P R O T O K Ó Ł IV/2006 - 2006-03-13
KW 0914/2/2006
P R O T O K Ó Ł IV/2006
Kontroli wewnętrznej przeprowadzonej w dniach 07.02.2006r. do 20.02.2006r. z przerwą w dniu 16 i 17.02.2006r. w jednostce budżetowej pod nazwą Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bojszowach, mającym siedzibę w Świerczyńcu przy ul. Sierpowej 38.
Czynności kontrolne przeprowadzone zostały przez Inspektora ds. kontroli wewnętrznej Urzędu Gminy Bojszowy mgr Agnieszkę Radwańską na podstawie upoważnienia nr 2/2006 wydanego przez Wójta Gminy Bojszowy w dniu 06.02.2006r.
Zakres kontroli
Kontrolą objęto wydatki bieżące (za wyjątkiem wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń ) dokonane w 2005r., - w tym co najmniej 5% wydatków zrealizowanych w 2005r.
Informacje ogólne
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Bojszowach jako jednostka budżetowa utworzony został z dniem 1 stycznia 2004r. na podstawie Uchwały Rady Gminy Bojszowy nr XIV/80/2003 z dnia 03.12.2003r. Funkcję kierownika kontrolowanej jednostki powierzono Pani mgr Annie Młocek. Funkcję głównego księgowego sprawuje Pani Bożena Kończalska.
W okresie objętym kontrolą obowiązywały następujące przepisy wewnętrzne opisujące zasady rachunkowości:
Ø Zarządzenie Nr 1/0161/2005 kierownika GOPS w Bojszowach z dnia 10.01.2005r. w sprawie zasad ( polityki ) rachunkowości w GOPS w Bojszowach. Zarządzenie posiada następujące załączniki:
- załącznik nr 1 - Ogólne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych,
- załącznik nr 2 – Metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalenie wyniku finansowego,
- załącznik nr 3 – Sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych ( w tym zakładowy plan kont i wykaz kont ksiąg pomocniczych oraz opis systemu przetwarzania danych ),
- załącznik nr 4 – System służący ochronie danych ( w tym: dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów stanowiących podstawę dokonanych w nich zapisów ),
- załącznik nr 5 - metody i terminy inwentaryzowania składników majątkowych,
Ø Zarządzenie Nr 2/0161/05 Kierownika GOPS w Bojszowach z dnia 10.01.2005r. w sprawie obiegu i kontroli wewnętrznej dokumentów finansowo – księgowych w GOPS
Ø Zarządzenie Nr 3/0161/2005 kierownika GOPS z dnia 31.01.2005 w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego GOPS w Bojszowach
Ø Zarządzenie Nr 3/0161/2004 kierownika GOPS z dnia 08.01.2004r. w sprawie zasad postępowania i dokumentowania operacji kasowo – pieniężnych w kasie GOPS w Bojszowach oraz ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania
Ø Zarządzenie Nr 4/0161/2004 kierownika GOPS z dnia 08.01.2004r. w sprawie instrukcji ewidencji i kontroli druków ścisłego zarachowania .
Kontrolę zrealizowano w oparciu o:
- Ustawę o rachunkowości z dnia 29 września 1994r. ( Dz. U. z 2002r. Nr 76 poz. 694 z późn. zmianami)
- Ustawę o finansach publicznych z dnia 26 listopada 1998r. ( Dz. U. z 2003r. Nr 15 poz. 148 z późn. zmianami – obowiązywała do 01.01.2006r. ).
Od 01.01.2006r. obowiązuje ustawa z dnia 30 czerwca 2005r. – Dz. U. Nr 249 poz. 2104
- Ustawę o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 17 grudnia 2004r. ( Dz. U. z 2005r. Nr 14 poz. 114 z późn. zmianami )
- Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych z dnia 20 września 2004r. ( Dz. U. z 2004r. Nr 209 poz. 2132 z późn. zmianami )
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 marca 2001r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej ( Dz. U. Nr 24 poz. 279 z późn. zmianami - obowiązujące do 22.09.2005r. ),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej ( Dz. U. Nr 170 poz. 1426 - obowiązujące od 22.09.2005r. ).
