1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) samorząd uczniowski,
4) rada rodziców.
2. Dyrektor szkoły:
1) kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny, udziela nauczycielom instruktażu i pomocy,
3) planuje i właściwie organizuje pracę zgodnie z potrzebami środowiska szkolnego,
4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców w ramach ich kompetencji,
6) może wstrzymać wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkoły oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
7) odpowiada za majątek szkoły, dokumentację,
8) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
9) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
10) w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim,
11) jest przewodniczącym rady pedagogicznej,
12) powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z tego stanowiska po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady rodziców oraz rady pedagogicznej,
13) dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
3. Rada pedagogiczna działa na podstawie regulaminu rady pedagogicznej.
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły. Na plenarnych i nadzwyczajnych posiedzeniach rada w formie uchwał - zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
2) W skład rady wchodzą :
a) dyrektor jako przewodniczący,
b) nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3) W zebraniach rady lub określonych punktach programu tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni przez przewodniczącego lub na wniosek rady:
a) lekarze współpracujący ze szkołą, higienistka szkolna,
b) przedstawiciele samorządu uczniowskiego oraz organizacji społecznych i
związkowych działających na terenie szkoły,
c) przedstawiciele rady rodziców,
d) pracownicy ekonomiczni, administracji i obsługi szkoły.
4) Do podstawowych zadań rady należy:
a) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
b) okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki,
oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy szkoły,
c) organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechniania nowatorstwa
pedagogicznego,
d) współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów.
5) Rada na posiedzeniu plenarnym zatwierdza:
a) wyniki klasyfikacji i promocji uczniów,
b) roczny plan pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły po zaopiniowaniu przez radę rodziców,
c) wnioski zespołów przedmiotowych, doraźnych zespołów i komisji powołanych przez radę,
d) propozycje prowadzenia w szkole eksperymentów dydaktycznych i pedagogicznych, programy autorskie oraz indywidualny tok nauczania uczniów,
e) wnioski wychowawców klas oraz innych pracowników szkoły w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień oraz kar,
f) wniosek dyrektora szkoły do kuratora oświaty w sprawie przeniesienia ucznia do innej szkoły,
g) szkolne regulaminy o charakterze wewnętrznym,
g) tematykę wewnętrznego samokształcenia,
h) program i plan nauczania,
i) program i warunki prowadzenia przedmiotów dodatkowych.
6) Na posiedzeniu plenarnym rada opiniuje:
a) tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
b) wnioski dyrektora dotyczące organizacji pracy szkoły,
c) plan finansowy szkoły oparty na przyznanych limitach,
d) wnioski o przyznanie nauczycielom i pracownikom szkoły odznaczeń oraz innych form uznania,
e) propozycje przyznania nauczycielom stałych prac i zajęć związanych bezpośrednio z organizacją procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego w ramach przysługującego nauczycielom wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowych,
f) kandydatów do powierzenia im funkcji wicedyrektora.
4. Samorząd Uczniowski działa na podstawie regulaminu Samorządu Uczniowskiego.
1) Samorząd Uczniowski tworzą uczniowie Szkoły Podstawowej im. Wilhelma.Gawlikowicza w Bojszowach.
2) Samorząd Uczniowski działa za pośrednictwem organów.
3) Organami samorządu uczniowskiego są:
a) Rada Klasowa (3-5 osób),
b) Rada Młodzieży (3-5 osób),
c) Walne Zebranie Rady Młodzieży (Rada Młodzieży i Rady Klasowe Samorządu Uczniowskiego).
4) Samorząd Uczniowski za pośrednictwem Rady Młodzieży może i ma prawo przedstawić dyrektorowi szkoły wnioski i opinie dotyczące realizacji podstawowych praw uczniowskich, także wpływać na planowanie pracy wychowawczo-opiekuńczej, a w szczególności ma prawo do:
a) zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
b) jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
c) organizowania życia szkolnego umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym i możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
d) organizowania działalności kulturalnej, edukacyjnej, sportowej oraz rozrywki zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
e) redagowania i wydawania gazety szkolnej,
f) opiniowania pracy ocenianego nauczyciela,
g) przedstawienia radzie rodziców, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wniosków i opinii w sprawach dotyczących szkoły.
