązywania  Problemów  Alkoholowych (Uchwała

     Zarządu  Gminy  Bojszowy  nr 34/ 99  z  dnia  18  maja  1999 roku  w  sprawie  

     harmonogramu  prac  świetlic  socjoterapeutycznych  w  Gminie  Bojszowy ).

 

9.  Dla  dzieci  klas  I – II  z  odchyleniami  od  prawidłowej  budowy  ciała  oraz  

     wykazujących  obniżenie  ogólnej  sprawności  fizycznej  organizuje  się  w  ramach  

     godzin  do  dyspozycji  dyrektora  w  wymiarze  jednej  godziny  tygodniowo  gimnastykę  

     korekcyjno  – kompensacyjną.

     ( 1 )  Warunkiem  prowadzenia  przez  szkołę  tych  zajęć  jest  właściwe  określenie  

              potrzeb  na  podstawie  wskazań  lekarskich  lub  pielęgniarki  szkolnej  sprawującej  

              opiekę  medyczną  nad  uczniami.

     ( 2 )  Liczebność grupy zajęć  gimnastyki  korekcyjno – kompensacyjnej  nie  przekracza  

             12  osób.

     ( 3 )  W  przypadku  liczby  uczniów  w  grupie  mniejszej  niż  4,  dopuszcza  się  

              możliwość   tworzenia  zespołów  międzyklasowych.

 

10. Dzieci  z  rodzin  znajdujących  się  w  trudnej  sytuacji  życiowej  lub  materialnej  mogą  

    otrzymać  w  danym  roku  szkolnym  pomoc  w  formie :

    ( 1 )  zwolnienia  ze  składki  ubezpieczeniowej

    ( 2 )  bezpłatnego  zaopatrzenia  w  podręczniki  szkolne

    ( 3 )  darmowych  wejść  na  imprezy  kulturalno – oświatowe  organizowane  w  szkole  i  

             poza  szkołą

    ( 4 )  darmowych  obiadów

 

Rozdział   XII

 

ZASADY   WSPÓŁPRACY   Z   RODZICAMI   I    SPOSOBY

ROZWIĄZYWANIA    SPORÓW

 

 

§  13

 

 

1.  Rodzice    pierwszymi  wychowawcami  i  nauczycielami  swoich  dzieci  i  oni  ponoszą  

     główną  odpowiedzialność  za  ich  wychowanie  i  rozwój.

     Rodzice  mają  prawo  wpływać  na  politykę  oświatową  realizowaną  w  szkole. Mają   

     też  obowiązek  osobiście  włączać  się   w  życie  szkoły,  we  wszystkie  obszary  jej  

     działalności  i  stanowić  istotną  część  społeczności  lokalnej.

 

2.  Rodzice  mają  prawo  żądać  wysokiej  jakości  usługi  edukacyjnej.

     Mają  obowiązek  poznać  siebie  nawzajem,  współpracować  ze  sobą  i  doskonalić   

     swoje  umiejętności  „ pierwszych  nauczycieli ”  i  partnerów  w  kontakcie  szkoła – dom.  

 

3.  Wychowawcy  winni  utrzymywać  częste  kontakty  z  rodzicami. Fakt  odbycia  

     spotkania  jest  odnotowany  w  dzienniku. Kontakty  indywidualne  odbywają  się  raz  w  

     miesiącu  ( jest  to  dzień  otwarty  dla  rodziców ) – ostatni  wtorek  miesiąca.

     Zebrania  ogólne – nie  mniej  niż  trzy  razy  w  roku,  połączone  zwykle  z    

     wywiadówką.

     Z  każdego  zebrania  ogólnego  sporządzany  jest  protokół,  w  którym  między  innymi  

     zawarte    wnioski  do  realizacji  przez  nauczyciela  lub  dyrekcję.

 

4.  Na  pierwszym  ogólnym  spotkaniu  z  rodzicami  wychowawca  przedstawia  plan  pracy  

     wychowawczej – rodzice  mają  możliwość  wyrażenia  opinii  na  temat  tego  planu.