Księgowość w kontrolowanej jednostce prowadzona jest od 01.01.2005r. komputerowo – przy użyciu programu „Perfect – Ekspert” DOS-FK firmy „Junisoftex” sp. z o.o.
Kontrolę rozpoczęto od sprawdzenia sporządzonych planów finansowych. Ustalono, że każdorazowa zmiana planu finansowego poprzedzona jest stosownym Zarządzeniem Wójta Gminy/Uchwałą Rady Gminy – kopia znajduje się w dokumentacji jednostki. Sporządza się także nowy plan zatwierdzany przez kierownika jednostki. Nie wniesiono zastrzeżeń.
W sprawozdaniu Rb 28S sporządzonym za miesiąc marzec 2005r. dla działu 852 rozdział 85214 § 3110 w kolumnie „Plan po zmianach” wpisano dane w wysokości 208.285,00 zł.
Zarządzeniem Nr 0151/103/2005 Wójta Gminy Bojszowy z dnia 09.03.2005r. zwiększono plan w dla w/w rozdziału i paragrafu o 9.236,00 zł. Zarządzeniem Nr 5/FN/2005 Kierownika GOPS dokonano zmiany ( zwiększenia ) omawianego paragrafu. Kwota planowanych wydatków po zmianie wynosiła zatem 217.521,00 zł a nie jak wykazano w sprawozdaniu 208.285,00 zł. Kwotę po zmianie wykazano w sprawozdaniu za miesiąc kwiecień 2005r.
Kontroli poddano wydatki bieżące zrealizowane w 2005r., prawidłowość zastosowania klasyfikacji budżetowej dla poszczególnych rodzajów wydatków, ich ujęcie w ewidencji księgowej oraz poprawność danych wykazanych w sprawozdaniach o wydatkach budżetowych.
Z wydatków zrealizowanych w miesiącu 03/2005 skontrolowano wydatki rozdziału 85154 – „Przeciwdziałanie alkoholizmowi” oraz wydatki rozdziału 85219 – „Ośrodki pomocy społecznej”:
§ 4170 – Wynagrodzenia bezosobowe:
· R-k 1/NB/2005 z dnia 28.02.2005r. – kwota do wypłaty 403,40 zł ( WB 34 z dnia 08.03.2005r. )
· R-k 2/WK/2005 z dnia 28.02.2005r. – kwota do wypłaty 339,20 zł ( WB 34 z dnia 08.03.2005r. )
· R-k 1/SM/2005 z dnia 28.02.2005r. – kwota do wypłaty 407,00 zł ( WB 34 z dnia 08.03.2005r. )
· Podatek od umów – kwota 91,20 zł ( WB z dnia 21.03.2005r. )
§ 4300 – Zakup usług pozostałych:
- FA 000411 z dnia 28.02.2005r. – kwota 22,74 zł ( WB 37 z dnia 14.03.2005r. )
- 31a/2005 z dnia 28.02.2005r. – kwota 519,48 zł ( WB 37 z dnia 14.03.2005r. )
- Nota 4/2005 z dnia 28.02.2005r. – kwota 593,17 zł ( WB 32 z dnia 03.03.2005r. )
- Nota 6/2005 z dnia 07.03.2005r. – kwota 36,83 zł ( WB 37 z dnia 14.03.2005r. )
- Nota 7/2005 z dnia 17.03.2005r. – kwota 615,00 zł ( WB 44 z dnia 24.03.2005r. )
- Nota 12/05 z dnia 21.03.2005r. – kwota 292,50 zł ( WB 44 z dnia 24.03.2005r. )
- PK 30/2005 z dnia 31.03.2005r. – kwota 150,52 zł – przeksięgowanie dot. FA 6/2005 z dnia 31.01.2005r. koszty energii elektrycznej zaksięgowano na § 4300, winno być na § 4260
§ 4210 Zakup materiałów i wyposażenia:
- FA 1138/05 z dnia 07.03.2005r. – kwota 819,12 zł ( WB 41 z dnia 21.03.2005r. )
- FA 734/F/05/D z dnia 08.03.2005r. – kwota 112,67 zł ( WB 41 z dnia 21.03.2005r. )
