P R O T O K Ó Ł I/2006 - 2006-02-22
KW 0913/ 1 / 2006
P R O T O K Ó Ł I/2006
Kontroli wewnętrznej – problemowej przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Bojszowy przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej mgr Agnieszkę Radwańską na podstawie upoważnienia nr 7/2005 wydanego przez Wójta Gminy Bojszowy.
Kontrolą objęto dokumentację przetargową dla zamówień udzielonych od dnia 01.02.2005r. do dnia trwania kontroli.
Kontrolę przeprowadzono w miesiącach: listopad / grudzień 2005r.
Zastosowano niestatystyczne techniki doboru próby do kontroli.
Regulacje obowiązujące w UG Bojszowy dotyczące zamówień publicznych:
- Regulamin postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych w UG Bojszowy stanowiący załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 0152/63/2005 Wójta Gminy Bojszowy z dn. 21.02.2005r.
- Ustawa Prawo Zamówień Publicznych ( Dz. U. z dn. 09.02.2004r. Nr 19 poz. 177 )
- Ustawa o finansach publicznych ( Dz. U. Nr 15 poz. 148 ).
Ustalenia kontroli:
Skontrolowano pięć wybranych postępowań przetargowych.
Poniżej przedstawiam informacje o przebiegu kontrolowanych postępowań przetargowych wraz ze wskazaniem na stwierdzone nieprawidłowości.
I. Przetarg pn. „WYPOSAŻENIE UG BOJSZOWY W SPRZĘT KOMPUTEROWY”
- Dnia 07.03.2005r. pismem OR- 3413/1/05 skierowano do Wójta Gminy wniosek o wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za przygotowanie i przeprowadzenie zamówienia publicznego. Określono wartość szacunkową zamówienia – kwota 47.000,00 zł, tryb udzielenia zamówienia – przetarg nieograniczony.
- Zgodnie z pkt. 2e rozdz. II Regulaminu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych w Urzędzie Gminy Bojszowy stanowiącego załącznik Nr 1 do Zarządzenia Nr 0152/63/2005 Wójta Gminy Bojszowy z dn. 21.02.2005r. wniosek powinien zawierać akceptację Skarbnika Gminy. We wniosku z dn. 07.03.2005r. brak kontrasygnaty Skarbnika Gminy.
- Ogłoszenie o przetargu oraz treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia zostały zatwierdzone przez Wójta Gminy dn. 07.03.2005r.
- Ogłoszenie o przetargu zamieszczono na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu Gminy.
- Brak zastosowania nazw i kodów określonych we Wspólnym Słowniku Zamówień przy opisie przedmiotu zamówienia ( art. 30 ust. 4 ustawy prawo zamówień publicznych ).
- Zamawiający określił kwotę wadium w wysokości 2.000,00 zł. Art. 45 ust. 3 ustawy prawo zamówień publicznych precyzuje iż kwotę wadium zamawiający określa w granicach od 0,5% do 3% wartości zamówienia. Skoro szacunkowa wartość zamówienia określona została w wysokości 47.000,00 zł. kwota wymaganego wadium przewyższa procentowo stawki określone w w/w ustawie.
- Kryterium wyboru ofert – 100% oferowana cena brutto.
- Z przeprowadzonego postępowania sporządzono protokół. Artykuł 96 ust. 1 wskazuje na podstawowe informacje jakie powinien protokół zawierać. Są to:
a) opis przedmiotu zamówienia,
b) informację o trybie udzielenia zamówienia,
c) informację o wykonawcach,
d) cenę i inne istotne elementy ofert,
e) wskazanie wybranej oferty.
Sporządzony dla kontrolowanego zamówienia protokół nie zawiera informacji o których mowa w ppkt. c, d, e.
Strona kontrolująca wskazuje na Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ( Dz. U. z dnia 21 kwietnia 2004r. ), w którym określono wzory protokołów wraz z załącznikami.
W kontrolowanym postępowaniu wypełniona została tylko część ogólna. Nie wypełniono natomiast części szczegółowej wraz z drukami ZP-14, ZP-15, ZP-16, ZP-18, ZP-19.