 

5.  Zanim  rodzice  uczniów  klasy  V  wyrażą  chęć  uczestnictwa  dziecka  w  zajęciach :   

     wychowanie  do  życia  w  rodzinie – nauczyciel  prowadzący  te  zajęcia  organizuje  dla

     rodziców  spotkanie,  podczas  którego  przedstawia  cele  i  treści  programowe  zajęć,  

     stosowane  środki  i  pomoce  dydaktyczne,  podręczniki.

     Spotkania  te  pozwalają  rodzicom  lepiej  zrozumieć  trudną  drogę  dziecka  ku  

     dorosłości,  zachodzące  w  dziecku  zmiany  w  okresie  dojrzewania,  by  mogli  

     prawidłowo  kierować  jego  rozwojem.

 

6.  Przynajmniej  raz  w  roku  rodzice  mają  możliwość  uczestniczyć  w  tzw. „ lekcjach  

     otwartych ”

 

7.  Nauczyciele  wychowawcy  angażują  rodziców  ( zwłaszcza  trójki  klasowe )  do  opieki  

     nad  dziećmi  podczas  wycieczek  szkolnych,  zabaw  i  imprez  klasowych.

 

8.  Rodzice,  wchodzący  w  skład  rady  rodziców  chętnie  angażują  się  w  sprawy  

     dotyczące  wszystkich  obszarów  działalności  szkoły.

     Deklarują  wolę  bliskiego,  partnerskiego  współdziałania  z  dyrekcją  szkoły,  

     nauczycielami  i  innymi  pracownikami  szkoły,  głównie  w  obszarze  wychowania  i   

     opieki.

 

9.  Szkoła  prowadzi  pedagogizację  rodziców. Problematyka  jest  ustalona  przy  

     współpracy pedagoga  szkolnego,  wychowawców  klas  oraz  dyrektora, nauczyciela – 

     prowadzącego  zajęcia   wychowania  do  życia  w  rodzinie.

 

 

§  14

 

 

1.  W  sytuacji  zaistnienia  w  szkole  konfliktów,  ich  rozwiązywanie  leży  w  gestii   

     dyrektora  szkoły,  rady  pedagogicznej  i  rady  rodziców.

     ( 1 )  Konflikty  dotyczące  stosunków  uczeń – nauczyciel  rozwiązuje  dyrektor  szkoły,  

              konsultując  w  razie  potrzeby  swoją  decyzję  z  radą  pedagogiczną.

     ( 2 )  Konflikty  dotyczące  stosunków  nauczyciel – rodzice  rozwiązuje  dyrektor  szkoły,  

              zasięgając  opinii  rady  rodziców  i  rady  pedagogicznej.

     ( 3 )  Konflikty  dotyczące  stosunków  nauczyciel – dyrektor  rozwiązuje  rada  

              pedagogiczna,  organ  prowadzący  szkołę  oraz  organ  nadzorujący  szkołę.

     ( 4 )  Konflikty  zaistniałe  wśród  nauczycieli  rozwiązuje  dyrektor  szkoły.

 

Rozdział  XIII

 

ORGANIZACJA   SZKOŁY

 

 

§  15

 

 

1.  Dyrektor  szkoły  i  rada  pedagogiczna  podaje  do  wiadomości  i  realizacji  ustalone  

     przez  Ministerstwo  Edukacji  Narodowej  i  Sportu  terminy  rozpoczynania  i  

     zakończenia  zajęć  dydaktyczno – wychowawczych,  przerw  świątecznych,  ferii  

     zimowych  i  letnich  w  oparciu  o  kalendarz  organizacji  roku  szkolnego.

 

2.  Podstawową  jednostką  organizacyjną  szkoły  jest  oddział  złożony  z  uczniów,  którzy 

     w  jednorocznym  kursie  nauki  danego  roku  szkolnego  uczą  się  wszystkich 

     obowiązkowych  zajęć  edukacyjnych  określonych  planem  nauczania  zgodnie  z  

     odpowiednim  ramowym  planem  nauczania  i  programem  wybranym  z  zestawu   

     programów  dla  danej  klasy,  dopuszczonym  przez  Ministerstwo  Edukacji  Narodowej 

     i  Sportu  do  użytku  szkolnego.