- FA 1247/05 z dnia 11.03.2005r. - kwota 65,38 zł ( WB 43 z dnia 23.03.2005r. )
- FA 1333/05 z dnia 17.03.2005r. - kwota 708,58 zł ( WB 46 z dnia 30.03.2005r. )
- FA 05043847 z dnia 14.03.2005r. - kwota 49,00 zł ( RK 00007 z dnia 18.03.2005r. )
- FA 10202372/000000025238725 z dnia 11.03.2005r. – kwota 126,00 zł ( RK 00007 z dnia 18.03.2005r. )
- FA 10202715/00000025493690 z dnia 23.03.2005r. – kwota 110,00 zł ( WB 41 z dnia 21.03.2005r. )
- Refundacja wydatków poniesionych ze środka specjalnego ( dot. FA 39/05 z dnia 05.01.2005r. ) – kwota 899,99 zł ( WB 47 z dnia 31.03.2005r. )
- R-k 010/2005 z dnia 01.02.2005r. – kwota 1.270,00 zł ( WB 32 z dnia 03.03.2005r. )
Dowody zostały sprawdzone, zatwierdzone do wypłaty. Dane wynikające z ewidencji księgowej zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniach o wydatkach RB 28S.
Z wydatków zrealizowanych w miesiącu 04/2005 sprawdzono wydatki rozdziału 85219 „Ośrodki pomocy społecznej”
§ 4410 Podróże służbowe krajowe:
- Polecenie wyjazdu służbowego nr 19/2005 z dnia 11.04.2005r – kwota 91,00 zł ( WB 55 z dnia 18.04.2005r. ). Brak wniosku o zgodę na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych.
- PWS nr 22/2005 z dnia 22.04.2005r. – kwota 160,04 zł ( WB 62 z dnia 27.04.2005r. )
- PWS nr 23/2005 z dnia 22.04.2005r. – kwota 4,90 zł ( WB 61 z dnia 26.04.2005r. )
- Ryczałt samochodowy ( umowa z dnia 03.01.2005r. ) - kwota 95,29 zł ( WB 51 z dnia 07.04.2005r. )
- Ryczałt samochodowy za miesiąc 03/2005 ( umowa z dnia 03.01.2005r. ) - kwota 56,77 zł ( WB 51 z dnia 07.04.2005r. )
- Ryczałt samochodowy za miesiąc 03/2005 ( umowa z dnia 03.01.2005r. ) – kwota 18,96 zł ( WB 51 z dnia 07.04.2005r. )
- Ryczałt samochodowy za miesiąc 03/2005 ( umowa z dnia 03.01.2005r. ) – kwota 98,26 zł ( WB 51 z dnia 07.04.2005r. )
- Podatek od ryczałtów – kwota 62,60 zł ( WB 57 z dnia 20.04.2005r. )
- FA 86 z dnia 30.04.2005r. – zwrot wydatków tyt. zakupu biletu miesięcznego dla pracownika socjalnego – kwota 86,00 zł ( WB 64 z dnia 29.04.2005r. )
Dowody zostały sprawdzone, zatwierdzone do wypłaty. Dane wynikające z ewidencji księgowej zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniach o wydatkach RB 28S.
Z wydatków zrealizowanych w miesiącu 06/2005 sprawdzono wydatki rozdziału 85219 „Ośrodki pomocy społecznej” oraz wydatki rozdziału 85154 „Przeciwdziałanie alkoholizmowi”
W trakcie kontroli strona kontrolująca zwróciła uwagę na brak podpisu kierownika jednostki ( lub osoby upoważnionej ) na sprawozdaniach RB 28S sporządzonych za okres od początku roku do 30.06.2005r. dla Dz. 852 Rozdz. 85295 § 3110.
Na sprawozdaniu RB 28S sporządzonym za okres od początku roku do 30.06.2005r. dla Dz. 852 Rozdz. 85214 § 3110 i 4330 również brak podpisu kierownika jednostki ( lub osoby upoważnionej ).
