U C H W A Ł A  Nr III/ 14 /2002
Rady Gminy Bojszowy z dnia 20 grudnia 2002r. 
  
STATUT GMINY BOJSZOWY
  
      Na podstawie art. 5b ust.2 i 3, art.11b ust.3, art. 18 ust.2,pkt 1,art.18a ust.1, art.22 ust.1, art.35 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r.Nr 142,  poz.1591 z póżn.zmianami)
 
RADA GMINY BOJSZOWY
u  c  h  w  a  l  a 
  
  
Rozdział I 
Postanowienia ogólne 
  
§ 1 
  
Mieszkańcy gminy Bojszowy stanowią z mocy prawa wspólnotę samorządową. 
  
§ 2 
  
  
 1. Gmina Bojszowy położona jest w powiecie Bieruńsko-Lędzińskim w województwie śląskim. 
 2. Obszar gminy obejmuje obręby geodezyjne – Bojszowy Stare, Bojszowy Nowe, Jedlina ,   
     Międzyrzecze, Świerczyniec o ogólnej powierzchni 3.407,33 ha według mapki stanowiącej Załącznik nr 1 do statutu (do wglądu w Biurze Rady Urzędu Gminy Bojszowy).
 
  
§ 3 
  
- Siedzibą władz gminy są Bojszowy. 
 - Wzór herbu stanowi załącznik nr 2 do statutu.
  
 § 4 
  
Gmina posiada osobowość prawną. 
  
§ 5 
  
Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej. 
  
Rozdział II 
Cele i zadania gminy oraz ich realizacja. 
  
§ 6 
  
Celem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, tworzenie warunków dla racjonalnego i harmonijnego rozwoju gminy oraz warunków dla pełnego uczestnictwa mieszkańców w życiu wspólnoty. 
  
§ 7 
  
Dla realizacji celu określonego w statucie, gmina wykonuje zadania własne oraz zadania zlecone. 
  
- Zadania własne obejmują sprawy:
  
a)       ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, 
b)       gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, 
c)       wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk  i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną  i cieplną oraz gaz,  
d)       lokalnego transportu zbiorowego, 
e)       ochrony zdrowia, 
f)         pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, 
g)       gminnego budownictwa mieszkaniowego, 
h)       edukacji publicznej, 
i)         kultury, w tym: bibliotek gminnych i innych placówek upowszechniania kultury, 
j)         kultury fizycznej i turystyki, w tym: terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, 
k)       targowisk i hal targowych, 
l)         zieleni gminnej i zadrzewień,  
ł)     cmentarzy gminnych, 
m)     porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej  i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego, 
n)       utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, 
o)       polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej, 
p)       wspierania i upowszechniania idei samorządowej, 
r)        promocji gminy, 
s)       współpracy z organizacjami pozarządowymi, 
t)        współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw,.  
  
       2.  Gmina wykonuje również zadania zlecone wynikające z ustaw lub zadania przejęte  
      w drodze porozumienia w tym z zakresu właściwości powiatu, województwa        i administracji rządowej. 
- Zadania określone w ust.2 gmina wykonuje po zapewnieniu środków finansowych przez zlecającego. 
 - W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy 
 z innymi podmiotami. 
 - Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, wyłącznie 
 w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.  
  
§ 8 
  
- W celu wykonania zadań publicznych gmina, może przystąpić do porozumienia 
 lub związku międzygminnego. 
 - Przystąpienie do porozumienia lub związku międzygminnego wymaga podjęcia stosownej uchwały przez radę gminy. 
 - Gmina może tworzyć stowarzyszenia lub fundacje oraz być członkiem stowarzyszenia lub fundacji.
  
  
  
Rozdział III 
Władze gminy, zasada jawności i dostęp do dokumentów. 
  