 

3.  Zestaw  programów  nauczania  dla  poszczególnych  oddziałów  zatwierdza  i  dopuszcza 

     do  realizacji  dyrektor  szkoły.

 

4.  Zestawy  programów  nauczania  dla  wszystkich  oddziałów  w  poszczególnych  etapach 

     edukacyjnych  tworzą  szkolny  zestaw  programów  nauczania.

 

5.  Liczba  uczniów  w  oddziale  wynosi  nie  więcej  niż  25  uczniów.

 

6.  Oddział  dzieli  się  na  grupy  na  zajęciach  z  informatyki  ze  względu  na  ograniczoną  

     ilość  stanowisk  przy  komputerze  ( 9  zestawów )  oraz  na  wybranych  zajęciach  z 

     wychowania  do  życia  w  rodzinie – w  oddziałach  o  dowolnej  liczbie  uczniów  ( grupa 

     dziewcząt,  grupa  chłopców ).

 

7.  Zajęcia  z  wychowania  fizycznego  w  klasach  IV – VI  prowadzone    w  grupach  

     liczących  od  12  do  25  uczniów;  przy  czym  w  klasach  V  i  VI – osobno  dla  

     dziewcząt  i  osobno  dla  chłopców.

 

8.  Godzina  lekcyjna  trwa  45  minut. 

 

9.  W  uzasadnionych  przypadkach  w  klasach  I – III  dopuszcza  się  prowadzenie  zajęć  

     edukacyjnych  w  czasie  od  30  do  60  minut,  zachowując  ogólny  tygodniowy  czas  

     zajęć  ustalony  w  tygodniowym  rozkładzie  zajęć.

 

 

 

Rozdział   XIV

 

ORGANIZACJA   NAUCZANIA,   WYCHOWANIA   I   OPIEKI

 

 

§  16

 

 

1.  Szczegółową  organizację  nauczania,  wychowania  i  opieki  w  danym  roku  szkolnym  

     określa  arkusz  organizacji  szkoły  opracowany  przez  dyrektora  szkoły  z  

     uwzględnieniem  szkolnego  planu  nauczania – do  dnia  30  kwietnia  każdego  roku.

 

2.  Arkusz  organizacji  szkoły  zatwierdza  organ  prowadzący  szkołę  po  zaopiniowaniu  

     przez  Kuratorium  Oświaty  w  Katowicach  do  dnia  30  maja  danego  roku.

 

3.  W  arkuszu  organizacji  szkoły  zamieszcza  się  w  szczególności :

     ( 1 )  liczbę  pracowników,  w  tym  pracowników  zajmujących  stanowiska  kierownicze

     ( 2 )  ogólną  liczbę  godzin  zajęć  edukacyjnych,  w  tym  finansowanych  ze  środków  

              przydzielonych  przez  organ  prowadzący  szkołę.

 

4.  Dyrektor  szkoły,  za  zgodą  organu  prowadzącego  może  tworzyć   stanowisko  

     wicedyrektora.

 

5.  Na  podstawie  zatwierdzonego  arkusza  organizacji  szkoły,  dyrektor  szkoły  z   

     uwzględnieniem  zasad  ochrony  zdrowia  i  higieny  pracy,  ustala  tygodniowy  rozkład  

     zajęć,  określający  organizację  zajęć  edukacyjnych.

 

6.  Za  zgodą  organu  prowadzącego,  w  szkole  mogą  być  tworzone  oddziały  

     integracyjne,  jeśli  zaistnieje  taka  potrzeba.

 

7.  Nauczyciel  prowadzi  pracę  dydaktyczno – wychowawczą  i  opiekuńczą  oraz  jest  

     odpowiedzialny  za  jakość  i  wyniki  tej  pracy  oraz  bezpieczeństwo  powierzonych  

     jego  opiece  uczniów.

