U C H W A Ł A Nr IV/17/2002
Rady Gminy Bojszowy z dnia 30 grudnia 2002r.
w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2003.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591) oraz art. 4 1 ust. 2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz.U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 z późn. zmianami) na wniosek Wójta Gminy
RADA GMINY BOJSZOWY
u c h w a l a
§ 1
Przyjąć Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały .
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bojszowy.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i dotyczy roku 2003r.
Załącznik do uchwały
Nr IV/17/2002 Rady Gminy Bojszowy z dnia 30 grudnia 2002r.
GMINNY PROGRAM
PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2003 ROK.
UWAGI WSTĘPNE
Zdrowie jest często pojmowane jako pozytywny rezultat oddziaływania zachodzącego pomiędzy członkami społeczności, a fizycznym i społecznym środowiskiem, w którym żyją.
Alkohol jest jednym z istotnych elementów rzeczywistości. Wywiera on wpływ niemal na każdą sferę życia i dlatego winien być używany w sposób racjonalny.
Kształtowanie właściwej struktury i stylu spożycia napojów alkoholowych sprzyjają działania z zakresu promocji zdrowego i trzeźwego stylu życia, poprzez które poszczególne osoby otrzymują zrozumiałą i rzetelną wiedzę dotyczącą używania napojów alkoholowych umożliwiającą podejmowanie decyzji służących zdrowiu.
Zaniedbywanie konstruktywnych działań i decyzji służących zdrowiu społecznemu i trzeźwości owocuje narastaniem problemów związanych z nadużyciem alkoholu, które znajdują odzwierciedlenie w różnych sferach życia człowieka.
Do głównych problemów związanych z nadużyciem alkoholu możemy zaliczyć:
a) problemy zdrowotne, takie jak urazy, choroby i zgony spowodowane nadużyciem alkoholu, zatrucia alkoholem, marskość wątroby, polineuropatia, zawały serca, nadciśnienie, cukrzyca, zaburzenia psychiczne, nerwice itd.,
b) problemy mające charakter szkód społecznych, takich jak przemoc domowa związana z alkoholem, wykorzystywaniem dzieci, bezdomność, bezrobocie, rozbicie rodzin, rozwody, seperacje, niewydolność wychowawcza,
c) problemy związane z łamaniem prawa, takie jak nietrzeźwość w miejscach publicznych,
wykroczenia związane z alkoholem, nietrzeźwi kierowcy, wypadki drogowe, nie przestrzeganie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz nielegalna produkcja alkoholu,
d) problemy dotyczące picia dzieci i młodzieży, a szczególnie problem coraz wcześniejszej inicjacji alkoholowej oraz nasilanie się zjawisk uzależnień wśród młodzieży,
e) problemy w zakładach pracy, takie jak absencja i wypadki, przez to gorsza wydajność pracy oraz słaby rachunek ekonomiczny takiego zakładu pracy.
Podstawowym zadaniem Programu jest realizacja przez Gminę Bojszowy zadań w zakresie prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych i uzależnień , które obejmują w szczególności:
- zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacji dla osób uzależnionych od alkoholu,
- udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w rodzinie w celu podnoszenia świadomości zagrożeń jakie niosą uzależnienia od alkoholu i innych środków ,
- zasada czasowego lub stałego zakazu sprzedaży, podawania , spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych poza istniejącymi sferami chronionymi, które są określone w ustawie (art..14)
- wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Program integruje działania różnorodnych środowisk: służby zdrowia, policji, pomocy społecznej, oświaty, z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Jednym z celów programu jest przekazanie społeczności i instytucjom działającym na terenie gminy jasnej wiedzy na temat tego czym jest alkohol, uzależnienie od alkoholu oraz istota profilaktyki problemów alkoholowych i przemocy w życiu społecznym.
Istotą działania i wszelkich programów profilaktycznych jest propagowanie świadomych zachowań takich, aby człowiek potrafił podejmować decyzje i dokonywać wyborów w zakresie kontaktu z alkoholem oraz innymi substancjami uzależniającymi.