Zgodnie z obowiązującą w jednostce instrukcją obiegu i kontroli wewnętrznej dokumentów finansowo – księgowych sprawozdania zatwierdza główny księgowy i kierownik lub osoby upoważnione.
§ 9 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 sierpnia 2005r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej stanowi, iż kierownicy jednostek są obowiązani sporządzać sprawozdania rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno – rachunkowym. Zgodnie z § 10 w/w Rozporządzenia sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały. Podpisy na sprawozdaniach składa się odręcznie na każdym formularzu w miejscu oznaczonym. Pod podpisem umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.
§ 4210 Zakup materiałów i wyposażenia:
· FA 064/2005 z dnia 09.06.2005r. - kwota 3.495,30 zł ( WB 86 z dnia 13.06.2005r. )
· FA 2921/05 z dnia 13.06.2005r. – kwota 1.120,39 zł ( WB 92 z dnia 23.06.2005r. )
· FA 1645/F/05/D z dnia 13.06.2005r. – kwota 102,28 zł ( WB 92 z dnia 23.06.2005r.)
· FA 2977/05 z dnia 16.06.2005r. – kwota 38,21 zł ( WB 92 z dnia 23.06.2005r. )
· FA FV/12/06/05 z dnia 10.06.2005r. – kwota 355,17 zł ( WB 92 z dnia 23.06.2005r. )
§ 4300 Zakup usług pozostałych:
· FA 52/050540 z dnia 01.06.2005r. – kwota 183,00 zł ( WB 86 z dnia 13.06.2005r. )
· FA 000957 z dnia 31.05.2005r. – kwota 77,30 zł ( WB 83 z dnia 06.06.2005r. )
· R-k 050/2005 z dnia 02.06.2005r. – kwota 150,00 zł ( WB 83 z dnia 06.06.2005r. )
· FA 010/06/2005 z dnia 02.06.2005r. – kwota 320,00 zł ( WB 83 z dnia 06.06.2005r. )
· FA FRB 23450417/006/05 z dnia 10.06.2005r. – kwota 429,04 zł ( WB 92 z dnia 23.06.2005r. )
· FA 43/05 z dnia 07.06.2005r. – kwota 122,00 zł ( WB 87 z dnia 15.06.2005r. )
· FA FKA 08329226/006/05 z dnia 17.06.2005r. – kwota 121,95 zł ( WB 92 z dnia 23.06.2005r. )
· FA 002131/FV/2005 z dnia 20.06.2005r. – kwota 1.051,78 zł ( WB 93 z dnia 27.06.2005r. )
· Nota księgowa 7/06/GK z dnia 14.06.2005r. – kwota 41,36 zł ( WB 87 z dnia 15.06.2005r. )
· FA 58/2005 z dnia 30.04.2005r. – kwota 40,00 zł ( WB 71 z dnia 13.05.2005r. ). W miesiącu 06/2005 dokonano przeksięgowania w/w faktury z rozdz. 85154 na rozdz. 85219 na podstawie dokumentu PK nr 85/2005 z dnia 30.06.2005r.
Na sporządzonym dokumencie brak podpisu osoby sprawdzającej oraz brak zatwierdzenia przez kierownika jednostki – co jest sprzeczne z zapisem Instrukcji obiegu i kontroli wewnętrznej dokumentów finansowo – księgowych obowiązującej w jednostce, zgodnie z którym dowody PK podlegają kontroli, a zatwierdza je główny księgowy i kierownik.
Wydatek ten dotyczy badań lekarskich i winien być zaksięgowany na § 4280 – Zakup usług zdrowotnych. Z wyjaśnień złożonych przez główną księgową wynika, że tego paragrafu nie uwzględniono w planie finansowym jednostki, gdyż wydatki z tego tytułu ponoszone są w małych kwotach.
· Prowizja bankowa – kwota 40,00 zł ( WB 93 z dnia 27.06.2005r. )
§ 4330 Zakup usług przez jednostki samorządu terytorialnego od innych jednostek samorządu terytorialnego:
· R-k 22/2005 z dnia 20.06.2005r. – kwota 1.083,66 zł ( WB 93 z dnia 27.06.2005r. )
Dowody zostały sprawdzone, zatwierdzone do wypłaty. Dane wynikające z ewidencji księgowej zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniach o wydatkach RB 28S.