5. Rada rodziców działa na podstawie na podstawie regulaminu Rady Rodziców,
1) może występować do Rady Pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami wszystkich opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły,
2) opracowuje i uchwala regulamin swojej działalności, zgodnie ze Statutem Szkoły,
3) uczestniczy w tworzeniu planu pracy szkoły, pomaga w doskonaleniu i organizacji warunków pracy szkoły.
6. Wszystkie sprawy sporne są rozwiązywane przez organy szkoły. Każda ze stron po przeanalizowaniu sytuacji proponuje rozwiązanie i przekazuje je w ciągu 7 dni na ogólnym zebraniu członków danego organu.
7. W kwestiach spornych dyrektor szkoły jest zobowiązany do rozpatrzenia sprawy w ciągu 14 dni i udzielenia odpowiedzi zainteresowanym.
8. Dyrektor szkoły stanowi główną instancję odpowiadającą za wymianę informacji między organami szkoły.
Organizacja szkoły
§ 5.
1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy dopuszczonym przez MEN do użytku szkolnego.
2. Do sześcioletniej Szkoły Podstawowej im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach uczęszczają dzieci objęte obowiązkiem szkolnym z obwodu miejscowości Bojszowy i Jedlina*. Ponadto dopuszcza się zapisanie do szkoły ucznia spoza tego obwodu na wniosek rodziców za zgodą dyrektora.
3. Liczba uczniów w oddziale nie może przekraczać 30. Podstawą do utworzenia równoległego oddziału może być liczba 28 uczniów.
4. Organizację stałych, obowiązkowych i pozalekcyjnych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ucznia zaopiniowany przez radę pedagogiczną na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego.
5. Tygodniowy rozkład zajęć kl. od 1 do 3 szkoły podstawowej określa ogólny przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznaczone ramowym planem nauczania. Szczegółowy rozkład zajęć dziennych ustala nauczyciel, przestrzegając organizacji życia szkoły i siatki godzin.
§ 6.
1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach języków obcych oraz informatyki, również na zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń , w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach języków obcych oraz informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych , w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24 uczniów lub mniej niż 30 uczniów podziału na grupy na zajęciach, o których mowa w ust.2 , można dokonywać za zgodą organu prowadzącego szkołę.
4. Zajęcia z wychowania fizycznego w kl. od 4. do 6. prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
*Uchwała Rady Gminy 5/35/99 z dn.24.02.19999 w sprawie ustalenia granic obwodu Publicznej Szkoły Podstawowej
im. W. Gawlikowicza
§ 7.
1. Podstawowa forma pracy szkoły to zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w systemie klasowo-lekcyjnym.
2. Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzgodnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
3. Szkoła może organizować zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyklasowych, a także podczas wyjazdów w ramach „zielonej szkoły” i wycieczek.
4. Zajęcia nadobowiązkowe są organizowane w ramach posiadanych przez szkołę środków finansowych.
5. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych nie może być niższa niż 10 uczniów, a liczba uczestników zajęć gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej nie powinna przekraczać 12 uczniów.
6. Czas trwania poszczególnych zajęć w klasach 1-3 ustala nauczyciel prowadzący zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 8.Organizacja świetlicy.
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas pracy ich
rodziców lub organizację dojazdu do szkoły, szkoła organizuje świetlicę.