Program powinien również pomagać znaleźć w świecie zewnętrznym alternatywy dla nadużywania alkoholu.
DIAGNOZA SYTUACJI ALKOHOLOWEJ W GMINIE:
W pięciu miejscowościach gminy liczących 6281 mieszkańców, sprzedaż napojów alkoholowych w tym piwa prowadzona jest w 38 placówkach czyli na jeden punkt sprzedaży przypada 165 mieszkańców.
Według informacji Ośrodka Pomocy Społecznej z problemem alkoholowym boryka się
rocznie 80 rodzin.
Z pomocy gminnego punktu przeciwdziałania uzależnieniom skorzystało do dzisiejszego dnia 37 osób.
PODSTAWOWE CELE, STRATEGIE I ZADANIA GMINNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH
NA 2003 ROK.
Rada Gminy w Bojszowach świadoma zagrożeń jakie niesie spożywanie napojów alkoholowych oraz uwzględniając trzeźwość jako niezbędny warunek moralnego i materialnego dobra gminy przyjmuje Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
1. CELE OGÓLNE:
1) Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz zmniejszanie rozmiarów tych, które występują.
2) Zwiększanie zdolności do radzenia sobie z istniejącymi problemami alkoholowymi.
3) Propagowanie w społeczeństwie lokalnym zasad trzeźwości ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży.
4) Wspomaganie rodzin dotkniętych przemocą: udzielanie informacji, doradztwo, pomoc w załatwieniu niezbędnych formalności.
2. GŁÓWNE STRATEGIE PROGRAMU:
1) Wdrażanie racjonalnych reguł ograniczania dostępności alkoholu i kontroli lokalnego rynku napojów alkoholowych oraz zasad wydawania i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
2) Tworzenie warunków pełniejszego wykorzystania aktualnie działających placówek terapeutycznych i oświatowo – wychowawczych.
3) Budowanie profesjonalnej infrastruktury do realizacji programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie. 4) Upowszechnianie informacji na temat kierunków, zadań i rezultatów działań podejmowanych w sferze rozwiązywania problemów alkoholowych na poziomie lokalnych społeczności oraz instytucji działających na terenie gminy.
5) Uściślenie współpracy z instytucjami lokalnymi działającymi na terenie gminy wspierającymi rodzinę: MOPS, policja, służba zdrowia, placówki oświatowe.
6) Współpraca merytoryczna i finansowa z innymi gminami, miastami, wojewodą, Urzędem Marszałkowskim w Katowicach oraz Państwową Agencją Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych w realizacji wybranych zadań o charakterze inwestycyjnym, o zasięgu wykraczającym poza terytorium gminy.
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE DO REALIZACJI W 2003 ROKU OBEJMUJĄ:
I. Zwiększenie dostępności i skuteczności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu. narkotyków i innych środków uzależniających.
1) Podejmowanie czynności zmierzających do objęcia leczeniem osób uzależnionych od alkoholu przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, a zwłaszcza:
a) prowadzenie rozmów profilaktycznych zachęcających do podjęcia leczenia dobrowolnego,
b) kierowanie na badania pozwalające ustalić stopień uzależnienia od alkoholu- wydanie opinii przez biegłego, oraz finansowanie tych badań ,
c) kierowanie do sądów wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.
2) Poszerzenie kontaktów z kuratorami sądowymi wykonującymi nadzór nad osobami poddanymi leczeniu odwykowemu.
3) Finansowanie szkoleń i kursów dla osób zajmujących się problemami alkoholowymi w gminie, w tym dla członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz osób zajmujących się działalnością świetlic socjoterapeutycznych.
4) Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej poprzez Stowarzyszenie „Trzeźwość Życia”, którego gmina jest członkiem wspierającym, opłacającym ustaloną składkę.