- Wpłynęło 10 ofert. Odrzucono 5 ofert jako nie odpowiadające treści SIWZ ( art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy prawo zamówień publicznych ).
- Wybrano ofertę przedsiębiorstwa VIST II Gliwice – oferowana cena brutto 42.602,40 zł.
- W dniu 11.05.2005r. zawarto umowę nr 31/05 pomiędzy Gminą Bojszowy a przedsiębiorstwem VIST II Gliwice. Umowa wpisana została do Rejestru umów Urzędu Gminy pod pozycją 34.
- Cała teczka obejmująca dokumentację przetargową prowadzona jest niechronologicznie, stwierdzono brak spisu spraw, niektóre pisma nie posiadają znaku sprawy. Jest to niezgodne z przepisami instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych ( Dz. U. z 1999r. Nr 112 poz. 1319 ).
II. Przetarg pn. „Zakup komputerów wraz z drukarką dla potrzeb Referatu Ochrony Środowiska Urzędu Gminy Bojszowy”.
- W dniu 23.05.2005r. pismem OŚR-3413/1/05 skierowano do Wójta Gminy pismo o zatwierdzenie trybu przetargu nieograniczonego na zakup komputerów. Określono w nim przedmiot zamówienia i szacunkową wartość zamówienia. Brak natomiast podania źródeł finansowania przedmiotu zamówienia oraz akceptacji Skarbnika Gminy. ( pkt. 2b i 2e rozdział II Regulaminu postępowania przy udzielaniu zamówień publicznych w Urzędzie Gminy Bojszowy ). Ponadto brak adnotacji Wójta wyznaczającej osobę do prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. ( pkt. 3 rozdział II w/w regulaminu ).
- W dniu 27.05.2005r. Wójt Gminy zatwierdził treść ogłoszenia oraz SIWZ .
- Ogłoszenie o przetargu zamieszczono na stronie internetowej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.
- Kwotę wadium określono w wysokości 400,00 zł.
- Kryterium wyboru ofert – 100% oferowana cena brutto.
- Wpłynęło 5 ofert. Wykluczono z postępowania dwóch wykonawców – nie złożono wadium w terminie.
- Nie wszystkie oferty spełniły wymóg pkt. 17.3 SIWZ zgodnie z którym wszystkie strony oferty winny być numerowane wg schematu nr kolejnej/całkowita liczba stron i podpisane przez osobę ( lub osoby ) upoważnione do reprezentowania oferenta.
- W przedłożonej stronie kontrolującej w dokumentacji przetargowej brak druku ZP-11 - Oświadczenia osób wykonujących czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia składają, pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności o których mowa w art. 17 ust. 1. Nie złożenie takiego oświadczenia stanowi czyn naruszenia dyscypliny finansów publicznych (art. 17 ust. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Dz. U. z 2005r. Nr 14 poz. 114 ).
Zwrócono się zatem do kierownika referatu ( pismo nr KW 0913/5/2005 z dnia 06.12.2005 ) o uzupełnienie brakujących druków. ( Zapytanie wraz z odpowiedzią stanowi załącznik nr 1 )
- Z prowadzonego postępowania sporządzono pisemny protokół - zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych oraz par. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ( Dz. U. z 2001r. Nr 71 poz. 646 ). Protokół sporządzono prawidłowo.
- Wybrano ofertę BIH „TENSOR” s.c. Piekary Śląskie – oferowana cena brutto 19.398,07 zł.
- W dniu 08.07.2005r. zawarta została umowa nr 46/05 pomiędzy Wójtem Gminy Bojszowy a firmą BIH „TENSOR” Piekary Śląskie. Umowa wpisana została do rejestru umów pod pozycją 49.
Uwagę strony kontrolującej zwrócił fakt, iż oferty nr 1 i nr 2 nie posiadały adnotacji odnośnie godziny ich wpływu. Zarówno ogłoszenie o przetargu jak i specyfikacja istotnych warunków zamówienia określały termin składania ofert na dzień 14.06.2005r. do godz. 14.30. Zatem udokumentowanie terminowości wpływu ofert do siedziby zamawiającego wymaga dokonania na kopertach pełnej rejestracji – zarówno daty jak i godziny wpływu.