 

 

 

§   17

 

1.  Zakres  zadań  i  obowiązków  nauczyciela :

     ( 1 )  dbałość  o  życie,  zdrowie  i  bezpieczeństwo  uczniów

     ( 2 )  poznawanie  ucznia,  jego  zdolności  i  zainteresowań,  środowiska  rodzinnego  i  

              warunków  zdrowotnych

     ( 3 )  systematyczne  i  rzetelne  przygotowywanie  się  do  zajęć  lekcyjnych  i  

              pozalekcyjnych

     ( 4 )  pełna  realizacja  przyjętych  programów  nauczania  i  przestrzeganie   

              wewnątrzszkolnych  zasad  oceniania

     ( 5 )  doskonalenie  zawodowe

     ( 6 )  tworzenie  warunków  do  aktywnego  i  twórczego  udziału  uczniów  w  procesie  

             dydaktycznym,  troska  o  ich  wszechstronny  rozwój

     ( 7 )  udzielanie  pomocy  uczniom  w  przezwyciężaniu  niepowodzeń  szkolnych

     ( 8 )  systematyczne  ocenianie  wiadomości,  umiejętności  oraz  postaw  uczniów,  

              wartościowanie  ich  wysiłku  i  wkładu  pracy

     ( 9 )  prowadzenie  obowiązującej  dokumentacji

    ( 10 ) udział  w  posiedzeniach  rady  pedagogicznej  i  realizowaniu  jej  uchwał

    ( 11 ) odpowiedzialność  za  pomoce  dydaktyczne  i  inne  mienie  powierzone  jego  

              opiece

    ( 12 ) sprawowanie  opieki  nad  powierzonymi  mu  organizacjami  uczniowskimi

    ( 13 ) współdziałanie  z  rodzicami  we  wszystkich  możliwych  obszarach  działalności  

             szkoły

    ( 14 ) sprawowanie  opieki  w  czasie  zajęć  organizowanych  poza  terenem  szkoły   

             ( wycieczki,  rajdy,  wyjazdy  do  kina,  teatru  itp. )

    ( 15 ) czuwanie  nad  bezpieczeństwem  uczniów  w  czasie  przerw  lekcyjnych

    ( 16 ) otwieranie  sal  lekcyjnych  przed  rozpoczęciem  każdych  zajęć  edukacyjnych  w  

              danym  oddziale  oraz  każdorazowe  ich  zamykanie  po  zakończeniu  zajęć

 

2.  Dyrektor  szkoły  powierza  każdy  oddział  szczególnej  opiece  wychowawczej  jednemu   

     z  nauczycieli  uczących  w  tym  oddziale  zwanym  dalej  wychowawcą.

 

3. Zadania  nauczyciela – wychowawcy :

    ( 1 )  Dla  zapewnienia  ciągłości  pracy  wychowawczej,  wychowawca  prowadzi 

             powierzony   oddział   od  kl. I-III  albo  od  kl. IV- VI.

    ( 2 )  Nauczyciel  wychowawca  sprawuje  opiekę  wychowawczą  nad  powierzonymi

            uczniami  i  kieruje  procesem  wychowania  , realizując  następujące  zadania:

            ( a  ) tworzenie  warunków  wspomagających  wszechstronny  rozwój  ucznia,  proces

                    jego  uczenia  się  oraz  ustawiczne  motywowanie  ucznia  do  dalszej  pracy,

            (  b  ) ukierunkowanie  ucznia  na  przygotowanie  do  życia  w  rodzinie   i  w

                     społeczeństwie,

            (  c  ) inspirowanie  i  wspomaganie  działań  pobudzających  postawy  kreatywne 

                     ucznia    w  procesie  zdobywania  umiejętności  i  gromadzenia  wiedzy,

            (  d  ) podejmowanie  działań  umożliwiających  rozwiązywanie  konfliktów  w 

                     zespole   klasowym  oraz  w  szkolnym  zespole  uczniowskim,

            (  e  ) otaczanie  indywidualną  opieką  powierzonych  wychowanków

                     poznawanie  sytuacji  rodzinnej  i  materialnej  ucznia,

            (  f  ) koordynacja  zamierzeń  i  zabiegów  dydaktyczno – wychowawczych

                     podejmowanych  przez  nauczycieli  uczących  w  danej  klasie,

            (  g  ) ocenianie  zachowania  wychowanków  według  przyjętych  zasad  Szkolnego

                     Systemu  Oceniania,

            ( h )  współdziałanie  z  rodzicami  w  zakresie  podnoszenia  wyników  nauczania, 