W miesiącu 07/2005 sprawdzono wydatki rozdz. 85154 „Przeciwdziałanie alkoholizmowi”, rozdz. 85219 „Ośrodki pomocy społecznej” oraz rozdz. 85228 „Usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze”.
§ 4300 Zakup usług pozostałych:
· Nota księgowa 24/05 z dnia 06.07.2005r. – kwota 1.200,00 zł ( WB 101 z dnia 07.07.2005r. )
· Nota księgowa 25/05 z dnia 06.07.2005r. – kwota 240,00 zł ( WB 107 z dnia 19.07.2005r. )
· Nota księgowa 9/07/GK z dnia 14.07.2005r. – kwota 177,06 zł ( WB 108 z dnia 20.07.2005r. )
· FA 001171 z dnia 30.06.2005r. – kwota 18,35 zł ( WB 101 z dnia 07.07.2005r. )
· FA 83/2005 z dnia 30.06.2005r. – kwota 519,48 zł ( WB 101 z dnia 07.07.2005r. )
§ 4430 Różne opłaty i składki:
· Polisa ubezpieczeniowa nr 250000222054 z dnia 20.07.2005r. – kwota 63,00 zł ( WB 110 z dnia 25.07.2005r. )
§ 4300 Zakup usług pozostałych:
· FA 1784/2005 z dnia 13.06.2005r. – kwota 97,60 zł ( WB 98 z dnia 04.07.2005r. )
· FA 100/2005 z dnia 29.06.2005r. – kwota 260,00 zł ( WB 98 z dnia 04.07.2005r. )
· FA 50/05 z dnia 04.07.2005r. – kwota 122,00 zł ( WB 101 z dnia 07.07.2005r. )
· FA 001171 z dnia 30.06.2005r. – kwota 116,24 zł ( WB 101 z dnia 07.07.2005r. )
· FA 52/050638 z dnia 01.07.2005r. – kwota 183,00 zł ( WB 102 z dnia 11.07.2005r. )
· FA 11/2005 z dnia 12.07.2005r. – kwota 305,00 zł ( WB 110 z dnia 25.07.2005r. )
· FA 00097/215/BOJ-000/2005 z dnia 14.07.2005r. – kwota 97,30 zł ( RK 00021 z dnia 14.07.2005r. )
· FA FV/2005/01829/G z dnia 14.07.2005r. – kwota 376,20 zł ( WB 110/05 z dnia 25.07.2005r. )
· FA FRB 23450417/007/05 z dnia 11.07.2005r. – kwota 624,33 zł ( WB 110 z dnia 25.07.2005r. )
· FA 047/050291 z dnia 11.07.2005r. – kwota 441,62 zł ( WB 110 z dnia 25.07.2005r. )
· FA FKA 08329226/007/05 z dnia 15.07.2005r. – kwota 129,03 zł ( WB 110 z dnia 25.07.2005r. )
· R-k 057/2005 z dnia 30.06.2005r. – kwota 150,00 zł ( WB 98 z dnia 04.07.2005r. )
· Nota księgowa 9/07/GK z dnia 14.07.2005r. – kwota 44,28 zł ( WB 108 z dnia 20.07.2005r. )
· Prowizja bankowa ( WB 122 z dnia 27.07.2005r. )
§ 4430 Różne opłaty i składki:
· Polisa nr 250000222054 z dnia 20.07.2005r. kwota 566,00 zł ( WB 110 z dnia 25.07.2005r. )
§ 4170 – Wynagrodzenia bezosobowe:
- R-k nr 7/SR/2005 z dnia 29.07.2005r. do umowy zlecenie – kwota 252,10 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
- Składka na ubezpieczenie zdrowotne ( od umów zleceń ) – kwota 25,50 zł ( WB 99 z dnia 05.07.2005r. )
- Podatek ( od umów zleceń ) – kwota 22,40 zł ( WB 108 z dnia 20.07.2005r. )
Dowody zostały sprawdzone, zatwierdzone do wypłaty. Dane wynikające z ewidencji księgowej zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniach o wydatkach RB 28S.