2. W szkole jest utworzone stanowisko nauczyciela świetlicy.
3. Kompetencje nauczyciela świetlicy:
1) kwalifikowanie dzieci na zajęcia świetlicowe w porozumieniu z rodzicami, wychowawcami, pielęgniarką szkolną oraz instytucjami pomocy społecznej,
2) ustalenie godzin funkcjonowania świetlicy i sporządzenie planu pracy,
3) zapewnienie opieki, bezpieczeństwa i higienicznych warunków,
4) prowadzenie rejestru dzieci szczególnej troski oraz organizowanie dla nich pomocy materialnej, dydaktycznej i wychowawczej,
5) udział w organizowaniu imprez szkolnych,
6) podczas zajęć świetlicowych stosowanie różnorodnych form (zabawy sportowo-rekreacyjne, gry stolikowe, czytanie lektur, odrabianie zadań domowych),
7) wykonywanie czynności wynikających z potrzeb szkoły,
4. Szkoła Podstawowa zapewnia uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia śniadania w stołówce szkolnej na 2 przerwach oraz spożycia obiadu podczas przerwy obiadowej,
a) Odpłatność za korzystanie z posiłków ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
b) Dyrektor Szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców może częściowo lub całkowicie zwolnić z odpłatności za korzystanie z posiłków ucznia znajdującego się w trudnej sytuacji materialnej lub wymagającego szczególnej opieki w zakresie dożywiania.
§ 9.Organizacja biblioteki.
1. Biblioteka szkolna jest pracownią służącą realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzacji wiedzy o regionie.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
3. Lokal biblioteki składa się z jednego pomieszczenia i umożliwia:
1) gromadzenie i opracowanie zbiorów,
2) korzystanie z księgozbioru podręcznego,
3) wypożyczanie zbiorów na zewnątrz biblioteki.
4. Udostępnianie zbiorów w bibliotece odbywa się pięć dni w tygodniu.
5. Biblioteką szkolną kieruje nauczyciel bibliotekarz zatrudniony wg norm określonych odrębnymi przepisami.
6. Zadania nauczyciela bibliotekarza obejmują pracę pedagogiczną i prace organizacyjno-techniczne.
7. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza:
1) w ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz:
a) udostępnia zbiory w wypożyczalni,
b) udziela informacji potrzebnych czytelnikom,
c) udziela porad przy wyborze lektury,
d) prowadzi zajęcia z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego,
e) opiekuje się zespołem uczniów pomagających bibliotekarzowi w pracy,
f) informuje na podstawie prowadzonej statystyki wypożyczeń o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach,
g) prowadzi różnorodne formy upowszechniania czytelnictwa (wystawy, konkursy).
2) w ramach prac organizacyjno-technicznych nauczyciel bibliotekarz:
a) gromadzi i opracowuje zbiory zgodnie z obowiązującymi normami bibliograficznymi,
b) zabezpiecza zbiory przed zniszczeniem,
c) sporządza plan pracy, okresowe i roczne sprawozdania,
d) prowadzi statystykę wypożyczeń i dziennik pracy biblioteki,
e) prowadzi warsztat informacyjny biblioteki.
8. Sprawy nieuregulowane w statucie zawarte są w regulaminie korzystania z biblioteki.
9. Nauczyciel bibliotekarz współpracuje z nauczycielami zgodnie z planem pracy szkoły na dany rok oraz w miarę potrzeby, udostępnia księgozbiór rodzicom i pracownikom szkoły.
10. Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły, który zarządza skontrum biblioteki, dba o jej protokolarne przekazanie przy zmianie pracownika.
§ 10.Arkusz organizacji szkoły.
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku po wcześniejszym pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną i organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych, dodatkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.
§ 11.Wicedyrektor szkoły
1. W szkole utworzone jest stanowisko wicedyrektora.
2. Wicedyrektor szkoły jest odpowiedzialny przed dyrektorem za powierzony odcinek pracy i zastępuje go w czasie jego nieobecności.
3. Pomaga dyrektorowi w całokształcie pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej, a zwłaszcza w zakresie podnoszenia wyników nauczania i wychowania.