                     realizacji  założonych  celów  wychowawczych,  a  także  planowania  i  

                     organizowania  różnych  form  życia  klasowego  ( wycieczki,  imprezy ),

             ( i )  współpraca  z  pedagogiem  szkolnym  i  innymi  specjalistami  świadczącymi 

                     kwalifikowaną  pomoc  w  rozpoznawaniu  potrzeb  i  trudności  uczniów,

             ( j )  organizowanie  spotkań  z  rodzicami ( co najmniej  3  razy  w  ciągu  roku ), 

                     konsultacji  indywidualnych  z  rodzicami  w  wyznaczone  dni  (  co  najmniej  1 

                     raz  w  miesiącu ),  wizyt  w  domu  ( w  miarę  potrzeb ),

             ( k )  ponoszenie  odpowiedzialności  za  realizację  ścieżek  międzyprzedmiotowych

                      ( dot. wychowawców  kl. IV – VI )    

 

4. Z  funkcji  wychowawcy  mogą  być  zwolnione  kobiety  ciężarne  oraz  osoby  

      znajdujące  się  w  trudnej  sytuacji  życiowej.

 

5. Dla  zapewnienia  ciągłości  i  skuteczności  pracy  wychowawczej,  nauczyciel 

      wychowawca  opiekuje  się  danym  oddziałem  w  ciągu  całego  etapu  edukacyjnego  

      czyli  w  klasach  I – III  lub  IV – VI.

 

6. Rodzice,  uczniowie  bądź  rodzice  i  uczniowie  po  zapoznaniu  się  z  przydziałem  

      wychowawstw  mają  prawo  wystąpić  do  dyrekcji  szkoły  z  uzasadnionym  wnioskiem  

      o  zmianę  wychowawcy.

      ( 1 )  Wniosek  winien  być  sformułowany  na  piśmie.

      ( 2 )  Dyrektor  po  konsultacji  z  nauczycielem  oraz  podmiotem  wnoszącym  wniosek    

               podejmuje  ostateczną  decyzję.

      ( 3 )  O  decyzji  dyrektor  bezzwłocznie  informuje  zainteresowane  strony.

      ( 4 )  Nauczyciel  ma  prawo  uzyskać  uzasadnienie  decyzji  na  piśmie. 

 

 

 Rozdział    XV

 

ZASADY     REKRUTACJI    UCZNIÓW     DO     SZKOŁY

 

 

§   18

 

 

1.  Przyjęcie  dziecka  do  szkoły  odbywa  się  na  zasadzie  zapisania  zgodnie  z  listą  

     nazwisk  dzieci,  przynależnych  do  obwodu  szkoły,  sporządzoną  przez  Urząd  Gminy  

     w  Bojszowach.

     ( 1 )  granice  obwodu  dla  szkoły  określa  Uchwała  nr  V/ 37/ 99  Rady  Gminy  w  

              Bojszowach  z  dnia  24  lutego  1999  roku

 

2.  Dzieci  spoza  obwodu  szkoły  przyjmowane    na  prośbę  rodziców  lub  prawnych  

     opiekunów  za  zgodą  dyrektora  szkoły.

 

 

Rozdział   XVI

 

NAGRODY      I       WYRÓŻNIENIA

 

 

§  19

 

 

1.  Świadectwo  z  wyróżnieniem  otrzymuje  uczeń   klas  IV – VI  ze  średnią  ocen  co 

     najmniej  4,75  i  wzorowym  bądź  dobrym  zachowaniem.

     ( 1 )  Ocena  z  religii  nie  wchodzi  do  średniej  ocen.

 

2.  Nagroda  książkowa  przyznawana  jest  uczniom :

     ( 1 )  klas  I – III  za  szczególne  osiągnięcia  w  procesie  uczenia  się  potwierdzone  

             oceną  opisową

     ( 2 )  klas  IV – VI,  którzy  otrzymali  świadectwo  z  wyróżnieniem

     ( 3 )  wszystkich  klas,  którzy  uzyskali  wzorową  czyli  100 %  frekwencję.