W miesiącu 08/2005 sprawdzeniem objęto wydatki rozdz. 85212 „Świadczenia rodzinne oraz składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z ubezpieczenia społecznego” oraz wydatki rozdz. 85219 „Ośrodki pomocy społecznej”.
§ 4210 Zakup materiałów i wyposażenia:
· FA 5502234 z dnia 26.07.2005r. – kwota 613,05 ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· FA 3975/05 z dnia 04.08.2005r. – kwota 178,06 ( WB 123 z dnia 18.08.2005r. )
§ 4300 Zakup usług pozostałych:
· FA 002975/FV/2005 z dnia 31.07.2005r. – kwota 142,74 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· FA 001333 z dnia 01.08.2005r. – kwota 104,24 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· FA 92/2005 z dnia 31.07.2005r. – kwota 40,00 zł ( WB 121 z dnia 12.08.2005r. ). Winno być zaksięgowane na § 4280.
· FA 52/050737 z dnia 01.08.2005r. – kwota 183,00 zł ( WB 121 z dnia 12.08.2005r. )
· FA 00112/215/BOJ-000/2005 z dnia 09.08.2005r. – kwota 100,00 zł – zapłacono gotówką w dniu 09.08.2005r.
· FA 55/05 z dnia 08.08.2005r. – kwota 122,00 zł ( WB 125 z dnia 22.08.2005r. )
· FA FRB 23450417/008/05 z dnia 09.08.2005r. – kwota 490,25 zł ( WB 126 z dnia 23.08.2005r. )
· FA 135/2005 z dnia 18.08.2005r. – kwota 145,00 zł ( WB 128 z dnia 23.08.2005r. )
· FA FKA 08329226/008/05 z dnia 17.08.2005r. – kwota 177,50 zł ( WB 132 z dnia 31.08.2005r. )
· FA 002526/FV/2005 z dnia 30.06.2005r. – kwota 76,07 zł ( WB 132 z dnia 31.08.2005r. )
· FA 2148/2005 z dnia 04.08.2005r. – kwota 97,60 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· R-k 065/2005 z dnia 01.08.2005r. – kwota 150,00 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· Prowizja bankowa – kwota 40,00 zł ( WB 130 z dnia 29.08.2005r. )
· Zapłata za szkolenie – kwota 145,00 zł ( WB 123 z dnia 18.08.2005r. ). Dokonano podwójnej zapłaty za szkolenie. W dniu 28.09.2005r. firma szkoleniowa dokonała zwrotu pieniędzy na konto Ośrodka – WB 149.
§ 4410 Podróże służbowe krajowe:
· Polecenie wyjazdu służbowego nr 42/2005 z dnia 29.07.2005r. – kwota 11,74 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· PWS nr 44/2005 z dnia 17.08.2005r. – kwota 32,30 zł ( WB 128 z dnia 25.08.2005r. )
· Ryczałt za miesiąc 07/2005 – kwota 151,63 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· Ryczałt za miesiąc 07/2005 – kwota 40,55 zł ( WB 117 z dnia 04.08.2005r. )
· Podatek dochodowy ( ryczałty ) – 46,00 zł ( WB 124 z dnia 19.08.2005r. )
Dowody zostały sprawdzone, zatwierdzone do wypłaty. Dane wynikające z ewidencji księgowej zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniach o wydatkach RB 28S.
W miesiącu 09/2005 :
Stwierdzono: sprawozdanie RB 28S za miesiąc 09/2005 sporządzone dla dz. 852 rozdz. 85219 nie zostało zatwierdzone przez kierownika jednostki ( brak podpisu ).
Sporządzono korektę dla w/w sprawozdania, które również nie zostało podpisane przez kierownika jednostki.
Sprawozdanie sporządzone za okres 01-09/2005 ( narastająco ) dla w/w działu i rozdziału również nie zostało podpisane przez kierownika jednostki. Ponadto na sprawozdaniu widnieją ślady tipeksowania.