5) Porady, informacje i konsultacje prowadzone przez Punkt Konsultacyjny AA w Bojszowach , którego utrzymanie finansowane jest ze środków pochodzących z opłat za sprzedaż alkoholu.
6) Przygotowanie i finansowanie odpowiednich programów terapeutycznych , treningów asertywności, komunikacji małżeńskiej, walki ze stresem itp.
7) Zatrudnianie w razie potrzeby konsultanta specjalisty w zakresie terapii
uzależnień.
8) Zakup i dystrybucja materiałów informacyjnych .
9) Prowadzenie badań w środowisku lokalnym w zakresie przemocy w rodzinie.
10) Organizowanie lokalnych imprez rozrywkowych , sportowych i turystycznych dla młodzieży – bez alkoholu, ze specjalnym programem terapeutycznym.
11) Wspieranie organizacyjne i finansowe wszelkich form zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży w celu stworzenia alternatywy dla spożywania alkoholu w tym głównie:
- organizacja imprez sportowych , kulturalnych i turystycznych,
- pomoc dla organizacji zajmujących się młodzieżą,
- pomoc w utrzymaniu obiektów służących propagowaniu zdrowego modelu życia,
- organizowanie konkursów o tematyce przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w rodzinie.
12) Współfinansowanie działalności w zakresie terapii uzależnień oraz pomocy psychologicznej prowadzonej przez Izbę Wytrzeźwień w stosunku do zatrzymanych do wytrzeźwienia.
13) Kontynuacja szkoleń dla sprzedawców alkoholu.
II. Udzielanie pomocy psychologicznej , prawnej rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, a w szczególności działalność w zakresie ochrony przed przemocą w rodzinie.
1) Kontynuowanie działalności Punktu Konsultacyjnego, którego zadaniem jest udzielanie pomocy informacyjnej osobom uzależnionym i członkom ich rodzin oraz udzielanie porad osobom uzależnionym od alkoholu, narkotyków i innych środków uzależniających.
2) Prowadzenie interwencji domowej przez funkcjonariuszy policji w sytuacji przemocy w rodzinie.
3) Udzielanie pomocy materialnej przez Ośrodek Pomocy Społecznej członkom rodzin osób uzależnionych po dokładnym rozeznaniu ich potrzeb i sporządzeniu wywiadu środowiskowego.
4) Współpraca z Komendą Rejonową Policji oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie realizacji tzw. procedury „Niebieskich Kart”.
5) Pomoc dla ofiar przemocy prowadzona przez Punkt Konsultacyjny AA.
6) Współpraca z gminami powiatu w zakresie tworzenia ośrodka walki z przemocą w rodzinie.
7) Edukacja publiczna w zakresie działania przemocy, tworzenia lokalnej koalicji i grup samopomocowych dla ofiar przemocy.
8) Kontynuowanie wyjazdów dzieci z rodzin z problemem alkoholowym na obozy socjoterapeutyczne, kolonie z programem profilaktycznym.
9) Organizowanie półkolonii w okresie wakacji letnich dla dzieci ze świetlic socjoterapeutycznych.
10) Kontynuowanie działalności świetlic dla dzieci szkolnych z programem socjoterapeutycznym, prowadzonych przez odpowiednio przygotowane osoby.
11) Wyposażenie świetlic w pomoce i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć.
12) Prowadzenie wraz z ośrodkiem terapeutycznym Stowarzyszenia „Trzeźwość życia” i Izbą Wytrzeźwień terapii w formie: - psychoedukacji,
- treningu zachowań asertywnych,
- terapii dla ofiar przemocy oraz dla osób współuzależnionych,
- terapii dla dzieci alkoholików,
- terapii dla dorosłych dzieci alkoholików,
- terapii rodzinnej (trening zachowań rodzicielskich).
III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży.
1) Organizowanie i prowadzenie na terenie szkół i innych placówek oświatowo- wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
(między innymi „Zanim spróbujesz”, ”Noe”, „Elementarz”, filmy – „Siedem kroków”, „Spójrz inaczej”) 2) Finansowanie programów profilaktycznych w ramach pobytu dzieci na „zielonych szkołach” – po przedłożeniu programu i potwierdzeniu jego realizacji.