III.. Przetarg pn. „Remont cząstkowy nawierzchni dróg lokalnych na terenie Gminy Bojszowy w roku 2005”.
- W dniu 16.03.2005r. pismem RTS-3412/1/05 skierowano do Wójta Gminy wniosek o wyrażenie zgody na uruchomienie przetargu oraz wyznaczenie osoby upoważnionej do przygotowania i przeprowadzenia postępowania. Podano szacunkową wartość zamówienia. Wniosek nie zawiera natomiast akceptacji Skarbnika Gminy oraz podania źródeł finansowania przedmiotu zamówienia.
- W dniu 16.03.2005r. Wójt Gminy zatwierdził treść ogłoszenia o przetargu oraz treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
- Brak zastosowania w opisie przedmiotu zamówienia nazw i kodów określonych we Wspólnym Słowniku Zamówień (art. 30 ust. 4 ustawy prawo zamówień publicznych )
- W treści ogłoszenia o przetargu zamieszczono zapis odnośnie sposobu pobrania specyfikacji – po wcześniejszym złożeniu wniosku o jej przekazanie. W dokumentacji przedłożonej stronie kontrolującej znajduje się tylko jeden wniosek o wydanie specyfikacji, natomiast z druków o pobraniu specyfikacji wynika że wydano ją trzem firmom.
- Kryterium wyboru oferty – 100% oferowana cena brutto.
- Wpłynęły dwie oferty. Wybrano ofertę Przedsiębiorstwa Robót Drogowo – Mostowych z Pszczyny – oferowana cena brutto – 57,34 zł/1m2.
- W dniu 18.04.2005r. zawarto umowę nr 25/05 pomiędzy Wójtem Gminy Bojszowy a Przedsiębiorstwem Robót Drogowo – Mostowych Pszczyna. Umowa wpisana została do rejestru umów pod pozycją 27.
IV Przetarg pn. Budowa Hali Sportowej w Bojszowach przy ul. Gościnnej.
- W dniu 24.02.2005r. wystosowano pismo do Wójta Gminy o akceptację procedury przetargowej. Podano tryb udzielenia zamówienia, określono przedmiot zamówienia. W dniu 28.02.2005r. wystosowano do Wójta Gminy Bojszowy pismo w sprawie powołania komisji przetargowej. W piśmie tym podano również wartość szacunkową przedmiotu zamówienia.
- Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 0152/64/2005 z dnia 01 marca 2005r. powołano Komisję Przetargową do przeprowadzenia w/w postępowania.
- W dniu 08.03.2005r. wysłano do Urzędu Zamówień Publicznych ogłoszenie o zamówieniu, które wydrukowano w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 49 z dnia 11.03.2005r. pod poz. 10879. Ogłoszenie to zostało anulowane przez Zamawiającego.
- W dniu 11.03.2005r. wysłano do Urzędu Zamówień Publicznych treść ogłoszenia, które skierowane zostało do druku w Biuletynie Zamówień Publicznych nr 52 z dnia 16.03.2005 pod pozycją 11588.
Ogłoszenie zamieszczono również na tablicy ogłoszeń UG Bojszowy. Brak potwierdzenia że ogłoszenie zamieszczono na stronie internetowej Urzędu ( art. 40 ust. 1 PZP ).
Uwagę strony kontrolującej zwrócił fakt, iż Wykonawca składający ofertę nr 2 złożył oświadczenie o zapoznaniu się i zaakceptowaniu dokumentacji i warunków uczestnictwa w przetargu określone w ogłoszeniu, które zostało anulowane przez Zamawiającego.
- Kwotę wadium określono w wysokości 50.000,00 zł.
- Kryterium wyboru oferty – najniższa cena.