 

3.  Dyplom  przyznawany  jest  uczniom  za  osiągnięcia  w  organizowanych  konkursach   

     lub   zawodach  sportowych.

 

4.  Pochwała  wychowawcy  udzielana  jest  uczniom  za  udział  w  pracach  na  rzecz  klasy.

 

5.  Pochwała  dyrektora  udzielana  jest  uczniom  za  udział  w  pracach  na  rzecz  szkoły,  w 

     tym  za :

     ( 1 )  organizowanie  imprez  ogólnoszkolnych

     ( 2 )  wybitne  osiągnięcia  w  nauce  i  sporcie

     ( 3 )  systematyczną  pomoc  w  nauce  słabszym  kolegom  i  koleżankom

     ( 4 )  inne  pozytywne  działanie  oraz  zachowanie

 

6.  Nagroda  rzeczowa  przyznawana  jest  za  osiągnięcia  w  konkursie  o  dowolnej 

     tematyce  na  szczeblu  wojewódzkim  lub  centralnym  ( zajęcie  I – III  miejsca ).

     ( 1 )  Wartość  nagrody  rzeczowej  uzgodniona  jest  z  radą  rodziców.

 

7.  Uczniów  nagradzają :

     ( 1 )  wychowawcy

     ( 2 )  nauczyciele  poszczególnych  zajęć  edukacyjnych

     ( 3 )  opiekun  samorządu  szkolnego

     ( 4 )  opiekun  Szkolnej  Kasy  Oszczędności

     ( 5 )  dyrektor  szkoły

     ( 6 )  rada  rodziców

     ( 7 )  organ  prowadzący  szkołę

 

 

Rozdział   XVII

 

KARY

                                                                      

 

§   20

 

 

1.  Uczniowie    karani  za  nieprzestrzeganie  statutu  szkoły  w  rozdziałach  dotyczących 

     ich  samych.

 

2.  Rodzaje  kar :

     ( 1 )  upomnienie  wychowawcy

     ( 2 )  upomnienie  dyrektora  szkoły

     ( 3 )  upomnienie  wychowawcy  lub  dyrektora  przed  zespołem  klasowym  

     ( 4 )  nagana  dyrektora  udzielona  publicznie  przed  społecznością  szkolną

    

3.  Dyrektor  szkoły  może  wystąpić  do  kuratora  oświaty  z  wnioskiem  o  przeniesienie 

     ucznia  do  innej  szkoły  w  przypadku,  gdy  uczeń  notorycznie  łamie  zasady  i  

     przepisy  obowiązujące  w  szkole,  ma  dużą  absencję,  jest  agresywny  i  niebezpieczny 

     dla  innych  uczniów  ( zastrasza  ich,  bije,  wyłudza  pieniądze,  itp. )  i  popadł  w  

      konflikt  z  prawem.

 

4.  O  zamiarze  zastosowania  wobec  ucznia  kary  w  postaci  przeniesienia  go  do  innej  

     szkoły – wychowawca  jest  zobowiązany  niezwłocznie  powiadomić  rodziców   

     ( prawnych  opiekunów ).

 

5.  Uczeń  może  odwołać  się  od  wykonania  kary  ( nie  dotyczy  kar  określonych  w  

     ust.  2  pkt, ( 1 ) i  ( 2 )  w  ciągu  siedmiu  dni  od  decyzji  orzeczenia  o  karze  w  

     formie  pisemnej  przy  poparciu  jednego  z  organów  szkoły  bądź  wychowawcy.

     Z  prośbą  o  odwołanie  kary  mogą  zwrócić  się  rodzice  ucznia  przy  poparciu  

     wychowawcy.

 

6.  O  zastosowaniu  kary  wychowawca  powiadamia  rodziców  w  ciągu  dwóch   dni, od  jej  

     udzielenia,  co  zostaje  potwierdzone  własnoręcznym  podpisem  jednego  z  rodziców,  

     złożonym  w   dzienniku  pod  treścią  odnotowanej  kary.