3) Edukacja rodziców i wychowawców w zakresie pomagania młodzieży w utrzymaniu abstynencji .
4) Zmobilizowanie pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej, policji, służby zdrowia, oświaty do rozpoznawania i przeciwdziałania zjawiskom uzależnień i przemocy.
5) Rozpowszechnianie wiedzy na temat prowadzenia zdrowego stylu życia (broszurki, plakaty pogadanki).
6) Finansowanie i rozpowszechnianie literatury fachowej w zakresie zwalczania uzależnień („Remedium”, „Świat problemów alkoholowych” , „Problemy alkoholizmu”) w szkołach , w ośrodku zdrowia, bibliotekach.
7) Poinformowanie właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych o obowiązku przestrzegania przepisów ustawy oraz uchwał Rady Gminy w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz zasad przyznawania , kontroli i cofania zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
8) Wspieranie i dofinansowanie działań podejmowanych przez organizacje i koalicje trzeźwościowe między innymi utworzenie klubu abstynenta.
9) Propagowanie pozytywnych wzorów zachowań poprzez wspieranie imprez bezalkoholowych.
10) Przeprowadzanie na terenie gminy własnych sondaży, lokalnych diagnoz i ekspertyz w celu oceny aktualnego stanu problemów związanych z uzależnieniami i przemocą w rodzinie.
IV. Zasady wynagrodzenia członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .
1) Członkom Gminnej Komisji Rozwiązań Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie za udział w pracach komisji.
2) Wynagrodzenie ustala się w kwocie 30 zł brutto za każde posiedzenie komisji.
3) Wynagrodzenie płatne jest na zasadach umowy cywilno – prawnej.
Załącznik Nr 2 do uchwały
Rady Gminy Bojszowy
7 grudnia 2000r.
SZCZEGÓŁOWE ZASADY
WYDAWANIA I COFANIA ZEZWOLEŃ NA PROWADZENIE SPRZEDAŻY NAPOJÓW AKLKOHOLOWYCH PRZEZNACZONYCH DO SPOŻYCIA NA MIEJSCU LUB POZA MIEJSCEM SPRZEDAŻY ORAZ KONTROLI PRZESYRZEGANIA ZASAD OBROTU TYMI NAPOJAMI.
I. Zasady wydawania zezwoleń na obrót alkoholami.
1) Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży za wyjątkiem piwa wydawane są w ramach limitu określonego odrębną uchwałą Rady Gminy Bojszowy.
2) Zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia poza miejscem sprzedaży mogą być wydawane dla :
a) sklepów branżowych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych,
b) wydzielonych stoisk w innych placówkach handlowych.
Warunkiem uzyskania zezwolenia jest przedstawienie pozytywnej opinii właściciela lokalu oraz pozytywnej opinii Państwowego Terenowego Inspektora Sanitarnego.
3) Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży może być wydane dla lokali gastronomicznych spełniających wymogi sanitarne oraz budowlane, po przedstawieniu:
- pozytywnej opinii właściciela lokalu
- pozytywnej opinii Państwowego Terenowego Inspektora Sanitarnego.
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży za wyjątkiem piwa może być wydane dla zakładów gastronomicznych, w których prowadzona jest sprzedaż na miejscu wyrobów kulinarnych dostarczanych z zewnątrz w formie gotowej do konsumpcji lub przygotowanych na miejscu.
4) Zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych w czasie i miejscu organizowanych zabaw i uroczystości oraz imprez odbywających się na otwartym powietrzu mogą być wydawane jednorazowo podmiotom gospodarczym posiadającym zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych oraz jednostkom Ochotniczych Straży Pożarnych po uzyskaniu pozytywnej opinii:
- organizatora imprezy,
- właściciela (administratora lub zarządcy) nieruchomości . |