4. Kompetencje wicedyrektora szkoły:
a) układanie tygodniowego rozkładu zajęć klas od 1-6,
b) dokonywanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli i prowadzenie w tym zakresie odpowiedniej dokumentacji,
c) hospitacje zajęć dydaktyczno-wychowawczych wg planu hospitacji,
d) kontrola bieżąca całej dokumentacji przebiegu nauczania,
e) wykonywanie aneksu do arkusza organizacyjnego w zależności od zmiany przydziału godzin,
f) kierowanie i ścisła współpraca z organizacjami działającymi na terenie szkoły,
g) organizowanie opieki nad nauczycielami rozpoczynającymi staż,
h) pełnienie funkcji przewodniczącego Komisji Inwentaryzacyjnej,
i) czuwanie nad poszanowaniem mienia szkolnego.
§ 12.Nauczyciele.
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Nauczyciele tworzą zespoły nauczycielskie, których zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora na wniosek zespołu.
4. Nauczycielom stażyście i kontraktowemu dyrektor przydziela nauczyciela- opiekuna stażu.
§ 13.Nauczyciel wychowawca.
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności :
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w rodzinie i społeczeństwie,
2) inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
3. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 2.
1) otacza indywidualna opieką każdego wychowanka,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego, ustala treść i formy zajęć tematycznych podczas godzin do dyspozycji wychowawcy,
3) czuwa nad frekwencją,
4) koordynuje zamierzenia i zabiegi dydaktyczno-wychowawcze podejmowane przez nauczycieli uczących w danej klasie,
5) współdziała z rodzicami w celu pełnej koordynacji oddziaływań wychowawczych oraz ich włączenia się w życie klasy i szkoły,
6) współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącym kwalifikowaną pomoc w rozpoznaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych.
4. Zadania wychowawcze realizowane są również poprzez stosowanie różnorodnych form współpracy z rodzicami, radnymi i władzami samorządowymi:
1) wyjazdy i wycieczki programowe i rekreacyjne, udział w imprezach szkolnych, środowiskowych i gminnych,
2) uczestnictwo lub organizacja imprez dla placówek Oświatowych w Gminie Bojszowy,
3) zebrania ogólne z rodzicami: co najmniej 3 razy w ciągu roku szkolnego, konsultacje indywidualne z rodzicami w wyznaczone dni: co najmniej 1 raz w miesiącu.
5. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej, poradni psychologiczno-pedagogicznej, nauczycieli doradców, wizytatorów Śląskiego Kuratorium Oświaty w Katowicach oraz innych instytucji.
§ 14.Pedagog.
1. W szkole jest stanowisko pedagoga.
2. Zadania pedagoga szkolnego:
1) Rozpoznanie uczniów zagrożonych niedostosowaniem i trudniościami wychowawczymi,
2) dokonywanie okresowej oceny sytuacji wychowawczej w szkole,
3) indywidualna opieka pedagogiczna uczniów,
4) praca korekcyjno-wyrównawcza z uczniami,
5) profilaktyka wychowawcza: konsultacje dla rodziców i nauczycieli, pogadanki dla rodziców, rozmowy z uczniami, interwencje w sytuacjach konfliktowych,
6) organizacja pomocy materialnej dla dzieci wymagających szczególnej troski,
7) współpraca z TPD, MOPS , pracownikiem środowiskowym przy Gminnym Zespole Opieki Zdrowotnej, współpraca ze Stowarzyszeniem "Trzeźwość Życia" i innymi organizacjami, i instytucjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom
8) stały kontakt z poradnią psychologiczno-pedagogiczną: kierowanie dzieci na badania psychologiczne, opiniowanie uczniów przenoszonych do szkoły specjalnej lub studium zawodowego,
9) współpraca z lekarzem, pielęgniarką szkolną,
10) realizacja programów profilaktycznych prowadzonych przez szkołę,
11) sporządzanie analizy wychowawczej szkoły za I i II semestr.
§ 15.Pomoc pychologiczno-pedagogiczna.