 

 

Rozdział    XVIII

 

BIBLIOTEKA

 

 

§   21

 

 

1.  Biblioteka  szkolna  jest  pracownią  szkolną,  służącą  realizacji  potrzeb  i  zainteresowań 

     uczniów,  zadań  dydaktyczno – wychowawczych  szkoły,  doskonaleniu  warsztatu  pracy  

     nauczyciela,  popularyzacji  wiedzy  pedagogicznej,  wiedzy  o  regionie  oraz  wiedzy  

     pedagogicznej  wśród  rodziców.  

 

2.  Pomieszczenie  biblioteki  umożliwia :

( 1 )  gromadzenie   zbiorów

( 2 )  korzystanie  ze  zbiorów   i  wypożyczanie  ich  poza  bibliotekę

( 3 )  prowadzenie  przysposobienia  czytelniczo – informacyjnego  uczniów  ( w  grupach  

         bądź  oddziałach )

 

3.  Z  biblioteki  mogą  korzystać  uczniowie,  nauczyciele  i  inni  pracownicy  szkoły  i  

     rodzice.

 

4.  Godziny  pracy  biblioteki  umożliwiają  dostęp  do  jej  zbiorów  podczas  zajęć  

     lekcyjnych  i  po  ich  zakończeniu.

 

5.  Biblioteka  szkolna  i  bibliotekarz  wypełniają  swe  funkcje  zgodnie  z  przepisami  

     wydanymi  przez   Ministerstwo   Edukacji  Narodowej    i  regulaminem  

     wewnętrznym.

 

6.  Obowiązki  dyrektora  szkoły   wobec  biblioteki :

     ( 1 )  dopilnowanie  protokolarnego  przekazania  zbiorów  przy  zmianie  bibliotekarza

     ( 2 )  zapewnienie  godzin  do  realizacji  wybranych  treści  edukacji   czytelniczej  i  

              medialnej

     ( 3 )  akceptowanie  zaproponowanego  przez  bibliotekarza  trybu  postępowania  z  

              czytelnikami  ( uczniami  i  nauczycielami  zalegającymi  ze  zwrotem  

              wypożyczonych   z  biblioteki  materiałów ).

 

7. Rada  Pedagogiczna  zatwierdza  regulamin  biblioteki,  dokonuje  analizy  jej  działalności,  

    ocenia  stan  czytelnictwa  uczniów.

( 1 )  wychowawcy  i  nauczyciele  poszczególnych  zajęć  edukacyjnych  znają  zbiory

   biblioteki  z  zakresu  nauczanego  przedmiotu  i  współpracują  z  bibliotekarzem,    

   uczestnicząc :

             ( a )  w  gromadzeniu  i  selekcji  zbiorów

             ( b )  w  przygotowaniu  uczniów  do  samokształcenia  i  w  rozwijaniu  ich  kultury   

                      czytelniczej

             ( c )  w  rozwijaniu  zainteresowań  czytelniczych  i  popularyzowaniu  wartościowej  

                     literatury

             ( d )  w  egzekwowaniu  zwrotu  książek  i  rozliczeń  za  materiały  zgubione  lub  

                     zniszczone   przez  uczniów

 

8.  Nauczyciel  bibliotekarz  nawiązuje  współpracę  z  bibliotekami  funkcjonującymi  w  

     jego  regionie,  zwłaszcza  z  biblioteką  publiczną  w  Bojszowach  Nowych  oraz  

     Bojszowach.

 

9.  Współpraca  przejawia  się  między  innymi  poprzez :

( 1 )  uzgadnianie  wspólnych  imprez  bibliotecznych

( 2 )  wymianę  materiałów  informatycznych

( 3 )  rozpowszechnianie  wiedzy  czytelniczej  wśród  rodziców

( 4 )  organizowanie  konkursów  czytelniczych  dla  dzieci

 

10.  Bibliotekarz  zajmuje  się :

( 1 )  gromadzeniem  zbiorów

( 2 )  ewidencją  materiałów  bibliotecznych  ( księgi  ewidencyjne,  ewidencja  wpływów,   

        ewidencja  ubytków )