Zestawienie obrotów i sald za miesiąc 09/2005 sporządzone w dniu 12.10.2005r. wykazuje niezgodność pomiędzy obrotami na koncie 130 – „Rachunek bieżący” a sprawozdaniem RB 28S w następujący sposób:
|
Zestawienie obrotów i sald |
Sprawozdanie RB28S |
Rozdz. 85219 § 4300 |
1.796,03 zł |
1.696,03 zł |
Rozdz. 85219 § 4210 |
2.716,33 zł |
2.816,33 zł |
W dniu 07.10.2005r. sporządzono korektę sprawozdania, w którym dla wymienionych rozdziałów i §§ wpisano kwoty wynikające z ksiąg rachunkowych.
Analogiczna sytuacja wystąpiła dla następujących §§ rozdziału 85219:
|
Zestawienie obrotów i sald |
Sprawozdanie RB28S |
Rozdz. 85219 § 4350 |
115,54 zł |
88,54 zł |
Rozdz. 85219 § 4430 |
0,00 zł |
27,00 zł |
Z analizy dowodów księgowych wynika, iż powyższa nieprawidłowość spowodowana jest przekazaniem środków na ZFŚS w kwocie powodującej przekroczenie planu finansowego.
Plan na ZFŚS wynosił 6.969,00 zł.
Środki przekazano w następującej wysokości:
- 4.770,00 zł w dniu 10.05.2005r.
- 1.900,00 zł w dniu 04.08.2005r.
- 326,00 zł w dniu 28.09.2005r.
Przekazano zatem kwotę o 27,00 zł przekraczającą plan finansowy, którą zaksięgowano w następujący sposób:
- na § 4440 - odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych – kwota 326,00 zł ( wg wyciągu bankowego )
- dokumentem PK nr 137/05 z dnia 30.09.2005r. przeksięgowano 27,00 zł z § 4440 na § 4350.
W dniu 07.10.2005r. dokonano zwrotu 27,00 zł na rachunek podstawowy.
Dokonano również korekty sprawozdania.
Sprawdzono wydatki rozdziału 85219 „Ośrodki pomocy społecznej”.
§ 4210 Zakup materiałów i wyposażenia:
· FA 4633/05 z dnia 08.09.2005r. – kwota 65,76 zł ( WB 144 z dnia 21.09.2005r. )
· FA 3805/F/05/D z dnia 05.09.2005r. – kwota 112,73 zł ( WB 142 z dnia 16.09.2005r.)
· FA 05/0108 z dnia 06.09.2005r. – kwota 2.513,20 zł ( WB 136 z dnia 06.09.2005r. )
· FA 4194/05 z dnia 18.08.2005r. – kwota 24,64 zł ( WB 133 z dnia 01.09.2005r. )
§ 4260 Zakup energii:
· Nota księgowa 13/09/GK z dnia 27.09.2005r. – kwota 178,72 zł ( WB 150 z dnia 29.09.2005r. )
· PK nr 134/05 z dnia 28.09.2005r. – przeksięgowanie wydatków ( zmniejszenie o 679,49 ). Dołączono notatkę służbową sporządzoną przez głównego księgowego. PK nie sprawdzone oraz nie zatwierdzone przez kierownika jednostki.
W miesiącu 10/2005 sprawdzeniem objęto wydatki rozdz. 85154 „Przeciwdziałanie alkoholizmowi” oraz 85219 „Ośrodki pomocy społecznej”.
§ 4210 Zakup materiałów i wyposażenia:
· FA 5020/05 z dnia 27.09.2005r. – kwota 1.472,52 zł ( WB 155 z dnia 07.10.2005r. )
· FA 54359 z dnia 13.10.2005r. – kwota 798,00 zł ( RK 00037 z dnia 13.10.2005r. )
· FA 5443/05 z dnia 13.10.2005r. – kwota 72,04 zł ( WB 166 z dnia 25.10.2005r. )
· FA 00447/05 z dnia 19.10.2005r. – kwota 2.110,60 zł ( WB 167 z dnia 26.10.2005r. )
§ 4430 Różne opłaty i składki:
· Polisa nr 0116316 z dnia 06.10.2005r. – kwota 71,00 zł ( RK 00036 z dnia 10.10.2005r. )
§ 4350 Zakup usług dostępu do sieci Internet:
· FA FRB 23450417/010/05 z dnia 10.10.2005r. – kwota 72,97 zł. ( WB 164 z dnia 20.10.2005r. ).