1. Szkoła organizuje i udziela uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w sprawie ucznia.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole polega na:
1) diagnozowaniu środowiska ucznia,
2) rozpoznawaniu możliwości oraz potrzeb ucznia,
3) rozpoznawaniu trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,
4) wspieraniu ucznia z wybitnymi zdolnościami,
5) organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
6) podejmowaniu działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego szkoły,
7) prowadzeniu edukacji prozdrowotnej,
8) wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być udzielana na wniosek:
1) ucznia,
2) rodziców,
3) nauczyciela,
4) pedagoga,
5) psychologa,
6) poradni psychologiczno-pedagogicznej.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest organizowana w szczególności w formie:
1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,
socjoterapeutycznych,
3) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
5. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów, którzy mają znaczne opóżnienia w uzyskaniu osiągnięć z zakresu określonych zajęć edukacyjnych, wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 4 do 8 uczniów.
6. Zajęcia specjalistyczne:
1) korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, prowadzą je nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie terapii pedagogicznej, liczba uczestników zajęć powinna wynosić od 2 do 5,
2) logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie w zakresie logopedii, liczba uczestników powinna wynosić od 2 do 4 uczniów,
3) socjoterapeutyczne organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami społecznymi, zajęcia prowadzą nauczyciele posiadający przygotowanie do pracy o charakterze terapeutycznym, liczba uczestników powinna wynosić od 3 do 10 uczniów.
7. O objęciu ucznia zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, zajęciami specjalistycznymi decyduje dyrektor szkoły kierując się opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej. Udział ucznia w tych zajęciach trwa do czasu zlikwidowania opóżnień edukacyjnych. O zakończeniu udzielania pomocy decyduje dyrektor na wniosek rodziców lub nauczyciela.
8. Warsztaty dla rodziców i nauczycieli organizuje się w celu doskonalenia umiejętności z zakresu komunikacji społecznej oraz umiejętności pedagogicznych.
9. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
§ 16.Uczeń.
1. Przyjęcie dziecka do szkoły odbywa się na zasadzie zapisania zgodnie z listą nazwisk dzieci przynależnych do obwodu szkoły sporządzoną przez Urząd Gminy w Bojszowach.
2. Do szkoły podstawowej uczęszczają w zasadzie uczniowie od 7 , ale nie wcześniej niż od 6 roku życia aż do ukończenia klasy 6.
3. Uczeń ma prawo do:
1) nauki i pomocy w niej ze strony nauczycieli, kolegów, poradni psychologiczno- pedagogicznej,
2) do poznania wymagań stawianych przez nauczycieli i sposobu sprawdzania wiadomości,
3) do jawności ocen poprzez wpisywanie ich do obowiązującego dzienniczka ucznia,
4) do poznania oceny z danego przedmiotu na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną, a w przypadku oceny niedostatecznej na miesiąc przed nią,
5) do jawności ocen cząstkowych zachowania w celu jego poprawienia w następnych miesiącach,
6) do opieki w szkole zapewniającej bezpieczeństwo i ochronę przed przemocą,
7) do właściwego traktowania i zachowania swojej godności,
8) do proponowania tematyki lekcji wychowawczych.
4. Uczeń ma obowiązek :
1) uczęszczać na zajęcia lekcyjne punktualnie i regularnie w odpowiednim stroju uczniowskim i obuwiu zmiennym,
2) być odpowiednio przygotowany do zajęć i posiadać niezbędne przybory,
3) wykorzystać w pełni czas zajęć lekcyjnych,
a) aktywnie uczestniczyć w zajęciach z zachowaniem dyscypliny i kultury,
b) wypełniać powierzone przez nauczyciela zadania.
4) kulturalnie zachowywać się , okazywać szacunek wszystkim pracownikom szkoły, koleżankom i kolegom,
5) nie używać wulgaryzmów, ani słowem, ani gestem,
6) pomagać młodszym , chroniąc ich przed agresją i innymi niebezpieczeństwami,
7) szanować majątek szkolny i cudzą własność,
8) dbać o porządek i estetykę pomieszczeń oraz zieleń w szkole oraz wokół niej,
9) dbać o swoją higienę,
10) mieć poczucie odpowiedzialności za życie oraz zdrowie innych.
5. Rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów reguluje Wewnątrzszkolny System Oceniania .
6. Od kar stosowanych wobec uczniów wg WSO przysługuje prawo do odwołania się do 3 dni od udzielonej kary do dyrektora szkoły. Wniosek o odwołanie się od kary składa uczeń lub jego opiekun prawny. Dyrektor w terminie do 14 dni jest zobowiązany rozpatrzyć
wniosek i w ciągu miesiąca zakończyć postępowanie wyjaśniające.
7. W przypadku naruszenia praw dziecka zawartych w Konwencji o prawach Dziecka skargi ucznia lub opiekuna prawnego przyjmuje dyrektor szkoły i rozpatruje jak w punkcie 6.
8. Podstawowe prawa dziecka zawarte w Konwencji o Prawach Dziecka:
Prawo do nauki, prawo do ochrony przed dyskryminacją, prawo do jak najlepszego zabezpieczenia interesu dziecka, prawo do życia i rozwoju, prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów, prawo do swobody myśli sumienia i wyznania, do swobodnego zrzeszania się, do ochrony prawnej w razie ingerencji w życie prywatne, prawo do ochrony przez państwo przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, prawo do wypoczynku i czasu wolnego, prawo do swobodnej wypowiedzi oraz otrzymywania i przekazywania informacji.
9. Po wyczerpaniu kar ustalonych w WSO dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły za: udowodnione przestępstwa lub wykroczenia, kradzieże, picie alkoholu, kontakt z narkotykami, stwarzanie zagrożenia dla innych, notoryczne niszczenie mienia szkolnego. Tak podjęta decyzja nie może utrudniać uczniowi spełnianie obowiązku szkolnego i musi rokować nadzieję na poprawę zachowania.
10. Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami,
demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej poprzez:
1) stałą opiekę nauczycieli - wychowawców w czasie pobytu dziecka w szkole (dyżury w czasie przerw, na wycieczkach, na lekcji),
2) projekcję filmów o tematyce profilaktycznej,
3) promocję zachowań koleżeńskich - na forum szkoły, np. wyróżnienia na apelu,
4) udział dzieci w zajęciach socjoterapeutycznych (pedagog szkolny),
§ 17.
1. Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Szkoła filialna używa pieczęci urzędowej szkoły, której organizacyjnie jest podporządkowana.
§ 18.
1. Szkoła posiada własny sztandar i związany z nim ceremoniał.
2. Opis sztandaru:
1) awers:
w kształcie prostokąta koloru czerwonego,
w środkowej części na okręgu wyhaftowane złotymi nićmi napis o treści :
„Szkoła Podstawowa w Bojszowach im. Wilhelma Gawlikowicza”,
w środku wyżej wymienionego okręgu wyhaftowany srebrnymi nićmi
„kaganek oświaty”.
2) rewers:
tło biało-czerwone (flagi państwowej), na którym wyhaftowany jest srebrnymi nićmi orzeł z koroną.
§ 19.
1. Imprezy szkolne integrujące szkołę ze środowiskiem:
1) udział dzieci w dożynkach gminnych,
2) Sprzątanie Świata,
3) jesienne ognisko klasowe,
4) Barbórka,
5) spotkanie ze Św. Mikołajem,
6) spotkanie wigilijne i wielkanocne,
7) jasełka,
8) Dzień Seniora,
9) Święto Wiosny,
10) Święto Ziemi,
11) Dzień Sportu,
12) Dzień Matki,
13) Turniej Miast i Gmin.
§ 20.
1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materialnej szkoły określają odrębne przepisy.
§ 21.
Zmiany w statucie wprowadza się Uchwałą Rady Pedagogicznej. Mogą one być dokonane tylko w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami o systemie oświaty.