§ 9 
  
- Gmina działa poprzez swoje organy. 
 - Organami gminy są rada gminy i wójt gminy,
  
  
§ 10 
      1.    Działalność organów gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać        wyłącznie z ustaw. 
      2.   Mieszkańcom przysługuje prawo do uzyskiwania informacji, wstępu na sesje rady          gminy i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających        z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń rady gminy        i jej komisji. 
      3.   Dostęp do informacji związanych z przebiegiem procesu stanowienia prawa oraz          wydawaniem decyzji przyznających szczególne uprawnienia jest powszechny,      z wyłączeniem informacji niejawnych lub których udostępnianie narusza przepisy      szczególne i jest realizowany w formie udostępniania w siedzibie Urzędu Gminy,      w biuletynie informacyjnym oraz w internecie. 
      4.   Protokoły z posiedzeń rady gminy i jej komisji oraz dokumenty wynikające z realizacji zadań             publicznych, są udostępniane z zastrzeżeniem ust. 3 i 5.   
      5.   Protokoły z posiedzeń rady gminy i jej komisji są udostępniane po ich zatwierdzeniu       na kolejnym posiedzeniu rady gminy lub jej komisji.  
      6.   Dokumenty wynikające z wykonywania przez gminę zadań publicznych udostępniane      są przez sekretarza i skarbnika gminy oraz dyrektorów i kierowników jednostek      organizacyjnych gminy z zastrzeżeniem ust. 3 i 5. 
§ 11 
- Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy. 
 - Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:
  
1)       uchwalanie statutu gminy i innych aktów prawa miejscowego, 
2)       ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności. 
3)       powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu  oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta, 
4)       uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium wójtowi z tego tytułu, 
5)       uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i ich zmian, 
6)       uchwalenie programów gospodarczych, 
7)       ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania i zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki, 
8)       podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych  w odrębnych ustawach, 
9)       podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:  
a)       określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej, 
b)       emitowania obligacji oraz określenie zasad ich zbywania, nabywania oraz wykupu przez wójta, 
c)       zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów, 
d)       ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym, 
e)       zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy, 
f)         tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania  i występowania z nich, 
g)       określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta, 
h)       tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek, 
i)         ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym, 
j)         wyboru banku prowadzącego obsługę finansową, poprzedzonego procedurą zamówień publicznych. 
10)   określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania, 
11)   podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu właściwości administracji rządowej, województwa i powiatu w drodze porozumienia, 
12)   podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz   wydzielenie na ten cel odpowiedniego majątku, 
13)   podejmowanie uchwał w sprawach herbu, nazw ulic, placów publicznych oraz wznoszenia pomników, 
14)   nadawanie honorowego obywatelstwa gminy, 
15)   stanowienie o innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy,  
16)   podejmowanie uchwał w sprawie przeprowadzenia referendum, 
17)   powoływanie stałych i doraźnych komisji rady gminy, 
18)   uchwalanie przepisów gminnych, 
19)   podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi  i regionalnymi innych państw oraz przystępowanie do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, 
20)   podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów, 
21)   utworzenie Młodzieżowej Rady Gminy. 
  
§ 12 
  
- Rada gminy składa się z 15 radnych. 
 - Pierwszą sesję nowo wybranej rady zwołuje przewodniczący rady gminy poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju.
  
  
§ 13 
  
1.       Rada gminy dokonuje wyboru ze swego grona przewodniczącego rady gminy i dwóch wiceprzewodniczących bezwzględną większością głosów  w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym. 
2.       W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub jednego  z wiceprzewodniczących rady przed upływem kadencji, rada dokona ponownego wyboru na wakujące stanowisko. 
3.       Zadaniem przewodniczącego rady jest organizowanie pracy rady oraz prowadzenie jej obrad. 
4.       W razie potrzeby przy organizowaniu pracy rady, przewodniczący rady zasięga opinii wiceprzewodniczących rady lub przewodniczących komisji rady. 
5.       W przypadku gdy przewodniczący rady nie może wykonywać swoich obowiązków  w szczególności w czasie jego nieobecności, zadania przewodniczącego wykonuje jeden  z wiceprzewodniczących wyznaczony przez przewodniczącego lub starszy wiekiem. 
   