W sprawozdaniu wykazano kwotę 45,97 zł gdyż wydatek pomniejszono o 27,00 zł tyt. zwrotu środków z ZFŚS.
Sprawozdanie RB 27S za okres od 01-10/2005 sporządzone dla dz. 852 rozdz. 85212 ( zadania zlecone) nie zostało podpisane przez kierownika jednostki.
Sprawozdanie RB 28S za okres 10/2005 dla dz. 852 rozdz. 85219 nie zostało podpisane przez kierownika jednostki.
W miesiącu 11/2005 sprawdzono wydatki rozdziału 85219 „Ośrodki pomocy społecznej” oraz 85154 „Przeciwdziałanie alkoholizmowi”.
§ 4210 Zakup materiałów i wyposażenia:
· FA 369/11/2005 z dnia 09.11.2005r. – kwota 60,15 zł ( WB 178 z dnia 15.11.2005r. )
· FA 4704/F/05/D z dnia 21.11.2005r. – kwota 249,37 zł ( WB 187 z dnia 28.11.2005r.)
· FA 5952/05 z dnia 07.11.2005r. – kwota 8,85 zł ( WB 177 z dnia 14.11.2005r. )
§ 4240 Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek:
· FA 119/2005 z dnia 24.11.2005r. – kwota 762,02 zł .
Plan na w/w § na dzień 30.10.2005r. wynosił 2.966,00 zł. Pismem nr GOPS/544/071/05 z dnia 01.12.2005r. skierowano się do Urzędu Gminy Bojszowy o zmniejszenie § 4240 o kwotę 1.706,00 zł a zwiększenie § 4210 o tę kwotę. Zmiany dokonano Zarządzeniem nr 0151/150/2005 z dnia 30.11.2005r.
Plan po zmianach na § 4240 wyniósł 1.260,00 zł. W związku z powyższym wyksięgowano kwotę 697,44 zł na § 4210 ( do wysokości planu ). W sprawozdaniu miesięcznym w wydatkach wykonanych wykazano kwotę 64,58 zł.
Dokument PK nie podpisany przez kierownika jednostki.
Do dokumentu PK nr 174/05 z dnia 30.11.2005r. dołączono pismo dot. zaksięgowania listy gotówkowej nr GOPS/8123/20/38/XII/2005. Pismo zostało podpisane przez osobę sporządzającą – brak zatwierdzenia przez kierownika jednostki.
Sam dowód PK również nie został podpisany przez kierownika GOPS.
Miesiąc 12/2005 – sprawdzono rozdz. 85219 „Ośrodki pomocy społecznej”.
§ 4270 Zakup usług remontowych:
· FA 14/2005 z dnia 13.12.2005r. – kwota 10.000,00 zł ( WB 197 z dnia 14.12.2005r. )
Dowód został sprawdzony, zatwierdzony do wypłaty. Dane wynikające z ewidencji księgowej zgodne z danymi wykazanymi w sprawozdaniach o wydatkach RB 28S.
Na tym czynności kontrolne zakończono.
Informacje końcowe:
Stosownie do par. 5 pkt. 3 Regulaminu kontroli wewnętrznej Urzędu Gminy Bojszowy kontrolowany ma prawo w terminie 7 dni od daty podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia bądź zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu.
Niniejszy protokół zawiera 14 ( czternaście ) stron kolejno numerowanych i parafowanych przez inspektora ds. kontroli wewnętrznej.
Protokół sporządzono w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden pozostawiono w jednostce kontrolowanej.
Bojszowy, dnia 06.03.2006r.
Kontrolujący: Jednostka kontrolowana:
............................................ …………………………….
……………………………. ………………………….. |