- W dniu 28.04.2005r. wpłynęło do Urzędu Gminy zapytanie dot. dokumentacji przetargowej ( pismo 471/BG/04/05 ). W dniu 29.04.2005r. przygotowano odpowiedź na wystosowane zapytania ( pismo UG-RA:2220/3/2005 ), które przesłano faksem tym wykonawcom, którzy pobrali SIWZ. Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy prawo zamówień publicznych oświadczenia, wnioski, zawiadomienia, oraz informacje przekazane za pomocą teleksu, telefaksu lub drogą elektroniczną uważa się za złożone w terminie, jeżeli ich treść dotarła do adresata przed upływem terminu i została niezwłocznie potwierdzona pisemnie. W kontrolowanej dokumentacji widnieje pisemne potwierdzenie odbioru odpowiedzi na zapytania trzech spośród dziewięciu firm pobierających specyfikację.
- Wpłynęły dwie oferty. Wybrano ofertę firmy P.U.T. „RABA II” Sp. z o.o. z Jaworzna
- W dniu 01.06.2005r. zawarto umowę nr 33/05 pomiędzy Gminą Bojszowy a P.U.T. „RABA”. Wpisano do rejestru umów pod poz. 36.
- Z przeprowadzonego postępowania sporządzono protokół, zgodnie z drukiem ZP-1/PN
- Brak spisu spraw. Pisma posiadają niewłaściwe symbole klasyfikacyjne. Jest to niezgodne z przepisami instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych ( Dz. U. z 1999r. Nr 112 poz. 1319 ).
V. Przetarg pn. „Zakup komputera, drukarki, monitora i UPS”
- W dniu 20.07.2005r. pismem OR 3412/1/2005 skierowano do Wójta Gminy Bojszowy wniosek o zgodę na przeprowadzenie przetargu. Określono przedmiot zamówienia, wartość szacunkową, źródła finansowania. Wniosek zawiera akceptację Skarbnika oraz propozycje osoby prowadzącej przetarg.
- W dniu 21. 07. 2005r. Wójt Gminy zatwierdził treść ogłoszenia i SIWZ.
- Ogłoszenie zamieszczono na tablicy ogłoszeń UG Bojszowy oraz na stronie internetowej.
- Kwotę wadium określono w wysokości 240,00 zł.
- Kryterium wyboru oferty – 100% cena brutto.
- Nie złożono żadnej oferty.
- Z przeprowadzonego postępowania sporządzono protokół, zgodnie z drukiem ZP -2/PN.
- W związku z tym, że nie złożono ofert a została zawarta umowa z PUP na wyposażenie stanowiska pracy dla zatrudnionego bezrobotnego, wystąpiono do Wójta o akceptację zakupu sprzętu komputerowego w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Umowa Nr ZIR-AG-630-1-40/05 refundacji z Funduszu Pracy pracodawcy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego.
- W dokumentacji przetargowej zamieszczono ofertę firmy Tech – Com S.C. z dnia 08.08.2005r. na zakup zestawu sprzętu komputerowego. Firma złożyła oświadczenie o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu.
- W dniu 23.08.2005r. pismem OR 3412/1/2005 zwrócono się do Wójta Gminy o akceptację oferty firmy Tech – Com S.C.
- W dniu 24.08.2005r. zawarto umowę nr 54A/2005 – wpisano do rejestru umów pod poz. 59.
- Z prowadzonego postępowania sporządzono pisemny protokół - zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy prawo zamówień publicznych oraz par. 1 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego ( Dz. U. z 2001r. Nr 71 poz. 646 ). Protokół sporządzono prawidłowo.
Na tym czynności kontrolne zakończono.
Informacje końcowe:
Stosownie do par. 5 pkt. 3 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Gminy Bojszowy kontrolowany ma prawo w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia bądź zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu.
Niniejszy protokół zawiera 10 ( dziesięć ) stron kolejno numerowanych i parafowanych przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej.
Protokół sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach.
Załączniki do Protokołu:
Załącznik nr 1. – Wezwanie do uzupełnienia dokumentacji wystosowane do kierownika Referatu Ochrony Środowiska, Działalności Gospodarczej, Promocji i Rozwoju Urzędu Gminy Bojszowy wraz z odpowiedzią.
Bojszowy, dnia 04.01.2006r.
Kontrolujący:
............................................
…………………………….
PROTOKÓŁ
Kontroli wewnętrznej problemowej przeprowadzonej w Urzędzie Gminy Bojszowy przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej obejmującej zakresem
|