( 3 )  selekcją  zbiorów

( 4 )  udostępnianiem  książek  i  innych  źródeł  informacyjnych

( 5 )  rozmieszczaniem  i  porządkowaniem  zbiorów  ( wyodrębnieniem  lektur,  

        księgozbioru  podręcznego,  księgozbioru  dla  nauczycieli )

 

11.  Bibliotekarz :

       ( 1 )  prowadzi  katalogi :  alfabetyczny,  rzeczowy,  tytułowy  dla  najmłodszych   

                czytelników,  kartoteki  pomocnicze  oraz  posiada  bogaty  księgozbiór  podręczny

       ( 2 )  tworzy  warunki  do  poszukiwania,  porządkowania  i  wykorzystywania  

                informacji  z  różnych  źródeł  oraz  efektywnego  posługiwania  się  technologią  

                informacyjną

       ( 3 )  rozwija  indywidualne  zainteresowania  czytelnictwem  oraz  aktywizuje  i  wyrabia     

                nawyki  czytania  i  uczenia  się  poprzez  organizowanie   różnych   działań 

                ( wystawy,  konkursy   )

       ( 4 )  organizuje  i  inspiruje  pracę  aktywu  bibliotecznego

 

12.  Działalność  informacyjna  biblioteki  szkolnej  jest  ściśle  związana  z  udostępnieniem  

      zbiorów,  zwłaszcza  księgozbioru  podręcznego.

 

13.  Nauczyciel  bibliotekarz  udziela  informacji :

( 1 )  bibliotecznych  ( np. jak  korzystać  z  katalogu )

( 2 )  rzeczowych  ( np.  dotyczących  faktów,  dat  lub  polegających  na  wskazaniu  

        źródeł  w / w  informacji )

( 3 )  tekstowych  ( cytat,  poszukiwany  tekst )

( 4 )  bibliograficznych  ( wskazanie  źródeł  bibliotecznych,  pomoc  w  znalezieniu  

        literatury  na  jakiś  temat,  opis  bibliograficzny,  spis  bibliograficzny )

 

14.  Do  najpopularniejszych  form  inspiracji  czytelnictwa  należą :

       wystawy  książek  i  czasopism,  apele  biblioteczne,  konkursy,  inscenizacje,  kiermasze  

       książek  itp. Bibliotekarz  organizuje  je  wspólnie  z  aktywem  bibliotecznym   i  przy  

       współpracy  z  nauczycielami  przedmiotów.

 

 

15.  W  bibliotece  szkolnej  pracują  łącznicy  klasowi  z  kl. 3 – 6 . Łącznicy    w  stałym  

       kontakcie  z  bibliotekarzem  i  wychowawcą  oraz  interesują  się  wynikami  

       czytelnictwa   uczniów  swojej  klasy  i  informują  na  lekcjach  z  wychowawcą,  służą 

       pomocą  młodszym  czytelnikom  w  wyborze  lektury.     

       Prowadzone    zeszyty  czytelnictwa  z  odpowiednimi  adnotacjami.

       Aktyw  formalnie  nie  zorganizowany  stanowią  czytelnicy,  chętnie  przebywający    w   

       wolnym  czasie  wśród  książek,  uczestniczą  w  porządkowaniu  pomieszczenia  

       bibliotecznego,  pomagają  doraźnie  w  konserwacji  księgozbioru.

 

16.  Najpóźniej  do  czerwca  uczniowie  oddają  książki  i  rozliczają  się  z  materiałów  

      zgubionych  lub  zniszczonych.

      Uczniowie,  którzy  odchodzą  ze  szkoły  w  ciągu  roku  szkolnego  muszą  rozliczyć  się  

      z  biblioteką  przed  odebraniem  dokumentów.

      Z  końcem  roku  szkolnego  również  nauczyciele  zwracają  wypożyczone  książki.

 

 

Rozdział   XIX

 

POSTANOWIENIA   KOŃCOWE

 

 

§   22

 

 

  1. Szkoła  prowadzi  i  przechowuje  dokumentację  zgodnie  z  odrębnymi  przepisami.

 

  1. Zasady  gospodarki  finansowej  szkoły  określają  odrębne  przepisy.
««« powrót
 
 


Interaktywna Polska