§ 14 
- Rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na kwartał. 
 - Przewodniczący rady obowiązany jest zwołać w terminie 7 dni sesję rady na wniosek:
  
-          ¼ składu ustawowego rady gminy, 
-          wójta gminy. 
- Regulamin obrad rady stanowi załącznik Nr 3 do niniejszej uchwały.
  
 § 15 
- Rada podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwały. 
 - Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy
 ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. 
 - Wójt przedstawia uchwały rady w ciągu 7 dni oraz przepisy porządkowe w ciągu 2 dni 
 od daty ich podjęcia wojewodzie, za wyjątkiem uchwał finansowych, które dostarcza w ciągu  7 dni do Regionalnej Izby Obrachunkowej.  
  
§ 16 
  
- Rada powołuje następujące komisje stałe:
  
-          Komisja Rewizyjna, 
-          Komisja Finansów Publicznych i Rozwoju Gminy, 
-          Komisja Zdrowia i Pomocy Społecznej,  
-          Komisja Oświaty, Kultury i Sportu, 
-          Komisja Przestrzegania Prawa, Ładu i Porządku Publicznego, 
-          Komisja Rolnictwa, Ochrony Środowiska, Handlu i Usług, 
-          Komisja Gospodarki Komunalnej. 
- Rada może powoływać doraźne komisje ustalając przedmiot ich działania i skład osobowy. 
 - Komisje stałe odbywają posiedzenia w miarę potrzeb nie rzadziej niż raz na kwartał. 
 - Komisje stałe przedkładają radzie plan pracy i sprawozdanie z działalności. 
 - Do zadań komisji stałych należy m.in.:
  
a)       opracowanie i opiniowanie polityki gminy w zakresie kompetencji zastrzeżonych do wyłącznej właściwości rady, 
b)       występowanie z inicjatywą uchwałodawczą wraz z przygotowaniem projektu uchwały rady, 
c)       opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez radę, wójta oraz członków komisji. 
- Posiedzenia komisji zwołuje i ustala porządek obrad wraz z wykazem osób zaproszonych – przewodniczący lub sekretarz komisji. 
 - Posiedzenia komisji są jawne i sporządza się z nich protokół zatwierdzany na następnym posiedzeniu komisji.
  
  
§ 17 
- Rada gminy kontroluje działalność wójta oraz gminnych jednostek organizacyjnych, w tym celu powołuje trzyosobową Komisję Rewizyjną zwana dalej w tym paragrafie komisją. 
 - W skład komisji wchodzą radni, z wyjątkiem pełniących funkcje przewodniczącego rady
 i wiceprzewodniczących rady. 
 - Komisja opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem 
 do rady gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia z tego tytułu absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach. Komisja opiniuje również wnioski o przeprowadzeniu referendum w sprawie odwołania wójta z innej przyczyny niż nie udzielenie absolutorium. 
 - Komisja wykonuje inne zadania zlecone przez radę w zakresie kontroli. 
 - Komisja działa w oparciu o roczny plan pracy przyjęty przez radę. Komisja może również podejmować kontrole doraźne na zlecenie rady. Wniosek o przeprowadzenie kontroli doraźnej powinien być złożony w Referacie Organizacyjnym Urzędu Gminy w formie pisemnej wraz 
 z uzasadnieniem i poparty, co najmniej trzema podpisami radnych i złożony nie później niż  na 3 dni przed terminem sesji. 
 - O sposobie udostępnienia i publikacji wyników kontroli decyduje rada w formie uchwały. 
 - Na pierwszym posiedzeniu komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza. 
 - W posiedzeniach komisji uczestniczą jej członkowie oraz inne osoby zaproszone imiennie przez jej przewodniczącego. 
 - Komisja w ramach swoich prac korzysta z ekspertyz, opinii itp. 
 - Wynikiem pracy komisji są opinie i wnioski przedstawione na sesji rady. 
 - Dokumentacja z pracy komisji przechowywana jest w Referacie Organizacyjnym Urzędu Gminy. 
 - Komisja rozpatruje sprawy wynikające z planu pracy. 
 - Dla ważności głosowania opinii i wniosków
   |